Mintegy kétszázezer autót vásároltuk tavaly, nyolcvan százalékát devizahitelből. Ha most nulla devizahitel lesz, akkor jövőre csak százezer autót veszünk, ami ötvenszázalékos reálcsökkenést jelent – mondta a napokban egy interjúban Jaksity György, a Concorde Értékpapír Zrt. ügyvezető igazgatója. A szakember véleménye – aki a magyar gazdaság növekedési esélyeit illusztrálta a gépjármű-forgalmazás lehetőségeivel – egybecseng a lízingcégek szakmai szervezetének prognózisával. A lízingszövetség a devizafinanszírozás átmeneti vagy tartósabb szünetelését várja a közeljövőben. A gépjármű-kereskedők az árnövekedés egy részét továbbháríthatják a vásárlókra, azonban az így kieső, és eddig jórészt a kamatba csomagolt bevételeik visszakerülnek majd az autók árába, ahonnan az elmúlt évek során gyakorlatilag eltűnt az árrés. A lízingszövetség arra számít, hogy a gépjárművek árának transzparenssé válásával eltűnnek az új autók értékesítésében mára nagyon elterjedt, több millió forintos, akár 20-50 százalékos árkedvezmények. – A következő időszakban az autóértékesítés csökkenése és a kockázatkezelési elvek szigorodása miatt a gépjármű-finanszírozás volumenének csökkenésére lehet számítani – vélekedett Lévai Gábor, a szövetség főtitkára.
Pánikkeltésnek tartja a pénzügyi szakemberek vészforgatókönyveit Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke. A gyakorló márkakereskedő kijelentette, hogy a piacon nem tapasztalta jeleit a devizahitelezés leállításának. Az alelnök kizártnak tartja, hogy a magyar bankok, amelyek szinte kizárólag nagy nemzetközi cégek leányvállalatai, ne jutnának forráshoz. Ha a bankok leállítanák a devizahiteleket, nem tudnának pénzt kihelyezni, abban az esetben pedig nem lennének képesek pénzt keresni sem.
Balogh Árpád elmondta, hogy a magyar márkakereskedők az utóbbi években jóformán egyszer sem adtak el gépkocsit forinthitel-finanszírozással. A szakember nem volt hajlandó becslésekbe bocsátkozni, mennyivel vetné vissza a eladásokat a devizaalapú finanszírozás szüneteltetése. Tapasztalatai alapján a megfelelő biztosítékkal rendelkező ügyfél jelenleg is hozzájut a finanszírozáshoz. Azt pedig az autókereskedők kifejezetten támogatják, ha a jövőben olyan vevők, akik nem képesek fizetni a részleteket, ne jussanak hitelhez. Azt sem bánják, ha eltűnnek a piacról a kezdőrészlet nélküli, illetve az extrém hosszú futamidejű konstrukciók.
A Gémosz javasolja, hogy a bankokat, a lízingcégeket, a márkaimportőröket, a kereskedőket tömörítő szervezetek a közeljövőben üljenek le egyeztetni, és állapodjanak meg a helyzet kezelését célzó lépésekben. Balogh Árpád véleménye szerint a magyar vásárlók nem veszítették el vagyonukat, a bankok hitelezési gyakorlata – egyes lízingcégeket leszámítva – kifejezetten konzervatív, ezért semmi akadályát nem látják, hogy a gépjármű-finanszírozás deviza alapon, megfelelő óvintézkedések mellett folytatódjon.
Mentőöv a gyáraknak. Az Európai Unió tagországai a világgazdasági visszaesés veszélye miatt hajlandók három év haladékot adni az autógyártóknak az új gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának jelentős mértékű csökkentési kötelezettségét illetően – közölték szombaton Brüsszelben az unión belül folytatott tárgyalások menetét jól ismerő források. Eszerint az erről folytatott pénteki egyeztetésen a 27-ek arra a közös álláspontra jutottak, hogy 2012 helyett csak 2015-től kell majd bevezetni az új, szigorú szabályozást, amelynek értelmében az új európai autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a kilométerenkénti 130 grammot.
A váratlan engedékenység nem meglepő. A Concorde elemzőház szerint ugyanis azokban az országokban, ahol ingatlanpiaci válság társult a krízishez, ötödével zuhant az autópiac forgalma. Nyugat-Európában a nagyobb piacok közül relatíve jól tartja magát a német (+1,3 százalék) és a francia (+3,4 százalék), de csúnya visszaesés látszik az olasz (–11,3 százalék), az angol (–7,5 százalék) és a spanyol (–22 százalék) piacon. A növekedés motorja még mindig a kelet-európai régió, a dinamikusan bővülő cseh (+37,7 százalék) és szlovák (+19,8 százalék) piacokkal. Most már szinte az összes autógyártó reagált az európai és a globális piaci értékesítések visszaesésére.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!