Harmadik műszak

Nagy felzúdulást keltett, amikor az óvodai nevelést az előző kormány úgy kívánta megreformálni, hogy az óvónőktől azt várták volna: ne ösztönözzék a gyerekeket nemi sztereotípiáknak megfelelő játékokra. Ez itthon megbukott, Svédországban viszont van olyan óvoda, ahol szeptembertől nem szabad a gyerekeket kisfiúnak és kislánynak nevezni, mert ezzel megfosztanák őket attól, hogy a másik nem szerepét is magukénak érezzék. Közép-Európában Prágában és Budapesten, a Közép-európai Egyetemen (CEU) működik gender, vagyis társadalmi nemet kutató tanszék. Kovács Ágnes PhD-hallgatóval, a CEU genderkutatójával az alapfogalmakat igyekeztünk tisztázni, és azt, hogy kinek lesz jó a se fiú, se lány szép új világa.

Farkas Adrienne
2011. 08. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi is pontosan a gendertudomány?
– A társadalmi nem (angolul: gender) azoknak a tulajdonságoknak és viszonyoknak az öszszessége, amelyeket a biológiai nem (angolul: sex), vagyis az a nem, amellyel születünk, nem alapoz meg, hanem a szocializáció során sajátít el az egyén. Ez a megkülönböztetés a feminista elméletalkotás terméke. Abból a feltételezésből indul ki, hogy a nemek közötti különbségek egy része mesterségesen alkotott. Az, hogy a természet és a kultúra milyen mértékben járul hozzá ezekhez a különbségekhez, örök vita tárgya. A ma uralkodó nézet szerint a nemek között vannak biológiai különbségek, viszont a nemi szerepek olyan mérvű szétválását, amelyik a társadalomban tapasztalható, a biológiai különbségek nem indokolják. A gendertudomány elméleti alapjait a feminizmus fektette le. A gendertudomány a világ nemek szerinti megosztottságának okait vizsgálja, ehhez maga is létrehoz saját elméleteket és módszertant, de felhasználja más tudományterületek módszertanát is. A történelemtől kezdve a genetikáig bármit lehet gender-, vagyis női szemszögből vizsgálni. A feminizmusnak három hulláma volt: az első az úgynevezett szüfrazsettmozgalmakhoz köthető, fő célkitűzése a nők oktatáshoz, munkavállaláshoz és egyéb gazdasági jellegű jogokhoz való hozzáférésének biztosítása mellett elsősorban a női választójog kiharcolása volt, főként Nyugat-Európában és Észak-Amerikában. Ez a harc az első világháború után sikeresen lezárult, Magyarországon viszont csak 1945 után szavazhattak a nők cenzus nélkül, a férfiakkal egyenlő feltételekkel. A feminizmus második hullámának az volt az előzménye, hogy a második világháború során – amikor tömegesen vitték el katonának a férfilakosságot – a nők rengeteg munkakört kénytelenek voltak betölteni helyettük. Amikor a háború elmúltával vissza akarták kényszeríteni őket hagyományos szerepeikbe, már nem akartak visszamenni. A hatvanas évekre egyre több társadalmi mozgalom indult, amely kritizálta a fennálló társadalmi rendet. A diákmozgalmak, a természetvédelem, a vietnami háború elleni békemozgalmak… A feminizmus tulajdonképpen ezek közül egy, hiszen ekkor már kiderült, hogy a jogi egyenlőtlenség nem elég a nemek közötti egyenlőtlenség megszüntetéséhez. Abban közös volt valamennyi, hogy a kapitalista termelési mód által meghatározott hierarchikus társadalmi viszonyokat kritizálták.
– Mennyire volt egységes a feminizmus?
