Ellensúly a kétkamarás parlament

Az Európai Unió tagállamainak felében kétkamarás parlament működik. Magyarország is ismeri a modellt, és az új alkotmány előkészítése során is felvetődött, hogy nem kellene-e áttérni erre a rendszerre. A témában rendezett tegnapi konferencián nem született megoldás, érvek és ellenérvek viszont szép számmal akadtak.

Munkatársunktól
2010. 11. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem dőlt el, hogy egy-vagy kétkamarás Országgyűlés működik majd hazánkban. Az alkotmányozási folyamatnak e kérdésre is választ kell adnia. Az Országgyűlés felsőházában rendezett tegnapi konferencián – amelyet a parlament alkotmányügyi bizottsága és a Fidesz-frakció szervezett – Balsai István, a bizottság elnöke elmondta, a második kamarának jelentős hagyományai vannak Magyarországon, és képviseleti rendszer ilyen irányú átalakítása az elmúlt 20 évben is szakmai és politikai viták tárgya volt. A politikus úgy látja, a második kamara a XX. században Magyarországon biztosította a rendszer stabilitását.
Salamon László, az alkotmány-előkészítő eseti bizottság vezetője a kétkamarás rendszer mellett tenné le voksát. Úgy látja, a parlament mint törvényhozó és a kormány mint végrehajtó hatalom szétválaszthatósága már nem áll fent, az országgyűlési többség ugyanis lényegében a kabineté, az ellenzéknek nincs valós ellensúlyozási lehetősége. Ha megtörténik az Alkotmánybíróság nemzetközi összehasonlításban is erős és széles jogköreinek korrekciója, akkor szükség lehetne egy második kamara által biztosított ellensúlyra. Salamon szerint a politikába vetett hitet is megerősítené egy második kamara, a hazai rendszer ugyanis túlzottan pártok által vezérelt. A felsőházban a politikus szerint a Magyar Tudományos Akadémia, a társadalmi szervezetek, a köztestületek, az egyházak, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségek képviseltethetnék magukat. A második kamarának vétójoga volna, de csak bizonyos esetekben. A bizottsági elnök szerint egyébként is 20 éves adósság a kisebbségek parlamenti képviseletének megteremtése.
Kukorelli István alkotmányjogász a vegyes modellt, a választott típusú második kamarát tudná támogatni, azt, amely a területi önkormányzatiság, a nemzeti, etnikai kisebbségek, a külföldön élő magyar állampolgárok képviseletének elve mentén szerveződik, és amelynek a volt köztársasági elnökök is tagjai lehetnének.
Patrubány Miklós, a Magyarok Világszövetségének elnöke is szorgalmazná a kétkamarás rendszer bevezetését, a második testületben – szerinte – területi, tudás, szakmai és társadalmi helyzet (munkavállalók, munkaadók) alapján vennének részt a képviselők. Az elnök ugyanakkor a határon túli magyaroknak a képviselőházban adna helyet.
Az ellenzők közt megszólaló Szente László, a Szent István Egyetem docense szerint viszont szinte sehol nincs példa arra, hogy etnikai csoportoknak saját jogon járjon parlamenti képviselet, a határon túli magyarok hazai képviselete nyomán olyanok szólhatnának bele döntésekbe, akik nincsenek kitéve azok következményeinek, a civilek megszűnnének civilek lenni, ha a parlamentbe kerülnének; egy nem választott, hanem valamilyen más módszer alapján összeállított kamara legitimitása ráadásul meglehetősen alacsony lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.