Mi vagyunk válságban

Kezdje magán a spórolást az állam: ha majd egyetlen minisztériumi hivatalnok sem jár közpénzből fenntartott gépkocsin, akkor szabad hozzányúlni a szociális kiadásokhoz – mondja Papanek Gábor közgazdász, a GKI Gazdaságkutató ügyvezető igazgatója. A szakember szerint a magyar költségvetésben jelentős tartalékokat találunk, ha visszaszorítjuk a politikai korrupciót, a burjánzó bürokráciát, s informatikai alapokra állítjuk a közigazgatást.

2008. 11. 06. 9:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csökkent a hitelállomány. Másfél év alatt a magyar háztartások áruvásárlási hitelállománya 105-ről 73 milliárd forintra csökkent, tehát az elektronikai áruk piacán már jóval a mostani világgazdasági válság előtt megkezdődött az elbizonytalanodás – írta tegnap a Vasárnapi Hírek. Az ágazat kis boltjainak nagyjából a hatoda tönkrement, de az egyik legnagyobb áruházlánc ügyvezetője is a piac zsugorodásáról számolt be: a drágább termékek iránt nyár óta látványosan csökkent a kereslet, csak az LCD-tévék, a laptopok és a szolid árú mobiltelefonok eladása mérséklődött enyhébben. A „fehér” elektronikában nincs kivétel, itt általános a nagyjából 15 százalékos visszaesés. A szakértők többsége a karácsonyi forgalomtól sem vár fellendülést az elektronikai piacon. A hitelezésben is látható változás: eddig a 0 teljes hiteldíj-mutatósok (THM) mellett a kamatozó hiteleket is sokan igénybe vették, ám az utóbbi időben már nem.


