Jelképesnek is tekinthető, hogy miközben a pártok gazdaságpolitikusai a gazdasági csúcson a krízisből való kilábalás lehetőségeit vitatták, ugyanazon a napon hallgatta meg az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottság, valamint az e-befogadásügyi eseti bizottság együttes ülése a TSR modell alkotóinak prezentációját – mondta el lapunk kérdésére Gáspár András, a modell társszerzője. Mert az alapkérdés az, hogy amikor csökkennek az állam bevételei, s az eladósodottság miatt ennél is nagyobb mértékben kell lefaragni a kiadásait, honnan vegyünk el pénzt. Mivel a szociális kiadásokat senki nem kívánja visszavágni, a közterhek emeléséről pedig szó sem lehet, csak a túlméretes közigazgatási kiadásokon lehet és érdemes takarékoskodni. Ehhez kínál gyorsan kivitelezhető megoldást a TSR modell. Ennek alkalmazása támogatná a kis- és közepes cégeket, javítaná a versenyképességet. Gáspár András szerint Magyarországon legalább 1000 szolgáltatóhely rövid idő alatt, minimális beruházással alkalmassá tehető egy nyitó-, majd folyamatosan bővülő szolgáltatási portfólió fogadására. Hangsúlyozta, hogy a hálózat finanszírozása csak üzleti alapon képzelhető el, központi forrást nem igényel. A TSR konzorciumi konstrukcióban üzemelne, állami, parlamenti támogatással. A működtetése nem igényel normatív támogatást, csupán azt, hogy elektronikus alapellátási, közellátási feladatokat kapjon, például okmányirodai ügyeket, s ezeket hozzáférhetővé tenné jelenleg rosszul ellátott kistelepüléseken vagy nagyvárosok peremein is. A szakértő úgy vélte, hogy a TSR alkalmazása nemcsak 10-12 ezer új munkahelyet teremtene, hanem éves szinten mintegy 100 milliárd forint költségvetési megtakarítást is lehetővé tenne.
Jövőre kötelező az e-bevallás. Július elsejétől az újonnan alakult cégek tulajdonosai vagy képviselői csak elektronikus cégeljáráshoz igazodva nyithatnak banki folyószámlát, helyezhetnek el törzstőkét, alapító vagyont, és végezhetnek egyéb műveleteket. S január elsejétől a könyvelők is csak elektronikus formában nyújthatják be és helyezhetik letétbe az éves beszámolókat. – E-szignót bárki létrehozhat magának, néhány ezer forintos költséggel. Az elmúlt néhány hónapban csak nálunk hétezer hazai ügyvéd szerzett tanúsítványt e-aláírásra, de például a közjegyzőknek, a bankoknak, az APEH-nek, a PSZÁF-nak, jó néhány értékbecslőnek, végrehajtónak is van ilyen jogosultsága – tájékoztatott Dalos Mihály, a hitelesítésszolgáltatással már hat éve foglalkozó egyik cég ügyvezetője.
Az e-szignóhoz nem kell más, mint egy kártyaolvasóval felszerelt számítógép, internetkapcsolat, egy digitális aláírói tanúsítvány és egy bankkártyával teljesen megegyező küllemű e-szignókártya. A plasztikkártyához jár egy PIN kód, amelyre ugyancsak szükség van az elektronikus aláírás használatakor.
A szakemberek szerint az új,
e-trend sikerét az idő- és pénzmegtakarításon túl a biztonságossága is szavatolja, hiszen az elektronikus kézjeggyel ellátott dokumentumok garantáltan hitelesek és vírusmentesek. Ugyanakkor a július elseje óta kizárólagossá vált elektronikus cégbejegyzéssel is volt már probléma. A szoftver kifejlesztéséért felelős cég elismeri a hibát, de Vanczák József ügyvezető igazgató szerint tíz év alatt még egy részleges leállásuk sem volt. S bár a Microsec igazgatója állítja, hogy olyan hiba fordult elő, aminek az előfordulási esélye nulla százalék, mégis megtörtént, hogy a rendszer szervparkjában meghibásodott egy gép a melegtartalékaival egyszerre. A közigazgatási rendszerekre vonatkozó elvárások 99 százalékos biztonságot írnak elő, így ez a másfél napos leállás a hibahatáron belül van. (K. T. L.)
Társasházi lakás ég Budapesten