Kérdéses a MÁV Cargo sorsa

Az osztrák kormány megalakulására várnak a brüsszeli versenyhatóságnál, mert azt szeretnék tudni, hogy meg akarja-e egyáltalán vásárolni Ausztria a MÁV Cargót – tudtuk meg. Lapértesülés szerint az RCA fél évet várt a versenyhivatali eljárás megindításával, s ennek jogvesztő hatálya lehet.

2008. 10. 31. 19:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leminősített adósság. Figyelőlistára tette a MÁV Zrt. hosszú távú adósbesorolását a Standard & Poor’s – tette közzé a Napi Gazdaság. A leminősítésre akkor kerül sor, ha a vasúttársaság 75-100 milliárd forint értékben euróalapú kötvényt bocsát ki. A MÁV korábban 15 éves futamidővel tervezte a kibocsátást, de az utóbbi időben ez – többek közt a MÁV Cargo-ügyletből várt 102,5 milliárd forint bevétel reményében – lekerült a napirendről. Most, hogy veszélybe került a pénz, ismét fontos lehet a cégnek a kötvénykibocsátás. A MÁV vezetői nem nyilatkoztak a Napi Gazdaság munkatársának, hol tart a kibocsátás előkészítése. Heinczinger István, a vasúttársaság vezérigazgatója korábban lapunk kérdésére azt mondta, hogy a kibocsátást eddig a Pénzügyminisztérium ellenállása miatt nem kezdték meg.


A Geuronet-botrány áll az Európai Bizottságnak a MÁV Cargo-üzlet engedélyezéséről szóló döntése mögött – tudta meg bécsi forrásokból lapunk. Emlékezetes, hogy a versenyhatósági vizsgálat elhalasztásról szóló döntést – az új dátum november 11. –, új információk felmerülésével indokolták. Ez pedig azt sejteti, hogy az ügyletben részt vevő államok szerepét vizsgálnák újra. Lapunk értesülései szerint is az a halasztás oka, hogy Ausztriában időközben választásokat írtak ki, és a kormányalakítás folyamatban van. Az EU pedig tudni szeretné, hogy miképpen viszonyul majd az új kormány az elődje döntéseihez, például ahhoz, amellyel vizsgálatot kezdeményezett a kis magyar betéti társaság a Geuronet szerepének ügyében. Emlékezetes, hogy a Rail Cargo Austria 7,1 millió eurós sikerdíjról állapodott meg a magyar Gulya András cégével. A szerződés napvilágra kerülése után mind Bécsben, mind Budapesten nyomozás indult annak megállapítására, hogy nem élt-e törvénytelen eszközökkel a megállapodás tető alá hozása érdekében a lobbicég. Más értesülések szerint a bizottság versenyjogi vizsgálata arra is kitér majd, szabályos-e a magyar többségi tulajdonú GYSEV szereplése a Cargót megvásárló konzorciumban.
Eközben a HVG bécsi tudósítója azt kérdezte az RCA-tól, milyen okból halasztották januártól egészen augusztus 25-ig az európai versenyjogi vizsgálat hivatalos kezdeményezését, holott a privatizációs szerződés szerint az aláírástól számított hét hónapon belül már be is kellett volna fejeződnie az uniós eljárásnak, különben az osztrák fél elállhat a vásárlástól, s a pályázattal kapcsolatos összes költségét a MÁV Zrt.-nek kellene megtérítenie. Ha viszont az Európai Bizottság nyilvánítja érvénytelennek a szerződést, nincs ilyen teljes körű kártérítési kötelezettség. Az RCA szóvivője az eljárás végéig elzárkózott a nyilatkozattól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.