Vészforgatókönyv a Malévnál

A magas kerozinár hatására vészforgatókönyvet léptettek életbe a nemzeti légitársaságnál. Megszüntetik a tengerentúli járatokat, lecserélik a gépparkot, és – meg nem erősített hírek szerint – folyamatosan bocsátják el a dolgozókat. Utóbbit a Malév határozottan tagadja.

2008. 08. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen a héten mindennap kilenc embertől szabadul meg a Malév – tájékoztatta lapunkat egy, a cég ügyeit ismerő informátor. A Malév szóvivője képtelenségnek nevezte az állítást. Németh Krisztina elmondta, jelenleg a téli menetrend tervezésén dolgoznak, melynek során áttekintik útvonalhálózatukat. Létszámkérdésről csak a menetrend, illetve a kapacitásokról hozott döntések után lehet dönteni. Éppen ezért a Malévnál jelenleg nem zajlik elbocsátás.
Ám azt, hogy „helyzet van” a légitársaságnál, Leonov Péter vezérigazgató is elismerte, aki a napokban stúdióról stúdióra járva igyekezett elmagyarázni a cég stratégiaváltásának lényegét. Mivel a magas olaj-, valamint ennek következtében a repülőgép tüzelőanyagául szolgáló kerozin ára egy év alatt megduplázódott, a légitársaságok életében minden korábbinál fontosabb szempont lett az üzemanyag-fogyasztás kézben tartása. A hosszú távú – vagyis tengerentúli – célállomásokra két tagból álló flottával nem lehet gazdaságosan repülni. Ennek következtében a Malév a téli menetrend életbelépésével megszünteti a New York-i és a torontói járatait, és kivonja flottájából a hosszú távú járatokon üzemelő Boeing–767-eseket.
Ugyancsak az üzemanyag-takarékosság vezette a légitársaság vezetését, amikor úgy határozott, hogy átalakítja flottáját. Ennek érdekében gépparkját fokozatosan a Bombardier Aerospace vállalat Q400-as típusú turboprop repülőgépeire cseréli. A rövid és középtávú forgalomra szánt légcsavaros repülőgépekből a 2008–2009-es téli menetrendtől négy használt, majd 2012-ben négy, 2013-ban pedig még négy új modell áll forgalomba a magyar nemzeti légitársaságnál. A légcsavaros gépek megjelenése mellesleg a Malév hálózati politikáját is átalakítja: általános profilú légicégből elsősorban kelet-európai és balkáni célpontokról Budapestre mint régiós központra „ráhordó” légitársasággá válik.
A Bombardier-beszerzés bejelentése meglepő lehet azok számára, akik emlékeznek még Leonov Péter tavaly év végi nyilatkozataira. A vezérigazgató decemberben lapunknak azt mondta: a Szuhoj típus mellett szól, hogy a cég szervizbázisul a Malév moszkvai Aeroplex leányvállalatát szemelte ki, így a légitársaság első kézből tájékozódhat majd a gépek üzemeltetési tapasztalatairól. Amikor márciusban felröppentek az első hírek az orosz gyártmányú Superjet 100-as gépek megjelenésének féléves késéséről, a magyar légitársaság kijelentette, a céget nem érinti a késedelem. Azóta újabb féléves csúszást jelentett be a Szuhoj gyártója, a Malév pedig a Bombardiert választotta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.