Felborult menetrend

Szégyenszemre az októberben lemondott közlekedési miniszternek kell aláírnia a jövő évi MÁV-menetrendet, mert azt legkésőbb 30-án ki kell hirdetni, míg az új miniszter, Molnár Csaba csak decemberben lép hivatalába. Ennél is nagyobb baj, hogy szétszedték az ütemes menetrendet, egyes szakaszokon lényegében nem szállíthatnak utast a vonatok.

2008. 12. 01. 19:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénzügyi válság ide, IMF-felügyelet oda, a kormány úgy gondolta, a nehéz helyzetben lévő magyar vasút megérdemel egy kis többlettámogatást, ezért a jövő évi költségvetésben 45 milliárddal megtoldanák a társaság 200 milliárdos büdzséjét. A MÁV közölte, hogy 60 milliárdot szeretne. A plusz 15-ből azonban könnyen lehet, hogy mínusz 30 lesz, mert a főváros balliberális vezérkara közös törvénymódosítást nyújtott be a költségvetéshez, javasolva, hogy 30 milliárd forinttal emeljék a BKV költségvetését a MÁV terhére.
A MÁV Zrt.-re egyébként is rájár a rúd: adósságbesorolását a Standard & Poor’s nemzetközi hitelminősítő spekulatív kategóriába sorolta át, és a remény, hogy a MÁV Cargo 102,5 milliárdos vételárát belátható időn belül megkapja a cég, egyre fogyatkozik.
Ráadásul a 2009. évre tervezett menetrend egyre jobban ráég a vasúttársaság körmére. Az új menetrendet nemzetközi egyezményekhez alkalmazkodva december 14-én 0 órakor kell életbe léptetni, és a tartalmát legalább két héttel korábban, november 30-án nyilvánosságra kell hozni – mondta el Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szakértője. A korábbi évek gyakorlata az volt, hogy a vasúttársaság hónapokkal korábban kiadta a menetrendet, de ez már tavaly sem volt így. Akkor a mellékvonalak megszüntetése körüli vita miatt csúszott a menetrendkönyv kiadása egy hetet. Most más a helyzet. Október 6. óta ugyanis ideiglenesen tartózkodik székében a közlekedési miniszter, Szabó Pál lemondását elfogadta a miniszterelnök, utódot azonban az utóbbi napokig nem jelölt. Molnár Csaba, aki végül elfogadta a miniszteri felkérést, tisztségét csak december 1-jén foglalja el. Vagyis a menetrend kihirdetésének utolsó lehetséges időpontjában, november 30-án még az ügyvezető miniszter, Szabó Pál lesz hivatalban, míg utódja egy – jelen állapotában vállalhatatlan – menetrendet örököl majd.
Mint ismert, Szabó Pál még a nyáron teljesítménykorlátot szabott a vasútnak – mondta Dorner Lajos. Ennek értelmében nem terjesztheti ki a cég az ütemes menetrendet a Dunántúlra, mert az mintegy 4 százalékos teljesítménynövekedést okozna. A megtakarítással nem járó, de az utasoknak sok bosszúságot okozó döntés végrehajtását meg is kezdte a MÁV Zrt., ám csak a menetvonal-lemondási díj másfél milliárdos tételt jelent. Dorner Lajos szerint hiba, hogy elmaradt a kötelező egyeztetés az önkormányzatokkal, szakmai szervezetekkel. Ráadásul túlságosan jól sikerült a menetritkítás: a szükséges nullszaldó helyett 7 százalékos csökkenést értek el a vasutas tervezők. Vagyis több pénzért – lásd menetvonaldíj – kevesebb vonat jár majd. Elképesztő, hogy a teljesítmény csökkentése érdekében egyes járatok egy-egy szakaszon nem szállítanak utasokat, mert úgynevezett „szerelvényvonatnak” minősítették őket. Az ehhez hasonló szakmai szarvashibák kiküszöbölésére jelentős összefogás jött létre, amelyben mind a civil szervezetek, mind a vasúti irányítás egyes tagjai megtalálhatók – mondta Dorner Lajos. A VEKE abban bízik, hogy az utolsó pillanatban sikerül módosítani a MÁV-menetrenden, amelybe visszakerülhetnek a jól működő járatok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.