Összedőlhet a teljes magyar autópiac

Pénzügyi szakértők a devizahitelezés szüneteltetésétől tartanak, ami súlyosan érintené az új autók piacát, hiszen a gépkocsik nyolcvan százalékát kölcsönben vásárolják. A márkakereskedők szervezete pánikkeltéssel vádolja a lízingszövetséget.

2008. 11. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy kétszázezer autót vásároltuk tavaly, nyolcvan százalékát devizahitelből. Ha most nulla devizahitel lesz, akkor jövőre csak százezer autót veszünk, ami ötvenszázalékos reálcsökkenést jelent – mondta a napokban egy interjúban Jaksity György, a Concorde Értékpapír Zrt. ügyvezető igazgatója. A szakember véleménye – aki a magyar gazdaság növekedési esélyeit illusztrálta a gépjármű-forgalmazás lehetőségeivel – egybecseng a lízingcégek szakmai szervezetének prognózisával. A lízingszövetség a devizafinanszírozás átmeneti vagy tartósabb szünetelését várja a közeljövőben. A gépjármű-kereskedők az árnövekedés egy részét továbbháríthatják a vásárlókra, azonban az így kieső, és eddig jórészt a kamatba csomagolt bevételeik visszakerülnek majd az autók árába, ahonnan az elmúlt évek során gyakorlatilag eltűnt az árrés. A lízingszövetség arra számít, hogy a gépjárművek árának transzparenssé válásával eltűnnek az új autók értékesítésében mára nagyon elterjedt, több millió forintos, akár 20-50 százalékos árkedvezmények. – A következő időszakban az autóértékesítés csökkenése és a kockázatkezelési elvek szigorodása miatt a gépjármű-finanszírozás volumenének csökkenésére lehet számítani – vélekedett Lévai Gábor, a szövetség főtitkára.
Pánikkeltésnek tartja a pénzügyi szakemberek vészforgatókönyveit Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke. A gyakorló márkakereskedő kijelentette, hogy a piacon nem tapasztalta jeleit a devizahitelezés leállításának. Az alelnök kizártnak tartja, hogy a magyar bankok, amelyek szinte kizárólag nagy nemzetközi cégek leányvállalatai, ne jutnának forráshoz. Ha a bankok leállítanák a devizahiteleket, nem tudnának pénzt kihelyezni, abban az esetben pedig nem lennének képesek pénzt keresni sem.
Balogh Árpád elmondta, hogy a magyar márkakereskedők az utóbbi években jóformán egyszer sem adtak el gépkocsit forinthitel-finanszírozással. A szakember nem volt hajlandó becslésekbe bocsátkozni, mennyivel vetné vissza a eladásokat a devizaalapú finanszírozás szüneteltetése. Tapasztalatai alapján a megfelelő biztosítékkal rendelkező ügyfél jelenleg is hozzájut a finanszírozáshoz. Azt pedig az autókereskedők kifejezetten támogatják, ha a jövőben olyan vevők, akik nem képesek fizetni a részleteket, ne jussanak hitelhez. Azt sem bánják, ha eltűnnek a piacról a kezdőrészlet nélküli, illetve az extrém hosszú futamidejű konstrukciók.
A Gémosz javasolja, hogy a bankokat, a lízingcégeket, a márkaimportőröket, a kereskedőket tömörítő szervezetek a közeljövőben üljenek le egyeztetni, és állapodjanak meg a helyzet kezelését célzó lépésekben. Balogh Árpád véleménye szerint a magyar vásárlók nem veszítették el vagyonukat, a bankok hitelezési gyakorlata – egyes lízingcégeket leszámítva – kifejezetten konzervatív, ezért semmi akadályát nem látják, hogy a gépjármű-finanszírozás deviza alapon, megfelelő óvintézkedések mellett folytatódjon.

Mentőöv a gyáraknak. Az Európai Unió tagországai a világgazdasági visszaesés veszélye miatt hajlandók három év haladékot adni az autógyártóknak az új gépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának jelentős mértékű csökkentési kötelezettségét illetően – közölték szombaton Brüsszelben az unión belül folytatott tárgyalások menetét jól ismerő források. Eszerint az erről folytatott pénteki egyeztetésen a 27-ek arra a közös álláspontra jutottak, hogy 2012 helyett csak 2015-től kell majd bevezetni az új, szigorú szabályozást, amelynek értelmében az új európai autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása nem haladhatja meg a kilométerenkénti 130 grammot.
A váratlan engedékenység nem meglepő. A Concorde elemzőház szerint ugyanis azokban az országokban, ahol ingatlanpiaci válság társult a krízishez, ötödével zuhant az autópiac forgalma. Nyugat-Európában a nagyobb piacok közül relatíve jól tartja magát a német (+1,3 százalék) és a francia (+3,4 százalék), de csúnya visszaesés látszik az olasz (–11,3 százalék), az angol (–7,5 százalék) és a spanyol (–22 százalék) piacon. A növekedés motorja még mindig a kelet-európai régió, a dinamikusan bővülő cseh (+37,7 százalék) és szlovák (+19,8 százalék) piacokkal. Most már szinte az összes autógyártó reagált az európai és a globális piaci értékesítések visszaesésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.