– A mozgalom már ekkor többféle elméleti irányzatot igyekezett alkalmazni a nők helyzetére. Ezek abban egyetértettek, hogy a nemek között egyenlőtlenség van, de az egyes irányzatok képviselői mást gondoltak arról, hogy pontosan miben nyilvánul meg ez az egyenlőtlenség. A marxista feminizmus szerint nőket a munkán keresztül zsákmányolja ki a kapitalista rendszer, a liberális feminizmus pedig az esélyek egyenlőségét tartotta a legfontosabbnak. Vagyis egységes feminizmus nincs, csak feminizmusok vannak. A pszichoanalitikus feminizmus úgy vélte, hogy amíg a lányok azonosulnak az azonos nemű anyával, a kisfiúk hozzá képest ellentétesen határozzák meg magukat. Ezzel magyarázták a felnőtt emberek közismert tulajdonságait, hogy a nők a kapcsolataikon keresztül határozzák meg önmagukat, a férfiak pedig a másoktól való elhatárolódáson keresztül. A radikális feministák sokkal tovább mentek: szerintük a szex és a termékenységük kisajátítása révén zsákmányolják ki a férfiak a nőket.
– Eljutott ebből bármi is a vasfüggöny mögé?
– Míg Nyugat-Európában a feminizmus alulról szerveződött, a kommunista országokban az volt az elképzelés, hogy az állam fogja a nőket emancipálni. A nőket berakták férfiszerepbe, de a férfiakat nem rakták női szerepbe, nem várták el, hogy segítsenek a háztartásban és a gyereknevelésben, ezért jelentkezett komoly társadalmi feszültségként az, amit a nők második és harmadik műszakjának neveztek. És míg keleten kötelező volt a teljes foglalkoztatottság, nyugaton éppen az volt a feministák legnagyobb gondja, miként tudnák elfogadhatóvá tenni, hogy a nők is dolgozhassanak. Magyarország szerencsésnek mondhatta magát abból a szempontból is, hogy nálunk volt kiépült óvodai, bölcsődei rendszer, ami nyugaton nem állt rendelkezésre. A rendszerváltozás óta komoly visszarendeződés tapasztalható: 2010-ben a húsz és 64 év közötti magyar nők 55 százaléka dolgozott, e téren utolsók vagyunk az unióban. A kutatási területem a nők helye a tudományos életben. Itt egyértelmű különbség van a volt szocialista országok meg a nyugati országok között, ugyanis nálunk a szocializmus éveiben természetes volt, hogy egy nő lehet matematikus vagy biológus, sőt kell is, hogy legyen. A mai napig érezhető a kelet-európai nők ambíciója, hogy mernek és akarnak ilyen pályákra menni, viszont a nők és a férfiak közötti fizetési különbség még mindig nagyon is létezik.
– A nagy különbség a két adat között abból adódik – szerintem –, hogy a nők többségének esze ágában sincs napi tizenhat órát főnökösködni.
– Miért nem akarnak? Nyilván azért nem, mert maszkulin munkakultúrában az ember nem vágyik főnökszerepre, mert nem így szocializálódott. De aki vezető beosztású, esetleg politikusnő akarna lenni, az sem tud, mert a diszkrimináció ezernyi gátját érzi. Ha meg az a válasz, hogy azért nem akarnak vezető beosztást a nők, mert akkor nem marad idejük a családjukat ellátni, akkor meg én is kérdezek: miért is nekik kell ellátniuk a családjukat?
– Az ember azért szül gyereket, hogy törődjön vele.
– És a férfinak miért van gyereke? Egyébként a bérkülönbségnek csak egy része magyarázható azzal, hogy a nők általában alacsonyabb beosztásban dolgoznak. Azonos feltételek mellet is tizenöt százalékkal kevesebbet keresnek a nők a versenyszférában, és nyolc százalékkal alacsonyabb a fizetésük az állami szférában. Ha a nemek között különbséget teszünk, azzal az a probléma, hogy ráépül a nemek közötti egyenlőtlenség. Erre a problémára kétféle feminista válasz van. Az egyik azt mondja, hogy a női tulajdonságoknak, a női gondolkodásmódnak kellene nagyobb presztízst biztosítani. De ennél talán erősebb az az irányzat, amelyik azt mondja, hogy a nemek közötti egyenlőtlenségek eltörléséhez a nemek közötti különbségeket kellene eltüntetni.
