A nemzetközi pénzügyi krízis következő áldozata a fuvarozószakma lehet – állítja Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára.
– Különösen a néhány teherautóval rendelkező kis családi vállalkozások helyzete nagyon kritikus, ezek száma hazánkban eléri a tízezret. A kis- és mikrovállalkozók általában valamely nagyobb szállítócég alvállalkozóiként működnek, és a nagyok elsőként ezeket építik le, ha csökkennek a megrendeléseik – állította a NiT Hungary vezetője.
A szállítmányozási munka egyre kevesebb, ahogy a gazdasági aktivitás uniószerte visszaesik. Elsőként az autóipari beszállítók fékeztek le, ezért a fuvarozóknak kevesebb alapanyagot, alkatrészt, készterméket kell elszállítaniuk. A magyar fuvarozók máris legalább 10-15 százalékos visszaesést tapasztalnak, miközben sújtja őket a pénzügyi krízis a finanszírozás szempontjából is. A bankok feltételekhez kötik és magasabb költséggel nyújtják a forgóeszközhiteleket. Dittel Gábor szerint az üzemanyag árának meredek visszaesése ugyan csökkent bizonyos feszültségeket, de versenyelőnyt nem jelent.
A nagyobb magyar vállalkozások egy része, amelyek rendelkeznek némi tartalékkal, most az unióban vállalnak kabotázsfuvarokat, azaz az egyik EU-országból a másikba szállítanak, és a sofőröket csak háromhetenként hozzák haza. Rontja a „kalandozások” jövedelmezőségét, hogy – a magyar export beszűkülése miatt – nem könnyű a teherautókat szállítmánnyal kijuttatni a célországokba.
A Teleroute online szállítmányozási és járműtőzsde-vállalkozás becslése szerint manapság minden negyedik kamion szállítmány nélkül rója az európai utakat. A Magyarország és Spanyolország között üresen közlekedő kamionok üzemanyagköltsége meghaladja az 1100 eurót. Nem nehéz belátni, hogy ha egy kamion üzemanyagtartálya 560 liter, üzemanyag-
fogyasztása több mint 34 liter 100 kilométerenként, a távolság 3279 kilométer, akkor az átlagköltség 1173 euró. A Teleroute szerint a szállítmányozó cégek úgy dolgoznak, hogy leszerződnek a rakomány szállítására A pontból B pontba, majd amikor a rakományt átveszik, a kamion gyakran üresen tér vissza, vagy napokat vár új megbízásra várva. Ez azt jelenti, hogy bármilyen profittal dolgozzon is a cég, le kell vonni belőle a visszaút költségét. Így a fuvarozás napról napra több veszteséget termel, s európai cégek tömegét állítja nehezen megoldható feladatok elé.
Egymilliárd forintot, a bevallott összeg tízszeresét költhették el Magyar Péterék tavasszal