A válság tizedeli a beszállító cégeket

A pénzügyi krízis elmúltával nem lehet majd olyan autókat eladni, mint a válság előtt, ezért az autógyártók és autóipari beszállítók a pangás hónapjai, évei alatt gyökeresen megújítják termékpalettájukat. Félő, hogy a magyar kis- és közepes vállalkozások ebből jórészt kimaradnak, mert sem tőkéjük, sem kapacitásuk a nagyarányú fejlesztésre.

2008. 11. 16. 21:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élénkítés helyett átejtés? A Fidesz félrevezetésnek tartja azt az ezermilliárdos gazdaságélénkítő csomagot, amit a kis- és közepes gazdaságok érdekében a kormányfő javasol. Pelczné Gáll Ildikó, az ellenzéki párt alelnöke szerint a költségvetésben nincs új forrás a gazdaságélénkítésre, a meglévő pénzek felhasználása sem hatékony. A fideszes politikus azt állította, a kormány az ezermilliárdos csomagban már meglévő programok forrásait „gereblyézi össze” és akarja újra eladni, mégpedig úgy, hogy a programok értékét felszorozza egy fiktív számmal, és azt mondja, hogy a forrás hatásában ezermilliárdot ér.


Minden tizedik magyar autóipari beszállító csődbe megy a pénzügyi válság következtében – mondta lapunk kérdésére Gaál József, az autóipari beszállító Szi-mikron Kft. ügyvezetője, egyben az MKIK Bács-Kiskun megyei elnöke. A szakember hozzátette, hogy becslése optimista. A gépjárműipar válságjelenségei eddig jórészt az autógyárakat, illetve az autóalkatrészek gyártóit érintették, míg a háttéripar, azaz a gyártást, fejlesztést, karbantartást támogató eszközök, anyagok, szolgáltatások teljesítménye nem esett vissza. A magyar kis- és közepes vállalatok jövőjét illetően viszont nem sok jóval kecsegteti a válság. Ha a gyártók a termelés visszafogását, a leállásokat technológiaváltásra használják fel, az a beszállítókat is komoly fejlesztésre kényszeríti. A magyar kis cégeknek jellemzően kevés a tőkéjük, nincsenek tartalékaik, amivel átvészelhetik a termelés kényszerű leállását és különösen a költségigényes fejlesztéseket. Gaál József szerint kormányzati segítségre van szüksége a szektornak, hogy túlélje a jelenlegi válságot.
A világ autóiparát megrázta az egyre inkább gazdaságivá mélyülő pénzügyi válság. A hitelfelvétel megnehezedése először a vásárlók kedvét vetette vissza, majd nehézségeket okozott a kereskedelem, a logisztika és végül a gyártás finanszírozásában is. De az autóipart ettől függetlenül is számos olyan ellentmondás feszíti, amely előbb-utóbb gyökeres átalakítást tett volna szükségessé. Ilyen a fosszilis energiahordozók készleteinek végessége, és az évről évre négymillióval gyarapodó gépjárműállomány üzemanyag-felhasználási igénye. Hasonlóképp fenntarthatatlan a közúti járművek szén-dioxid-kibocsátása a nagyvárosok légszennyezése miatt.
Minderre a járműgyártók úgy reagáltak, hogy az utóbbi évtizedekben minden modellváltáskor a korábbinál nagyobb, súlyosabb, bonyolultabb, több alkatrészből álló járműveket dobtak piacra. Az átlagos családi használatú járművek nem kis része óránként 200 kilométeres végsebességgel vagy terepjáró-képességgel rendelkezik. A marketinggépezet arra igyekszik rábírni a vásárlókat, hogy szolgáltatásokért fizessenek, amelyekre valójában nincs is szükségük. Régóta hallatszanak olyan hangok, amelyek szerint a mai többtonnás hobbiterepjárók, luxuspickupok vagy utcai versenyautók éppúgy kihalnak előbb-utóbb, mint a 60-as évek Amerikájának tizenkét hengeres motorral szerelt, uszonyos betonszaggatói.
Milyen lesz akkor a jövő autója? Gaál József szerint a nagy autógyártók titkos laboratóriumaiban évek óta gyártásra kész az új, alternatív energiával hajtott, versenyképes árú, kiforrott technikájú gépkocsi-generáció. A legesélyesebb konstrukció az olyan villanyautó, amelynek nikkel-kadmium telepeit generátor segítségével kis teljesítményű, egyszerű robbanómotor tölti. Városi üzemmódban az elektromos hajtás használható, városok között dolgozhat a robbanómotor is.

Folytatódó elbocsátások.
Leállt a termelés a Knaus Tabbert Magyarországi Kft. nagyoroszi lakókocsigyárában, mert a német anyacég csődje után elmaradtak a megrendelések. A korábbi 350 dolgozóból már csak 277 főt alkalmaznak. Mintegy négyszáz fős létszámleépítést tervez az ezer főt foglalkoztató tatabányai Sanmina-SCI elektronikai összeszerelési feladatokat végző társaság is. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.