Vége lett az AirUnionnak?

Már az AirUnion utáni időkre készülnek az orosz fővárosban. A Malév-érdekeltségű Borisz Abramovics résztulajdonában álló légiegyesülés anyagilag és erkölcsileg ellehetetlenült, járatait és gépparkját szétosztják a versenytársak között.

2008. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Messzemenő következtetéseket vontak le a tegnapi moszkvai lapok abból a tényből, hogy Putyin orosz kormányfő közlekedési miniszterével tárgyalt. Bár a találkozóról nem adtak ki részletes ismertetőt, annyi tudható, hogy az AirUnion további sorsáról volt szó. A kiszivárogtatások szerint a Borisz Abramovics által összekovácsolt légiszövetségnek vége, mind anyagilag, mind erkölcsileg leírták. Ennek legfőbb jele, hogy a szövetség gépei csak akkor tudnak felszállni, ha állami garanciával hitelre megtankolhatják azokat kerozinnal. A repülés bizonytalanná válása miatt elpártoltak az utasok is, nincs miből kifizetni még a kimaradt járatok jegyárát sem. Más források szerint a moszkvai kormányzóság által birtokolt Atlant-Soyuz nevű légitársaságba olvadhat be az AirUnion. Ez a légitársaság azonban nem közlekedtet járatot Oroszország határain túl.
Az AirUnionhoz – amely többségi tulajdonosának az állami Rostechnologii-t jelölték ki, de amely még nem gyakorol valódi hatalmat, kisebbségi tulajdonosa pedig az a Borisz Abramovics, aki az AirBridge Zrt. 49 százalékának tulajdonosaként közvetve a Malév résztulajdonosa is – a KrasAir, a DAL, a Szamara, az Omszkavia és a Szibaviatransz társaságok tartoznak. A jól értesült újságok most arról cikkeznek, hogy az AirUnion romjain hamarosan, a tervek szerint még idén újraszervezik a kerozinárak miatt megrendült orosz polgári légi közlekedést. Az átszervezést történelmi átalakulásnak nevezik a lapok, amelynek lényege, hogy a járatok földrajzi elhelyezkedése és a géppark szerint osztják szét az AirUnion eszközeit és működési területét. A legnagyobb szeletet, 40 százalékot a Transz Aero cég kapja, az Aeroflotnak meg kell elégednie 10 százalékos zsákmánynyal. A szinte lenullázódó AirUnionnak mindössze tíz útvonalat hagynának meg.
Az AirUnion válsága közel egy hónapja kezdődött, amikor a szövetség adósságai miatt a hatalmas ország különböző pontjain több kerozinszállító megtagadta először a KrasAir gépeinek feltöltését. Utóbb Putyin államfőnek kellett kezeskednie a gépek feltöltéséért, hogy az iskolakezdésre otthonukba jussanak az orosz családok.
Mindez súlyos következményekkel járhat a magyar nemzeti légitársaság, a Malév számára is. Borisz Abramovics, aki az Airbridge cégen keresztül tulajdonos a Malévban, így várhatóan nem tudja megvalósítani a privatizáció idején kidolgozott koncepcióját, amely szerint a Malév lehet a kapocs a gyorsan növekedő kelet-európai piac és az EU-országok között. Ráadásul az egész repülési piacot sújtó recesszió nehéz anyagi helyzetbe hozta a magyar légitársaságot, amely tulajdonosi tőkeinjekcióra számít. A fejleményeket látva félő, hogy hiába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.