Ezen a héten mindennap kilenc embertől szabadul meg a Malév – tájékoztatta lapunkat egy, a cég ügyeit ismerő informátor. A Malév szóvivője képtelenségnek nevezte az állítást. Németh Krisztina elmondta, jelenleg a téli menetrend tervezésén dolgoznak, melynek során áttekintik útvonalhálózatukat. Létszámkérdésről csak a menetrend, illetve a kapacitásokról hozott döntések után lehet dönteni. Éppen ezért a Malévnál jelenleg nem zajlik elbocsátás.
Ám azt, hogy „helyzet van” a légitársaságnál, Leonov Péter vezérigazgató is elismerte, aki a napokban stúdióról stúdióra járva igyekezett elmagyarázni a cég stratégiaváltásának lényegét. Mivel a magas olaj-, valamint ennek következtében a repülőgép tüzelőanyagául szolgáló kerozin ára egy év alatt megduplázódott, a légitársaságok életében minden korábbinál fontosabb szempont lett az üzemanyag-fogyasztás kézben tartása. A hosszú távú – vagyis tengerentúli – célállomásokra két tagból álló flottával nem lehet gazdaságosan repülni. Ennek következtében a Malév a téli menetrend életbelépésével megszünteti a New York-i és a torontói járatait, és kivonja flottájából a hosszú távú járatokon üzemelő Boeing–767-eseket.
Ugyancsak az üzemanyag-takarékosság vezette a légitársaság vezetését, amikor úgy határozott, hogy átalakítja flottáját. Ennek érdekében gépparkját fokozatosan a Bombardier Aerospace vállalat Q400-as típusú turboprop repülőgépeire cseréli. A rövid és középtávú forgalomra szánt légcsavaros repülőgépekből a 2008–2009-es téli menetrendtől négy használt, majd 2012-ben négy, 2013-ban pedig még négy új modell áll forgalomba a magyar nemzeti légitársaságnál. A légcsavaros gépek megjelenése mellesleg a Malév hálózati politikáját is átalakítja: általános profilú légicégből elsősorban kelet-európai és balkáni célpontokról Budapestre mint régiós központra „ráhordó” légitársasággá válik.
A Bombardier-beszerzés bejelentése meglepő lehet azok számára, akik emlékeznek még Leonov Péter tavaly év végi nyilatkozataira. A vezérigazgató decemberben lapunknak azt mondta: a Szuhoj típus mellett szól, hogy a cég szervizbázisul a Malév moszkvai Aeroplex leányvállalatát szemelte ki, így a légitársaság első kézből tájékozódhat majd a gépek üzemeltetési tapasztalatairól. Amikor márciusban felröppentek az első hírek az orosz gyártmányú Superjet 100-as gépek megjelenésének féléves késéséről, a magyar légitársaság kijelentette, a céget nem érinti a késedelem. Azóta újabb féléves csúszást jelentett be a Szuhoj gyártója, a Malév pedig a Bombardiert választotta.
Most a magyar tudományos élet megújítása ellen indított támadást a Soros-hálózat