Egy özönvizes nap Baranyában

Kicsit szétszórt, de vidám és igényes fesztivál képét mutatta csütörtökön az Ördögkatlan, miközben gondolatokat is ébresztett a több falura kiterjedő fesztiválszervezés modelljéről. Hogy a modell végső soron működik-e, nem érinti az egyes produkciók értékét: a szervezők a szűk költségvetésből is igyekeztek a körülményekhez képest a legjobbat összesűríteni a baranyai katlanfalvakba.

R. Kiss Kornélia
2011. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyharsányban az ébredező fesztiválok jellegzetes hangulata fogadott minket délelőtt: kávéért igyekeztek az emberek az esőben, és lassan előkerültek a programfüzetek is. Sakkoztak a látogatók az időpontokkal, helyszínekkel, ahogy az egy ilyen összművészeti fesztiválon megszokott.
Sakkozás nélkül az Ördögkatlanban nehéz lenne boldogulni. Tény, hogy a rendszeresen közlekedő fesztiválbusz dacára is meszsze vannak egymástól a fesztivál falvai; Kisharsány sincs közel, de Palkonya végképp kiesik a véráramból. Még autóval sem egyszerű boldogulni: ahogy a három falu között cikázunk, arra gondolok, talán jobban megérné egy településre koncentrálni a programokat. A műsorfüzet böngészése közben még erősebb lesz a megérzés, a koncentráltság használna a fesztiválnak. A csütörtök délutáni három főattrakció közül például kettő kis híján egy időben zajlott, ráadásul két faluban, így csak a Sator Quartet Bognár Szilviával és Lovasi Andrással közös templomi koncertjére juthattunk el lelkiismeret-furdalás és más program elmulasztása nélkül. Ezek után végképp bosszantó, hogy Lovasi András és Háy János beszélgetése, valamint Berecz András produkciója között újra választani kell. Az átfedések nyilván nem szándékosak, s benne lehet a programtorlódásban az a szervezői szándék is, hogy bárhol legyünk, óhatatlanul könnyű legyen valamilyen színvonalas eseménybe botlani. A jó ördögkatlanos tehát nem egy napra érkezik, vagy fatalista, de ideális esetben képes hosszú időre kikapcsolni, más üzemmódra állítani a váltókat, és el tudja engedni a kultúrfogyasztás kényszerét is „az élmény úgyis megtalál” jeligére.
És tényleg. Nagyharsány főterén kószálva, a Helytörténeti Gyűjtemény mögött a fesztiválhoz több szállal kötődött Cseh Tamás képzőművész fiába, Cseh Andrásba botlunk, amint egy régi ház szobájának falára festeget. A mesébe illő illusztrációkon megelevenedik a Nagyharsány látképét uraló hegy, a Kopár legendája: az ördög, aki egy éjszaka alatt felszántaná a hegyet, hogy megkapja a boszorkány világszép lányát, de a macska közbenjárására előbb kukorékol a kakas. Az ördög haragjában elsüllyed, nyomában felfakad a harkányi gyógyvíz, a hegy pedig kopár és barázdált azóta is.
Egyetlen történettől máris átélhetőbb válik, miről is szól(hatna) az Ördögkatlan, ha a sok színvonalas program dacára nem mutatná azt az összképet, hogy itt a helyiektől elkülönülve, városból vidékre szakadt értelmiségiek szórakoznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.