A válságban is kelendők a luxusutak

Miközben honfitársaink java része legfeljebb álmodozik a luxusnyaralásról, addig a recessziós vészjelek dacára is van egy olyan szűk réteg hazánkban, amelynek tagjai az idén sem hagyják ki a több százezer forintos pihenést. A válság hatására nő a szakadék a szegények és a gazdagok között az utazási piacon is – mutat rá egy friss nemzetközi kutatás. Eközben a légitársaságok jövedelmezősége zuhan, előrejelzések szerint az idén csődhullám tizedelheti a szektort.

2009. 01. 20. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Turizmus: nehéz számtan. Vannak, akik azt remélik: a gazdasági válságot akár rövid vagy középtávon is képes kiheverni a hazai idegenforgalom. Idén főként a közeli országok utazóira számíthatunk. A még mindig a legnagyobb beutazóforgalmat jelentő német turisták nyáron feltehetőleg nem a Karib-tengerhez vagy Hawaiira repülnek majd, újra a Balatonhoz jönnek – mondta el lapunknak reményeit Kovács Miklós, az ágazatot felügyelő önkormányzati tárca szakállamtitkára. Ami pedig honfitársaink utazásait illeti, az államtitkár szkeptikus, mert kiszámíthatatlannak tartja, hogy a munkáltatók mennyi üdülési csekkel ajándékozzák meg alkalmazottaikat. Kovács Miklós szerint a szállodák téli kihasználtsága már érzékelhetően tükrözi a gazdasági gondokat. Egy zamárdi panziótulajdonos ezzel kapcsolatban lapunknak megjegyezte: évtizedek óta nem volt példa arra, hogy a fővároshoz legközelebb eső balatoni üdülővárosban a kéttucatnyi vendéglátóhely közül egy sem nyitott ki december 31-én, mert nem volt igény közös szilveszteri mulatozásra. (G. J. A.)


Ellentétes trendek érvényesülnek a turizmusban: nő az érdeklődés a luxusutazások iránt, ugyanakkor minden eddiginél többen keresik az olcsó utakat – derül ki egy friss nemzetközi kutatásból. Az emberek többségének kedve ugyan lenne, pénze viszont már annál kevésbé van az utazásra, ezért a berlini ITB turisztikai vásár megbízásából készített felmérés szerint az idén a last minute, vagyis az utolsó pillanatban meghirdetett, olcsóbb nyaralás lesz népszerű világszerte.
A gazdasági bizonytalanság, a jövedelmek csökkenése, a visszafogott fogyasztás és az utazások elhalasztása jó időre visszavetik turizmusunkat, amit a hazai vendégek spórolása is nehezít – vázolta a hazai válság sújtotta helyzetet a Magyar Turizmus (MT) Zrt. Kiderült, a szállodákban már hónapok óta érezhető a krízis, és ahol még nincs bevételcsökkenés, 2009-ben ott is komoly változásokra számítanak. A nagy láncok a szakmai rendezvények, konferenciák elmaradásáról számolnak be, és az egyéni üzleti utazók között is egyre többen vannak, akik egyetlen éjszakát sem töltenek Magyarországon. Mostanra a szabadidős utazások területén is érezhetők a negatív hatások, így összességében milliárdokban lesz mérhető az év végére az ágazat vesztesége. Az MT Zrt. emiatt szerényebbre is hangolta a 2009-re szóló marketingtervét, és elsősorban a magyarokat, valamint a szomszédos országok polgárait célozza kampányaival. A magyar hotelek helyzete azonban már a válság előtt sem volt könnyű, aminek hátterében az infláció, a magas adóterhek, az euró–forint árfolyam, illetve a kínálat bővülése áll. Ráadásul a turizmus legnagyobb vesztese idén vélhetőleg Budapest lesz, ahol derűlátó becslések szerint is tízszázalékos forgalomcsökkenés várható. Ezzel együtt kedvezően alakultak Magyarország szempontjából a külföldi turistáktól származó bevételek: a múlt év első tizenegy hónapjában 17,6 százalékkal több devizára tett szert az ágazat – közölte a Magyar Turizmus Zrt. a jegybank által közzétett fizetési mérleg adatai alapján tegnap.
A gazdasági krízisnek ugyanakkor furcsa módon nyertese is lehet, ilyen a luxusutaztatók szűk piaca. – Azokat ugyanis, akik megengedhetik maguknak a drága nyaralást, nem rettentik el a kieső bérekről és az általános recesszióról szóló hírek, és a szolgáltatók is jobban keresik a tehetős ügyfeleket. A válsággal változó utazási szokások hűen tükrözik a szegények és a gazdagok között tátongó egyre mélyebb szakadékot – jegyzi meg az ITB tanulmánya. A nehézségek ellenére a luxusutak iránti érdeklődés nem csökkent, a téli szezonban sem panaszkodhatnak az erre szakosodott irodák – mondta lapunknak egy neve elhallgatását kérő érintett. Megtudtuk: itthon nagyjából két-háromezer fős azoknak a tábora, akik rendszeresen útnak indulnak a pálmafák felé, fejenként legkevesebb félmillió forintot áldozva luxuspihenésre.
A hazai tapasztalatok szerint még mindig jellemző az is, hogy a tehetős turisták nem itthonról, hanem külföldről indulnak útnak a távolba azért, hogy elkerüljék a vagyongyarapodást firtató adóhatóság figyelmét. Ezt igazolják a legfrissebb hazai repülőjegy-eladási statisztikák is: decemberben ugyanis folytatódott a magyarországi utaztatók által eladott repülőjegyek forgalmának ősz óta tartó visszaesése. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) adatai alapján 2007 decemberében több mint 3,3 milliárd forintért adtak el itthon repülőjegyet, a múlt év végén viszont már csak 2,7 milliárdért repültek a honfitársak – írja a Turizmusonline.hu internetes szaklap.
Az IATA a napokban közreadta a 2009-es évvel kapcsolatos várakozásait is. A világ légitársaságait tömörítő szervezet szerint idén a légicégek összesen 2,5 milliárd dolláros veszteségre számíthatnak, az ágazat bevétele 501 milliárd dollárral csökken, ami 35 milliárd dollárral kevesebb a 2008-ra tervezett bevételeknél. Ezzel már második éve apad a légicégek kasszája, amire 2002-ben volt legutóbb példa. Az IATA arra számít, idén három százalékkal kevesebben utaznak majd repülővel, így a 2001-es amerikai terrortámadás miatt regisztrált visszaesés után ez lesz az első olyan év, amikor csökken a nemzetközi forgalom. Az IATA előrejelzése alapján ebben az évben az olaj hordónkénti ára átlagosan 60 dollár körül alakul, így a légitársaságok összes üzemanyagköltsége 142 millió dollárra rúg majd. Európával kapcsolatban azt jósolják, hogy 2009-ben megtízszereződik az öreg kontinens légitársaságainak vesztesége, és eléri az egymilliárd dollárt. Hamarosan tömeges elbocsátások várhatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.