A válságkezelés hazánkban valójában válságmélyítés

Mádi László
2009. 10. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lényegében egy ideológiai alapvetés a washingtoni konszenzus, amelyről viszonylag keveset beszéltek, ám annál többet cselekedtek annak szellemében. Az elmúlt évtizedek gazdasági történéseinek megértése nem lenne teljes, ha ezt a „szabálygyűjteményt” nem vennénk tekintetbe. Márpedig ezen elvek meghirdetése – de még inkább a képviselete – kőkeményen a hatalomról és a dominanciáról szól. A gazdasági hatalomról, annak érvényesítésének eszköztáráról.
A washingtoni konszenzust John Williamson amerikai közgazdász fogalmazta meg 1989-ben. Közgazdászként kevéssé volt ismert, de a gazdaságpolitikai elvek összefoglalása és meghirdetése egy csapásra világszerte ismertté, vagy inkább hírhedtté tette. Williamson volt az, aki összegyűjtötte és rendszerezte mindazokat a liberális közgazdászok által széleskörűen elfogadott ajánlásokat, amelyeket a három nagy washingtoni szervezet – a Nemzetközi Valutaalap, a Világbank és természetesen az amerikai kormány közgazdászai – a fejlődésben elmaradt országok számára kívánatos gazdaságpolitikai lépésekként javasoltak. A washingtoni konszenzus lényegében egy tízpontos gazdaságpolitikai szabálygyűjtemény, amelynek érvényesülése Williamson és a többi liberális közgazdász szerint egyedül és kizárólagosan biztosíthatja az elmaradott országok felemelkedését.
Mit tartalmazott a washingtoni konszenzus?
Az irat ajánlásai a következők voltak: költségvetési fegyelem; az állami kiadásokat át kell alakítani – oktatási és egészségügyi kiadások helyett a gazdasági növekedés támogatására kell költeni a pénzt; adóreform: sokan fizessenek alacsony adót; a kamatokat liberalizálni kell; az árfolyam segítse a versenyképességet; a külkereskedelmet liberalizálni kell, le kell építeni a védővámokat; a beáramló külföldi működőtőke-beruházásokat nem szabad korlátozni; privatizálni kell minden állami vagyont, amit csak lehet; deregulálni, azaz csökkenteni kell az állam gazdaságszabályozó szerepét; biztosítani kell a tulajdon védelmét, ideértve a külföldieket is.
Ezeket az ajánlásokat azonnal hevesen támadták, és a bírálók, akik közt olyan neves szakemberek is voltak, mint a Nobel-díjas Joseph Stiglitz, a Világbank korábbi alelnöke, felhívták a figyelmet arra, hogy ezek a lépések egyik pillanatról a másikra kitaszítják a fejletlen országokat a világpiacra. Így várhatóan ezen országok helyi vállalatai nem fognak tudni ellenállni a nagy nemzetközi vállalatok nyomásának, piaci erőfölényének. Paradox módon ebben az esetben a klasszikus liberális szabadpiaci elvek is sérülnek, hiszen a piacon így csak korlátozottan érvényesülhetnek a verseny feltételei. Ezért a szabad és korlátlan vetélkedés hasznai (a hatékonyság kikényszerülése a versengő termelők között, a jóléti funkció érvényesülése a fogyasztók oldaláról az árak csökkenése és a minőség folyamatos és tartós javulása révén) sem valósulnak meg.
A kritikusok szerint további problémát jelent a washingtoni konszenzus ajánlásait illetően, hogy az egyensúlyban levő költségvetés túlzottan leegyszerűsíti az állam feladatát egy túlpörgött gazdaság esetén. Ugyanis ebben az időszakban a költségvetési többlet, válság esetén pedig a költségvetési hiány a kedvező. Erre a felismerésre épül lényegében a fejlett országok válságkezelési gyakorlata. Ezért is észrevételezhetjük, hogy az Egyesült Államok a GDP-jének közel öt, míg Kína mintegy 4,5 százalékát fordítja a legkritikusabb 2008–2010-es időszakban ösztönző, élénkítő hatású gazdaságpolitikai programokra. Az oktatási és egészségügyi kiadások megnyirbálása ugyanakkor valójában a jövőt teszi tönkre. Márpedig alapvető igazság, hogy az emberi tőke a hosszú távú növekedés alapja. A washingtoni konszenzus adóreformja – s ezt bátran ki kell mondani – a gazdagokat egyoldalúan támogatja a szegényekkel szemben. A gyors privatizáció voltaképp a külföldi beruházókat hozza előnyös helyzetbe, kiárusítva ezzel a szegényebb nemzetek vagyonát. Végül azt sem szabad elfelejteni, hogy a washingtoni konszenzus lényegében elfeledkezik arról, hogy a kormányoknak előrelátó gazdaságpolitikával kellene támogatniuk azokat a hazai iparágakat, amelyek a jövőben versenyképesek lehetnek. Ahogy azt Délkelet-Ázsiában a kormányok az utóbbi néhány évtizedben gyakorta sikerrel tették.
