Ütemet veszt a vasúti menetrend

Az előzetes fogadkozások ellenére mégsem terjeszti ki a MÁV az ütemes, utasbarát menetrendet a Dunántúlra, mert Szabó Pál volt közlekedési tárcavezető még a nyáron teljesítménykorlátot szabott a vasútnak. A megtakarítással nem járó, de az utasoknak sok bosszúságot okozó döntés felülbírálatára ráadásul kevés az esély, mert a monori baleset óta nincs közlekedési minisztere az országnak. Ez utóbbi egyébként nem lehet véletlen: egyes forrásaink szerint szétdarabolják a minisztériumot, igaz: az ATV szerint Szabó Pál visszatérne.

2008. 11. 21. 20:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Súlyos zavar észlelhető a magyar vasút és a közlekedés szakmai irányításában: október hatodika, a monorierdei vasúti szerencsétlenség óta nincs kormányzati gazdája a közlekedési ágazatnak. A miniszterelnök akkor elfogadta Szabó Pál miniszter lemondását, és azt mondta, a vizsgálat lezárultáig marad hivatalában. A vizsgálat gyorsjelentése október közepére elkészült, de új tárcavezető személyére továbbra sem tett javaslatot a miniszterelnök. Egyes pletykák szerint azért, mert a jelenlegi államtitkárokat – köztük Puch László korábbi pártpénztárnokot – nem találja alkalmasnak, mások szerint mert nem kívánja fenntartani a tárca önállóságát. E szerint a forgatókönyv szerint a közlekedési minisztérium feladatait a gazdasági és a környezetvédelmi tárcák közt osztanák meg. Az atv.hu értesülése szerint ugyanakkor a közlekedési miniszter több belső fórumon jelezte, hogy akár maradna is a bársonyszékben.
Miközben a „fej nélküli” közlekedési minisztérium döntésképtelen állapotban van, a MÁV-Startnak törvény szabta kötelessége, hogy határidőre elkészítse a 2009-es menetrendet. A cég meg is kezdte a javasolt kínálatcsökkentés végrehajtását, ám csak a menetvonal-lemondási díj milliárdos tételt jelent, amire nincs fedezete a cégnek. A tárca döntéshozói képtelenek voltak elhatározni magukat, elfogadják-e az új tervezetet. Az év elején ugyanis még arra adott utasítást Szabó Pál miniszter, hogy a MÁV-Start olyan menetrendet készítsen 2009-re, amelyben kiterjesztik az utasbarát, ütemes menetrendet a Dunántúlra. Ehhez a miniszter kilobbizta a szükséges, mintegy 2,5 milliárd forintos központi támogatást is. A nyár folyamán azonban valami megváltozott: Szabó Pál elrendelte, hogy jövőre a vonatkilométer-teljesítmény nem növekedhet a bázisévhez képest, vagyis a menetrendből 6-7 százaléknyi többletet törölni kell. Az Index szakírója szerint az ütemes menetrend bevezetésének késleltetése jelentős, akár százmilliós kárt okoz, mert a vasúti üzem sajátossága, hogy a költségek túlnyomó része független a menetteljesítménytől. A vasúti pálya fenntartása, a személyzet fizetése, az irányítási rendszer üzemeltetése mind-mind független attól, hány szerelvény használja az adott pályát. Vagyis ha ugyanaz a szerelvény óránként jár A-ból B-be és vissza, csak az üzemanyag árával kerül többe, mintha naponta csak egyszer vagy kétszer tenné meg ugyanazt az utat. A kiszámítható vasúti közlekedés ráadásul visszacsábíthatna utasokat a közútról is, s miközben többletbevételt generálna, nagy szolgálatot tenne a környezetvédelemnek is. – Folytatódik a magyar vasút szétverése, a vezetési alkalmatlanság és a megszorítások miatt a magyar vasút képtelen arra, hogy az ország és az emberek érdekeit szolgálja – jelentette ki Fónagy János, az Orbán-kormány egykori közlekedési minisztere. A szakember lapunk kérdésére azt állította, különösen szerencsétlen helyzet, hogy nincs gazdája, egyszemélyi felelőse a közlekedésnek, miközben olyan fontos kérdésben kellene dönteni, mint a magyar vasút jövő évi menetrendje. Mint mondta, az elmúlt napokban vált nyilvánossá, hogy a közlekedési tárca korábbi szándékai ellenére mégsem bővítik az ütemes menetrend szerint közlekedő járatokat, és a mellékvonalak bezárását sem állítják le. Szerinte ugyanakkor a költségvetési megszorítások miatt csökkentett forgalom nem megtakarítást eredményez, hanem többletkiadást fog okozni, így százmilliók és milliárdok vesznek kárba a kormány kapkodása miatt. Fónagy János szerint ezzel tovább nehezedik a vasúti szolgáltatást igénybe vevők helyzete, több pénzért kevesebb szolgáltatást kapnak, holott az emberek joggal várják el, hogy adóforintjaiként megfelelő szolgáltatást nyújtsanak számukra. Rámutatott, hogy korábban indítványozták már a közszolgáltatás fogalmának törvényi rendezését, amit a kormány lesöpört, ezzel szintén elmulasztva jogalkotói feladatait.

Mire számíthat az utas?
A jövő évi menetrendben úgy igyekszik a MÁV-Start eleget tenni a korábbi ígéretnek, amely szerint bővítik az ütemes menetrendbe bevont vonalak számát, hogy a jelenleg az Észak-Magyarországon jól működő ütemes menetrendből vonatokat vonnak ki. Kimarad többek közt a zsúfolt kocsikkal járó, évek óta népszerű hét végi miskolci mentesítő gyors. A Nyíregyháza–Budapest intercity megszüntetése árán közlekedhet egy Szombathely–Budapest gyorsvonat. Az Index értesülése szerint a menetrend csonkításának eredményeként egyes településeket fél napokra elvágnak az összeköttetéstől. Egy vonal menetrendjét akkor nevezzük ütemesnek, ha a hét minden napján, a nap legalább 12 órájában azonos időközönként – 60, 30, 20 vagy 15 percenként – közlekednek azonos típusú vonatok, azonos menetidőkkel, megállásokkal. Az integrált ütemes menetrend fogalom Európában a korszerű, utasbarát menetrend szinonimája. Olyan menetrendi struktúrát jelent, ahol a vonatok egész nap rendszeresen, ütemesen közlekednek. Az utasok hosszabb várakozási idők nélkül eljuthatnak bármely állomásról bármely állomásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.