Tízezer fuvarozó mehet csődbe

A néhány teherautóval rendelkező családi fuvarozóvállalkozások közvetlen létét veszélyezteti a gazdaság lassulása, az ipari termelés visszaesése – mondta lapunk kérdésére az egyik legnagyobb fuvarozó érdekképviselet vezetője.

2008. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi pénzügyi krízis következő áldozata a fuvarozószakma lehet – állítja Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.
– Különösen a néhány teherautóval rendelkező kis családi vállalkozások helyzete nagyon kritikus, ezek száma hazánkban eléri a tízezret. A kis- és mikrovállalkozók általában valamely nagyobb szállítócég alvállalkozóiként működnek, és a nagyok elsőként ezeket építik le, ha csökkennek a megrendeléseik – állította a NiT Hungary vezetője.
A szállítmányozási munka egyre kevesebb, ahogy a gazdasági aktivitás uniószerte visszaesik. Elsőként az autóipari beszállítók fékeztek le, ezért a fuvarozóknak kevesebb alapanyagot, alkatrészt, készterméket kell elszállítaniuk. A magyar fuvarozók máris legalább 10-15 százalékos visszaesést tapasztalnak, miközben sújtja őket a pénzügyi krízis a finanszírozás szempontjából is. A bankok feltételekhez kötik és magasabb költséggel nyújtják a forgóeszközhiteleket. Dittel Gábor szerint az üzemanyag árának meredek visszaesése ugyan csökkent bizonyos feszültségeket, de versenyelőnyt nem jelent.
A nagyobb magyar vállalkozások egy része, amelyek rendelkeznek némi tartalékkal, most az unióban vállalnak kabotázsfuvarokat, azaz az egyik EU-országból a másikba szállítanak, és a sofőröket csak háromhetenként hozzák haza. Rontja a „kalandozások” jövedelmezőségét, hogy – a magyar export beszűkülése miatt – nem könnyű a teherautókat szállítmánnyal kijuttatni a célországokba.
A Teleroute online szállítmányozási és járműtőzsde-vállalkozás becslése szerint manapság minden negyedik kamion szállítmány nélkül rója az európai utakat. A Magyarország és Spanyolország között üresen közlekedő kamionok üzemanyagköltsége meghaladja az 1100 eurót. Nem nehéz belátni, hogy ha egy kamion üzemanyagtartálya 560 liter, üzemanyag-
fogyasztása több mint 34 liter 100 kilométerenként, a távolság 3279 kilométer, akkor az átlagköltség 1173 euró. A Teleroute szerint a szállítmányozó cégek úgy dolgoznak, hogy leszerződnek a rakomány szállítására A pontból B pontba, majd amikor a rakományt átveszik, a kamion gyakran üresen tér vissza, vagy napokat vár új megbízásra várva. Ez azt jelenti, hogy bármilyen profittal dolgozzon is a cég, le kell vonni belőle a visszaút költségét. Így a fuvarozás napról napra több veszteséget termel, s európai cégek tömegét állítja nehezen megoldható feladatok elé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.