A bírálatok ellenére a washingtoni konszenzus alapvető forgatókönyvként szerepelt a kelet-európai átalakulás levezénylésében, valamint a kilencvenes években erőteljesen alkalmazták Latin-Amerikában is. A Nemzetközi Valutaalap szakértői megkísérelték a módszert a délkelet-ázsiai országokban is bevetni, de ott – kevés kivételtől eltekintve – igen erős elutasításban volt részük. Akárcsak Kína, amely egyszerűen nem volt hajlandó gyors liberalizálással és privatizációval átalakítani gazdaságát. (Az elmúlt évek történései egyértelműen őket igazolják.)
A washingtoni konszenzus legalább tíz-tizenkét évig uralkodott a világban. Már 2004-ben látható volt azonban, hogy annak alkalmazása sokkal kevesebb hasznot hozott az elmaradt országoknak, mint a nagy multinacionális cégeknek. Ennek világos jele volt, hogy az országok közötti és az országokon belüli jövedelemkülönbségek egyértelműen növekedtek. Ugyanakkor a nagy nemzetközi vállalatok számos fejlődő ország piacán szereztek egyeduralkodó helyzetet, kiszorítva ezzel a saját piacukról a helyi vállalatokat. A washingtoni konszenzus groteszk eredményének tekinthető – még ha áttételes hatások révén is – a latin-amerikai baloldali, sőt szélsőbaloldali rendszerek hatalomra kerülése. Hugo Chávez így valószínűleg indokoltan tenné, ha néha köszönőlevelet küldene Williamson úrnak és a washingtoni konszenzus híveinek. Nem nagy bátorság ugyanis feltételezni, hogy az általuk javasolt intézkedések nyomán bekövetkező elégedetlenségi hullám hátán tudott lényegében Chávez és többi latin-amerikai elvtársa is hatalomra kerülni.
2005 után már egyre többen kimondták, hogy a washingtoni konszenzus nem alkalmas a fejlődő országok problémáinak kezelésére. Végül azonban a 2008–2009 (?)-es válság volt az a jelenség, amely egyértelműen a washingtoni konszenzus halálát hozta. Időközben világossá vált az is, hogy a deregulálás, vagyis az állami szabályozás leépítése nagymértékben hozzájárult a bankcsődökhöz, és az is nyilvánvalóvá vált, hogy válság idején átmenetileg el kell felejteni a költségvetési egyensúly követelményét. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban a költségvetési deficit 10 százalék feletti szintre ugrott 2009-ben, és más országok is a költségvetés hiányával igyekeztek beindítani a gazdaság motorjait.
Magyarországon kívül ma már kevés ország lelkes híve a washingtoni konszenzusnak. Sajnálatos módon hazánkban a kormány (pontosabban a kormányt irányító szocialisták és szabad demokraták) „fertőződtek meg” leginkább ezzel a tannal. A bigott hit ma sem akar oldódni. Ennek egyenes következménye, hogy a válságkezelés hazánkban valójában válságmélyítés. Azaz a megszorítások, az államháztartási egyenleg javítása elsőként és mindenek felett való érvényesítése szűkíti a piacot és növeli a munkanélküliséget. Ennek világos megnyilvánulása például az otthonteremtést ért 50 milliárdos – százalékosan mintegy 25 százalékos – megvonás, amely azon túl, hogy jelentősen duzzasztja az egyébként is népes munkanélküliek táborát, újólag a devizahitelek felé tereli a háztartásokat is!
A washingtoni konszenzus világszerte haldoklik, vagy már talán halott is. Remélhetőleg egy olyan gazdaságpolitikai megközelítés veszi majd át a helyét, amely a nemzetközi vállalatok érdekein túl a szegényebb nemzetek érdekeit is figyelembe véve próbál ajánlásokat megfogalmazni a felzárkózni kívánó gazdaságok kormányai számára. A rossz, illetve káros dolgok gyorsan bekerülnek az országba. A jót kellene hamar megtanulni!

A szerzők közgazdászok, egyetemi oktatók

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.