Budapest, a hídépítések és a káosz városa

M É L Y É P Í T É SBár néhány héten belül megindulhat a forgalom az M0-s északi hídján és a körgyűrű keleti, 26 kilométeres szakaszán, a belvárosi közlekedési káosz várhatólag mégis fokozódni fog: december helyett csak jövő nyáron indulhat meg a forgalom a Szabadság hídon, januárban pedig kezdetét veszi a Margit híd rekonstrukciója. Jó fél évig tehát csak az Erzsébet hídon és a Lánchíd kétszer egy sávján lehet a belvárosban Buda és Pest között közlekedni gépjárművel.

2008. 09. 21. 17:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előreláthatóan az M0-s körgyűrű új, keleti és északi blokkjának szeptemberi átadása sem fogja megoldani a belváros kaotikus közlekedési viszonyait, mivel tovább csúszik a Szabadság híd átadása, 2009 januárjában pedig a Margit hídon is megkezdődnek a rekonstrukciós munkálatok. Jó hír ugyanakkor, hogy az M0-s körgyűrű új, 26,5 kilométeres szakasza és az ahhoz kapcsolódó Megyeri híd megnyitásával újabb közlekedési csatorna segíti az átutazókat és tehermentesíti a nehézgépjármű-forgalom alól a pesti oldal külső kerületeit. A Vecséstől az M3-as autópályáig tartó kétszer két sávos autóút Ecser, Maglód, Pécel, Nagytarcsa és Csömör mellett halad el, s érinti a XVII., a XVI., valamint a XV. kerületet. A több mint 66,7 milliárd forintból megvalósuló szakasz burkolata aszfalt helyett betontechnológiával készült, ami a nagy forgalomnak is jobban ellenáll, illetve élettartama is hosszabb, a kivitelezők 12 felüljárós csomópontot alakítottak ki, s 42 műtárgyat építettek meg. Az M0-s körgyűrűn az átadás után összesen 80 kilométeren lehet közlekedni, az új útszakasz csatlakozik a szintén átadás előtt álló Megyeri hídhoz is. A szakemberek abban bíznak, hogy szeptember közepétől így enyhül a dugó a Hungária körúton, s eltűnnek a kamionok a fővárosi bevezető utakról. Az InfoRádiónak a minap nyilatkozó Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet tagozatvezetője ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a tranzitforgalom tényleges csökkenéséhez megoldást kell találni a 11-es úton érkező forgalom átvezetésére, mivel még hiányzik az összeköttetés az M0-s budai oldala és a Dunakanyar fő közlekedési ütőere között. A pesti oldalon élőknek ugyanakkor megnyugtató lehet, hogy lapértesülések szerint januártól a korábbi tervekkel ellentétben mégsem kell fizetni az M0-s használatáért. A díjfizetés a szakmai szervezetek és az önkormányzatok ellenállásába ütközött, ráadásul az uniós direktívák is arra ösztönzik a kormányokat, hogy a városokat elkerülő szakaszokat tegyék ingyenessé.
A Margit híd felújítása kapcsán ugyanakkor csak az látszik biztosnak, hogy januárban kezdődnek a rekonstrukciós munkák, ezalatt pedig csak 4-es és 6-os villamosok és a gyalogosok kelhetnek át rajta. A világörökség részét képező, legutóbb harminc évvel ezelőtt felújított Margit híd rekonstrukciója előreláthatólag 12 milliárd forintba kerül, a közlekedés pedig nagyban megváltozik rajta. Mint arról a tervezéssel megbízott Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. vezette Margit Híd Konzorcium korábban beszámolt, a rekonstrukció során önálló buszsávokat nem alakítanak ki, de a villamospályát úgy erősítik meg, hogy a BKV-buszok is használhatják azt. A gyalogosok előtt bezárja kapuit az útpálya alatti margitszigeti átjáró, mivel azt csak karbantartási célra tartják meg. Ezzel a híd déli oldalán lévő panorámateraszt többszörösére bővíthetik. Az aluljárót lámpás kereszteződés váltja fel, ugyanis csupán egyes, csúcsidőn kívüli időszakokban várható a mostaninál valamivel nagyobb zsúfoltság. A forgalom szempontjából talán leglátványosabb változás, hogy csaknem két méterrel kiszélesítik a híd Margitsziget felé eső járdáját, amelyen elkülönített kerékpársávot építenek ki. Fontos változás lesz az autósok számára, hogy a jelenlegi éles, 30 fokos kanyarívet úgynevezett ívpótlékkal a mostaninál enyhébbé alakítják, a két-két forgalmi sávot pedig kiszélesítik. A korhű átépítésnek köszönhetően a villamos felső vezeték egy középső oszlopsoron lesz. Eltűnnek a ronda és alaposan elrozsdásodott oszlopok is, helyükre archaizáló kandeláberek kerülnek. A Margit híd teljesen új korlátokat és díszvilágítást is kap, ami a pilléreket, a szobrokat és az alsó íveket világítja meg.
A Szabadság híd felújítási munkálatai komolynak mondható elhúzódását több tényező okozza, jelesül a 4-es metró építése körüli problémák és újabban az, hogy az eddig engedély nélkül végzett zajos éjszakai és hét végi munkát a továbbiakban – immár engedéllyel – csak korlátozással folytathatják a munkások. A híd közúti forgalom előtt való megnyitását – mint azt korábban megírtuk – már egyszer halasztották a kivitelezők, eszerint a tervezett átadás 2008 decembere helyett 2009 májusára csúszott a Fővám téri metróállomás építése és a díszvilágítás kivitelezése miatt. A munka engedélyezése körül pedig a múlt héten robbant ki kisebb botrány, miután kiderült: a hídépítők éjszakai és hét végi munkavégzést engedély nélkül folytattak, zavarva ezzel a környék lakóinak nyugalmát. Az V. kerületi önkormányzat rekordtempóban, 48 óra alatt kiállította ugyan a kivitelező Hídépítő Zrt. által megkért engedélyt, ám ennek értelmében nagy zajjal járó – például kő- és fémvágási munkákat – nem végezhetnek éjszaka, hét végi éjjeleken pedig egyáltalán nem dolgozhatnak a munkások. Kovács László, a Szabadság híd felújítását irányító műszaki igazgató az ügy kapcsán úgy nyilatkozott: nem tudja, hogy a korlátozás mekkora csúszást okoz, az újabb ütemezésre még várni kell. Szerződés szerint december 20-án a gyalogos- és villamosforgalomnak kellene megindulnia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.