Ha válság van, akkor felerősödnek a globalizmus- és kapitalizmus-kritikák, valamint rosszalljuk, hogy a befektetők mohók. Valóban a rendszerrel van baj, vagy az egyes szereplők hibáztak?
– Befektető és befektető közé nem szabad egyenlőségjelet tenni. Más eszköze és felelőssége van egy milliárdos spekulánsnak, más egy magát szakértővé maszkírozó befektetési háznak, és megint más a kisemberek millióinak. Mindanynyian befektetők vagyunk, ha van néhány százezer vagy millió forintunk a bankban, ha életbiztosítást kötöttünk. Tovább megyek: egy normális országban mindenki, aki nyugdíjjárulékot fizet, befektetőnek tekinthető, akinek a pénzét az állam kezeli. Nálunk persze az állam a ma nyugdíjasainak fizeti ki azt a pénzt, amit a munkavállaló számára meg kellene őriznie, de hát a kisbefektető itt, Közép-Európában a történelmi tapasztalatok szerint – így vagy úgy – mindig rajtaveszt.
– Amerikában másként van? A kisembereket kiteszik a házaikból, míg a megmentett nagybankok munkatársai pezsgőt bontanak, mert az állam kifizeti veszteségeiket.
– Ne alkossunk elhamarkodottan ítéletet. A pénzügyi krízisnek abban a szakaszában járunk, amikor ég a ház, ilyenkor vízért kell futni, nem a felelősöket keresni. De ha elmúlik a közvetlen fenyegetés, a fejlett gazdaságokban az adófizetők ki fogják kényszeríteni, hogy a pénzügyi mentőövekért cserébe az államok rövidebb pórázon tartsák a pénzügyi szférát. Szeretnék emlékeztetni az amerikai Enron csődjére, amelynek nemcsak húszéves börtönbüntetések kiszabása lett az eredménye, hanem a vállalatok belső felelősségi viszonyainak az egyértelmű szabályozása is. Személyes tapasztalatom, hogy az amerikai vállalatvezetők súlyos fenyegetésként élik meg ezt.
– Lufinak, buboréknak hívják a szakzsargonban azt a jelenséget, amikor a tőzsdei árak tartósan elszakadnak a reálfolyamatoktól. Effajta lufi kipukkadásának vagyunk most tanúi, vagy ez egy mélyebb világgazdasági átrendeződés kísérő jelensége?
– Nem hiszem, hogy a kettőt el lehet választani egymástól. A múlt év végén jelent meg idehaza egy tanulmánykötet a globalizáció hatásairól, amelyben magam is közreműködtem, ennek a címe: Kataklizmák csapdája. Nem szeretnék abban a szerepben tetszelegni, hogy „mi már akkor megmondtuk”, de tény, a tanulmányok viszszatérő gondolata a fenntarthatóság kérdése. Sok szakértő egyetért abban, hogy az Egyesült Államok gazdasági hegemóniája s vele globális nagyhatalmi pozíciója idővel valószínűleg megrendül, de azt józan ésszel nehezen lehet megérteni, miként hagyhatta a Bush-adminisztráció, hogy országa éppen Kínának adósodjon el, méghozzá ilyen mértékben. Ez a helyzet biztosan nem volt sokáig fenntartható.
– Az amerikai hitelválság viharos körülmények között megérkezett Magyarországra is. A kormány egyik első intézkedése az adómérséklés elhalasztása, valamint a nyugdíjak és a családi pótlék befagyasztása volt. Valóban nincs más út az államcsőd elkerülésére?
– Kezdjük talán ott, hogy a magyar gazdaság nem a nemzetközi pénzügyi krízis begyűrűzése miatt van bajban, hanem a rossz gazdaságpolitika, a túlterjeszkedő állam, végső soron a politikai osztály gyenge teljesítménye miatt. Ha úgy tetszik, mi magunk vagyunk válságban. Hamis, szemforgató az a kormány, amelyik azt mondja: én szívesen csökkentem az állami kiadásokat, de tessék megmondani, hogy a nyugdíjak megnyirbálásával vagy a szociális juttatások szűkítésével kezdjem-e. Ha engem kérdeznének, bizony könnyűszerrel meg tudnék nevezni olyan, egyenként százmilliárdos tételeket, amelyekkel csökkenteni lehetne a költségvetés kiadási oldalát. Néhány napja rendeztünk az Akadémián egy korrupcióval foglalkozó konferenciát. Ennek megállapításai szerint ezermilliárd forintra tehető éves szinten a korrupció kára hazánkban.
– Gyurcsány Ferenc is a gazdaság kifehérítésétől várt állami többletbevételeket…
– A korrupciót nem lehet pusztán az ellenőrzés szigorításával visszaszorítani a végeken, hanem a magas szintű állami-politikai összefonódásokat kell megakadályozni. Először is új, szigorú pártfinanszírozási szabályokat kell alkotni. Százmilliárd forintos összeg takarítható meg az off shore jellegű adóelkerülés kiiktatásával is. Csak Magyarországon fordulhat elő, hogy a leggazdagabbak – tisztelet a kivételnek – nem tudnak elszámolni vagyonuk eredetével. Végül, de nem utolsósorban, hatalmas megtakarítás érhető el a bürokrácia visszaszorításával. Dániában százmilliárd eurós összeget spóroltak meg csak a vállalkozásokat sújtó adminisztráció ésszerűsítésével. És akkor még nem beszéltünk a magyar közigazgatás kusza és jóformán működésképtelen szervezeteiről. Itt radikálisan kell beavatkozni.
– No, de ki lesz az a bátor, aki ráncba szedi a közigazgatást, hiszen olyan sokaknak beletörött már a bicskája?
– Az idő elszaladt az ügyintézési és engedélyezési monopóliumot birtokló, közpénzből fenntartott luxusirodákban, -gépkocsikban feszítő bürokraták fölött. Az informatika lehetőséget ad rá, hogy átlátható, az egyedi elbírálást kizáró rendszereket működtessünk az államigazgatásban is. Persze, mint minden eszköz, az e-közigazgatás is akkor hasznos, ha a közjó iránt elkötelezett emberek alkotják meg, és ellenőrzik. De fontos, hogy van megoldás! Évek óta alkalmazásra vár hazánkban is egy országos ügyfélszolgálati rendszer, amely vállalkozási alapon áll, s az állami, önkormányzati és egyéb üzleti szolgáltatásokat az informatika segítségével a legtávolabbi településekre is helybe viszi. Az úgynevezett TSR-modellt alkotói bemutatták a parlament informatikai albizottságában, és hamarosan az e-Befogadás eseti bizottság is foglalkozik bevezetésével. A modell alkalmazása egyes kalkulációk szerint évente több száz millió forintos megtakarítást jelenthet, miközben hozzájárul az államszervezet ésszerűsítéséhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.