Kényszerleszállás a Malévnál?

Lényegében bármelyik pillanatban tönkremehet a Malév. Lassan elfogy a hitelezők türelme, a Budapest Airport már csak kétszáz tonna kerozint szolgál ki naponta a légitársaságnak. A pilóták ma tüntetnek az elbocsátások miatt.

2008. 11. 24. 20:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bármelyik pillanatban bekövetkezhet a magyar légitársaság csődje, elég ha valamelyik szolgáltató, amelyik nem jutott a pénzéhez, kezdeményezi a cég felszámolását – mondták lapunk kérdésére repülőtéri források. A legnagyobb fenyegetést a Ferihegyi repülőtér üzemeltetője, a Budapest Airport (BA) jelenti a Malév számára, hiszen a repülőgépek tankolását a BA tulajdonában álló RÜK Kft. végzi. A BA rugalmas a Malév igényeivel kapcsolatban, de csak egy határig – mondta el lapunk kérdésére Szollár Domokos, a repülőtér-üzemeltető szóvivője. Igaz ez szó szerint is: a magyar gépek naponta csak kétszáz tonna kerozint kapnak a RÜK-től, az efeletti igényeiket külföldi reptereken kell kielégíteniük, valószínűleg készpénzért. Emlékezetes, hogy a Malév kisebbségi tulajdonosa, Borisz Abramovics oroszországi légitársaságainak csődje hasonlóképpen kezdődött: kerozin hiányában nem tudtak felszállni a gépek.
A BA viszonylagos rugalmasságát magyarázza, hogy valójában nem érdeke a Malév bedöntése. Lapunk értesülései szerint a légitársaság öt-tíz milliárd forinttal tartozik a repülőtér-üzemeltetőnek, és ha ez az adósság bennragadna, komoly fejfájást okozna a cég menedzsmentjének. Nehezen tudnának ugyanis magyarázatot adni arra a tulajdonosoknak, miért hagyták így elszállni a légicég adósságát. De működési szempontból is nagy érvágás volna Ferihegy piacvezető légifuvarozójának eltűnése. Egy, a repülőtér privatizációja során készült tanulmányt ismertető HVG szerint ez a forgalom minimum 45 százalékának elvesztésével járna.
A bajban lévő Malév munkavállalóival is folyamatos vitában áll. A pilótákat tömörítő Hunalpa alelnöke, Kiss Kálmán lapunk kérdésére azt mondta, nem értik, miért tartozik fűnek-fának a Malév. A társaság gépei nagy forgalmat bonyolítanak, az utasok megveszik a jegyeket, de a cég mégsem fizeti ki sem a kerozint, sem a repülőtéri illetéket, beszállítóinak, leányvállalatai dolgozóinak is késve fizet. Kiss Kálmán nem érti, hová lesz a napi bevétel, a pilóták attól tartanak, hogy a cég orosz kisebbségi tulajdonosa kiviszi a pénzt, és annak valóban csőd lehet a vége. Figyelemfelhívásként a Hunalpa ma demonstrációt tart a Malév központi irodái előtt, mert törvénytelennek tartják a Malév-pilóták elbocsátását. A légicég annak ellenére kezdte meg a pilóták elbocsátását, hogy a Hunalpa kifogást emelt a bíróságon, aminek 15 napos halasztó hatálya van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.