Pénzügyi válság ide, IMF-felügyelet oda, a kormány úgy gondolta, a nehéz helyzetben lévő magyar vasút megérdemel egy kis többlettámogatást, ezért a jövő évi költségvetésben 45 milliárddal megtoldanák a társaság 200 milliárdos büdzséjét. A MÁV közölte, hogy 60 milliárdot szeretne. A plusz 15-ből azonban könnyen lehet, hogy mínusz 30 lesz, mert a főváros balliberális vezérkara közös törvénymódosítást nyújtott be a költségvetéshez, javasolva, hogy 30 milliárd forinttal emeljék a BKV költségvetését a MÁV terhére.
A MÁV Zrt.-re egyébként is rájár a rúd: adósságbesorolását a Standard & Poor’s nemzetközi hitelminősítő spekulatív kategóriába sorolta át, és a remény, hogy a MÁV Cargo 102,5 milliárdos vételárát belátható időn belül megkapja a cég, egyre fogyatkozik.
Ráadásul a 2009. évre tervezett menetrend egyre jobban ráég a vasúttársaság körmére. Az új menetrendet nemzetközi egyezményekhez alkalmazkodva december 14-én 0 órakor kell életbe léptetni, és a tartalmát legalább két héttel korábban, november 30-án nyilvánosságra kell hozni – mondta el Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szakértője. A korábbi évek gyakorlata az volt, hogy a vasúttársaság hónapokkal korábban kiadta a menetrendet, de ez már tavaly sem volt így. Akkor a mellékvonalak megszüntetése körüli vita miatt csúszott a menetrendkönyv kiadása egy hetet. Most más a helyzet. Október 6. óta ugyanis ideiglenesen tartózkodik székében a közlekedési miniszter, Szabó Pál lemondását elfogadta a miniszterelnök, utódot azonban az utóbbi napokig nem jelölt. Molnár Csaba, aki végül elfogadta a miniszteri felkérést, tisztségét csak december 1-jén foglalja el. Vagyis a menetrend kihirdetésének utolsó lehetséges időpontjában, november 30-án még az ügyvezető miniszter, Szabó Pál lesz hivatalban, míg utódja egy – jelen állapotában vállalhatatlan – menetrendet örököl majd.
Mint ismert, Szabó Pál még a nyáron teljesítménykorlátot szabott a vasútnak – mondta Dorner Lajos. Ennek értelmében nem terjesztheti ki a cég az ütemes menetrendet a Dunántúlra, mert az mintegy 4 százalékos teljesítménynövekedést okozna. A megtakarítással nem járó, de az utasoknak sok bosszúságot okozó döntés végrehajtását meg is kezdte a MÁV Zrt., ám csak a menetvonal-lemondási díj másfél milliárdos tételt jelent. Dorner Lajos szerint hiba, hogy elmaradt a kötelező egyeztetés az önkormányzatokkal, szakmai szervezetekkel. Ráadásul túlságosan jól sikerült a menetritkítás: a szükséges nullszaldó helyett 7 százalékos csökkenést értek el a vasutas tervezők. Vagyis több pénzért – lásd menetvonaldíj – kevesebb vonat jár majd. Elképesztő, hogy a teljesítmény csökkentése érdekében egyes járatok egy-egy szakaszon nem szállítanak utasokat, mert úgynevezett „szerelvényvonatnak” minősítették őket. Az ehhez hasonló szakmai szarvashibák kiküszöbölésére jelentős összefogás jött létre, amelyben mind a civil szervezetek, mind a vasúti irányítás egyes tagjai megtalálhatók – mondta Dorner Lajos. A VEKE abban bízik, hogy az utolsó pillanatban sikerül módosítani a MÁV-menetrenden, amelybe visszakerülhetnek a jól működő járatok.
Társasházi lakás ég Budapesten