– És ettől boldogabb lenne a világ?
– Nagyon személyes dolog, hogy mit nevezünk boldogságnak, de ha az egyenlőtlenség minden formája visszaszorul, boldogabb lesz a világ. A mindennapi életben is látszik, és tudományos kísérletek is bizonyítják, hogy a szülők másképp bánnak a fiú- és a lánycsecsemőkkel. Ha a lány csak lányjátékokat kap, nem tud fiús dolgokat játszani, és mire az óvodába kerül, már kialakulnak benne a nemi sztereotípiák. Annyira át van ezzel itatva az egész világunk, hogy nagyon nehéz küzdeni ellene – ám legalább meg kéne próbálni.
– De miért? Az én négy és fél éves lányom soha rá se nézett a testvérei fiújátékaira, viszont minden este betakargatja a babáit, mesél nekik, elaltatja őket. Minden porcikámban azt érzem, hogy ez így van jól.
– A nemi sztereotípiák szerinti nevelés azért veszélyes, mert ez alapozza meg a munkaerő-piaci szegregációt. A nők és a férfiak közötti keresetkülönbségnek nemcsak az az oka, hogy a nők nehezebben jutnak vezető pozícióba, illetve kisebb fizetést kapnak, hanem az is, hogy a nők az egy-két évtizedes nemi szocializáció miatt eleve olyan, elsősorban segítő szakmákat, tipikus női foglalkozásokat választanak, ahol alacsonyabb a fizetés. A nemi szocializáció arra neveli a kislányokat, hogy a gyengédséget vagy jó kommunikációs képességet igénylő munkák felé forduljanak, vagy éppen otthon maradjanak. Így tehát ezekkel a sztereotípiákkal a nők munkaerő-piaci szegregációját erősítjük meg.
– A férfi- és női szerepek minden korban és minden kultúrában szétváltak. Nem az a természetes?
– Mit értünk azon, hogy természetes?
– Az állatvilágban is másképp viselkednek a hímek és a nőstények!
– Az emberek nem állatok!
– De vannak ösztönös késztetéseik.
– Minden kultúrában van valamiféle nemek közötti szerepmegosztás, de ennek a tartalma kultúránként változik, vagyis csak a megosztás ténye univerzális, de az már nem, hogy mi tartozik a szerepekhez. A közhiedelemmel ellentétben a nemek közötti különbségekről szóló elméletek tudományosan nagyon kevéssé megalapozottak, még ha a mindennapi tapasztalatok látszólag alátámasztják is őket. Nemrég egy amerikai konferencián a férfiak jobbak a matematikában és a tájékozódásban tétel cáfolatáról hallgattam előadást. Mára bátran és tudományosan megalapozottan kijelenthetjük, hogy szülésen és szoptatáson kívül nincs semmi olyan a világon, amire csak az egyik vagy a másik volna képes.
– A genderelméletek közül a legfurcsább az úgynevezett queerelmélet, amely úgy tűnik, a teljes összemosása annak, hogy ki a fiú és ki a lány.
– A feminizmus harmadik hulláma abban különbözött a másodiktól, hogy végképp sokféle és sokszínű lett, bizonyos dolgokban egészen mást gondolnak egyes csoportok. Ezek közül az elméletek közül egy a queer. A szó jelentése eredetileg „furcsa, különös, szokatlan”. Minden olyan emberre vonatkozhat, aki nem kizárólagosan heteroszexuális. A queer esetében arról van szó, az a felismerés van mögötte, hogy a hagyományos munkamegosztáson alapuló társadalomnak bizonyos típusú emberekre van szüksége, és ezeket az embereket ki is termeli.
– Például?
