A kormányzati negyeddel kapcsolatos befektetés teljes egészében megtérült, az elszámolás mérlege pozitív – áll abban az előterjesztésben, amelyet a pénzügyminiszter készített a kormány részére a kormányzati negyeddel kapcsolatos elszámolásról. Az állam által megvásárolt ingatlan jelenlegi piaci értéke egymilliárd forinttal haladja meg a vásárláskor kifizetett vételárat. Ez a vagyongyarapodás fedezi a pénzügyi tárca szerint a kormányzati negyed beruházásának minden más, nem ingatlanvásárlással (például a projektiroda működtetésével) kapcsolatos költségeit – áll az előterjesztésben, amely leszögezi, hogy a kormányzati negyedre fordított kiadások jelentős részben megtérültek, továbbá a jövőben megtérülhetnek, így egyfajta befektetésként szolgálnak. Valójában a minisztérium által feltételezett ingatlanár csak akkor válik valósággá, ha a negyed számára kiszemelt és megvásárolt telket egyszer megveszi valaki. Ezzel szemben a projektiroda 1,1 milliárdos költségét – s benne a vezetők milliós karácsonyi jutalmát – már tavaly ki kellett fizetnie az államnak.
*
A pénzügyminisztériumi előterjesztés alapján a beszámoló elkészítéséig a kormányzati negyeddel kapcsolatosan felmerült teljes kiadás összege 9,447 milliárd forintot tett ki. Cserébe az állam ingatlan vagyonának gyarapodása, amely a negyed beruházása során megtörtént, 9,457 milliárd forint, vagyis eszerint jó üzlet volt belevágni a hamvába holt elképzelésbe. A többlet úgy jön ki, hogy az egykor 7,1 milliárd forintért a MÁV-tól megvásárolt telek állítólag most már nyolcmilliárd forintot ér. Emlékezetes, tavaly augusztusban állapodott meg a Kincstári Vagyoni Igazgatóság, hogy a MÁV Zrt. átadja a kormányzati negyed számára kijelölt területeket. Az egyezség szerint nettó 7,1 milliárd forintért került állami tulajdonba a vasúttársaság mintegy 16,6 hektáros területe. Az árból 4,8 milliárd forintot készpénzben kapott meg a MÁV – ez a kormányzati épületegyüttes csaknem öthektáros helyszínének ellenértéke. A fennmaradó 2,3 milliárd forint a vasúttársaság adósságállományát csökkentette.
– Az értéknövekedésben viszszatükröződik, hogy a kormány által megrendelt tevékenységek eredményeképp egy rendezett helyzetű, jól előkészített terület alakult ki a belváros szívében – állítja a független ingatlanszakértő. Valójában épp a MÁV-telkek tulajdoni, besorolási rendezetlensége, valamint a közlekedési hatóság által előírt közösségi közlekedési fejlesztések költsége volt az, ami a reménybeli beruházókat elriasztotta a kormányzati luxusberuházástól. Tavaly ősszel lapunk számolt be elsőként a telkek egyikének-másikának tulajdonjogi rendezetlenségéről, majd arról, hogy a közlekedési – és nem építési – célú telkek átsorolása nem történt meg, és ez a jövőben is akadályozhatja a hasznosítást. Ugyancsak lapunk számolt be róla elsőként, hogy több tízmilliárdos villamos-, közúti alagút- és aluljáró-építéshez kötötte a közlekedési hatóság az engedélyek kiadását. Mindezek elriasztották a beruházókat, és ugyanezek a körülmények teszik nehezen értékesíthetővé a negyed telkeit később is.
Élesen reagált a jelentés hírére a Fidesz. Cser-Palkovics András, a párt helyettes szóvivője rámutatott, hogy „most jött el a pillanat, amikor ki kell mondani: a kormány hülyének nézi az embereket”. Mint fogalmaz, az eset is világosan mutatja: a beruházás tisztázására mindenképp szükség van egy parlamenti vizsgálóbizottság létrehozására.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat