A Moleskine notesz titkai

k ö n y v e s h á z

Badacsony T. Örs
2009. 08. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az úgynevezett celebvilágról számtalan könyvet olvashattunk az elmúlt években, a legtöbb nem jutott túl a „mennyi minden csúnyaságot tettem” önmarcangoló vagy éppen ellenkezőleg, az „én még ezt is megtehetem, mivel híres vagyok” attitűdjén, így nem csoda, hogy az olvasónak nem maradt más, mint a bárgyú rácsodálkozás vagy az undor. Persze ezek a kiadványok (a könyv kifejezést mellőznénk) nyilvánvalóan nem is akartak többet közölni hálószobatitkoknál és az egyébként érdektelen „konzumzombik” reklámozásánál.
Ezért érdekes Fabricius Gábor kissé meghökkentő – Puha neon fejlövés – című könyve. A kerettörténet szerint egy Moleskine jegyzettömb járt kézről kézre (a márkanév fontos, mert a könyv szereplői sem személyiségek, sokkal inkább „brand”-ek), amelybe mindenki megírhatta a maga kis történetét. A naiv olvasó első ránézésre azonosítja a szereplőket, és csak a végén szembesül azzal, hogy mindez fikció. Vagy mégsem? Igen, ők a mai világ archetípusai, akikkel találkozunk. Csupa beteg lelkű ember, akiket az átlag mégis irigyel, mert övék a média, a hatalom és a dicsőség. Ámen.
Érdekes elképzelés, XXI. századi dekameron, amelyben már annyira itt van az elidegenedés, hogy nem is egymásnak mesélünk, hanem a papírnak. De hogy a boccacciói párhuzamnál maradjunk, a hősök itt nem egyszerűen esendők, a maguk hibáival, bűneivel együtt is szerethetők, hanem inkább saját vélt vagy valós sikereikbe is beleunt, rendszertanilag embernek nevezhető élőlények. Itt valóban a ruha és a karóra teszi az embert, mindenki bennfentes és befolyásos, csak éppen boldogtalan. A könyv pontos leírás olyan világról, amely az átlagember számára vágyott, mert nem ismeri belülről, és amelynek életérzését legfeljebb csak depresszív angol költők vagy Csehov hősei tudták átérezni.
Akkor mi a baj vele? Az, hogy ugyanolyan, mint amilyen a világ, amelyről ír. Ez a téma nem ér meg egy kötetet, legfeljebb egy novellát. Hiába ostorozza Fabricius ezt a világot, ha ő maga is ezt építi. A hiteles alkotó nem lehet egyszerre két személyiség: ha „civilben” márkaneveket építek, akkor nem mondhatom, hogy akik ezeket hordják/használják, üresfejű sznobok, mert sokat tettem azért, hogy ilyenek legyenek. Lehet, hogy ezek után jön a nagy kivonulás? Mefisztóként megmutatja a szerző, ez csak álomvilág volt, én építettem nektek, ti elhittétek, de nem létezik. Szóval nem torzít a tükör. A kérdés csak az, Fabricius is bele tud-e nézni. Sok ítész ünnepelte a könyvet, mert keményen bírálja a fogyasztói társadalmat. Ehhez képest a saját weboldal mellett már dal is született Puha neon fejlövés címmel. Egyik szerzője az író, ami nem is lenne baj, ha nem éreznénk ellentmondást a mű mondanivalója és a profi módon felépített reklám között. Attól tartok, kultuszkönyv lesz azok körében, akikről szól. De akkor minek?
(Fabricius Gábor: Puha neon fejlövés. Ulpius-ház Könyvkiadó, Budapest, 2009. Ára: 2999 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.