– A nemek szerinti társadalomban a heteroszexuális emberek kitermelése kötelező. A biológiai nemet, a gendert és a szexuális orientációt sokáig egységnek tekintették, a queerben viszont ennek mindenféle kombinációja elfogadott. A queer az a személy, aki az elvárttól eltérő személyisége és szexualitása révén protestál a társadalmi rend ellen. A napjainkban születő meleg-leszbikus elméletek általában megkérdőjelezik az uralkodó orvosi és pszichiátriai homoszexualitás-képet, vagyis azt mondják, hogy a szexuális orientációnk is választható, nincs biológiailag meghatározva, semmiféle génhez nem köthető. A mai meleg szubkultúra színessége viszont lehet vonzó és vállalható életforma is akár. A queerelméletek lebontják a leszbikus és meleg identitásokat övező sztereotípiákat, és megkérdőjelezik a leszbikus és meleg kategóriákat, helyettük bevezetve a nemi és szexuális határokat elmosó queer elnevezést. A homoszexualitás minden társadalomban jelen volt, de a meleg ember mint személyiségminta csak újabban vált önálló identitássá. Míg a régi idők homoszexuálisai minden szerepükben férfiak maradtak, és nyilván feleségük is volt, addig ma lehet egy embernek más a születési, a társadalmi és a szexuális neme, ezeket szabadon kombinálhatja.
– Ha a szexuális orientáció választható, az megdönti azokat az elméleteket, hogy eleve elrendelt dolog volna, amelyet a meleg szülők sem tudnak befolyásolni?
– Nem értem, miért baj, ha valaki ezt a fajta szexualitást választja?
– Hiába a feminizmus akárhány hulláma, a nők még mindig önként és dalolva maradnak bántalmazó kapcsolatokban, sőt elnézik azt is, ha a gyerekeiket kínozza a társuk.
– Az ilyen esetekben a nők az áldozatok és nem elkövetők, szerintem az agresszor felelősségét kellene feszegetni, aki az esetek 95 százalékában férfi. Nem véletlenül volt a feminizmus második hullámának jelmondata, hogy ami személyes, az politikai, hiszen a magánéletben érezhető legjobban az elnyomás és a nemek közötti egyenlőtlenség. Így tehát a magánéletben semmit sem lehet ráhagyni az emberekre azzal a felkiáltással, hogy ők tehetnek róla, mert van társadalmi nyomás, amely rossz irányba terelte és tereli a magánélet eseményeit is. Sokan vannak, akik feljelentést tesznek, de nem törődnek velük, mint ahogyan a nemi erőszak és a zaklatás áldozataival sem. Az a társadalmi norma, hogy a férfiak agresszívak, a nők meg szelídek és kedvesek, és ilyen módon elfogadhatóak, olyan mélyen be van ágyazva a közgondolkodásba, hogy ez lehet a családon belüli erőszak alapja.
– A nők egyáltalán nem szelídek és kedvesek.
– Mégis ritkábban szúrják le vasvillával az élettársukat, mint fordítva.
– Inkább halálba szekálják, hajléktalanná teszik.
– Azok az atrocitások, amelyek a nőket érik, meg vannak alapozva a kultúrában és a társadalmi gyakorlatban, nem egyedi esetek. A feminizmusnak az a nagy érdeme, hogy ezt úgy látja, mint egy rendszert. Ugyanez a helyzet a szexuális zaklatással, amelyre szintén mondhatjuk, hogy miért hagyja a nő, de közben nincs meg a büntetőjogi következménye, és a társadalom is cinkos, nem illik szóvá tenni.
– Ez nem igaz az egész társadalomra, engem soha egy férfi sem akadályozott, nem molesztált, és atrocitásokat sem kellett elszenvednem tőlük, az apámnak és a férjemnek köszönhetően egész életemben érzelmi, anyagi és szociális biztonságban éltem, a gyerekeimmel együtt.
– Nyilván vannak előnyei a férj nyújtotta biztonságnak is, ez is lehet egy választás.
– Vajon megvalósul egyszer a nemek közötti teljes egyenlőség?
– Elég csak arra gondolni, hogy a XX. században mekkora utat tettek meg a nők, és száz év alatt mennyire megváltoztak a nemi szerepek. Hiszem, hogy ez megállíthatatlan folyamat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.