A balliberális elitnek csupán nagy buli a vonalbezárás?

Míg a MÁV 2015-ig csupán 200 kilométernyi fővonalon tervez felújítást, addig a GYSEV összesen 600 kilométernyi vonalat kíván átvenni és felújítani – olvasható a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) nyilatkozatában. A szakszervezet szerint ha nem jön létre elfogadható megállapodás, akkor sztrájkok sorozata kezdődhet. • Jövő héten nyilvánossá válik, mely vonalakat zárják be

MNO
2009. 09. 22. 11:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak ellenére, hogy a GYSEV több mint fele magyar állami tulajdonban van, a cég többek között a korábban a MÁV által bezárásra ítélt Körmend–Zalalövő vonalszakasz üzemeltetésében is fantáziát lát – olvasható a VDSZSZ közleményében. A GYSEV összesen mintegy hatszáz kilométernyi vasútvonalat kíván átvenni a MÁV-tól, köztük olyanokat is, amit a MÁV korábban már halálra ítélt. A cég a Sopron–Szombathely, valamint a Szombathely–Szentgotthárd közötti vonalszakaszokhoz hasonlóan ezeket teljesen felújítaná, így a pályán megengedett legnagyobb sebesség a jelenlegi 60-80 km/h-ról 120 km/h-ra emelkedne – teszik hozzá.

Eközben a MÁV arányaiban ennél jóval kevesebb vasútvonalat újítana fel: egy, a VDSZSZ birtokába került dokumentum szerint 2015-ig csupán mintegy 200 kilométernyi fővonalon terveznek fejlesztést. Az érdekvédők szerint ez gyakorlatilag elenyésző, különösen ha figyelembe vesszük, hogy az utóbbi évtizedekben a MÁV hálózatán alig történt pályafelújítás.

A VDSZSZ úgy véli: ennek a hozzáállásnak az lett a következménye, hogy a kormány a 40 milliárd forint elvonása érdekében hajtóvadászatot indíthatott a mellékvonalakon kívül már a fővonalak ellen is. Emiatt a fővonalakon még viszonylag elfogadható vasúti személyszállítás is a mellékvonali közlekedés minősíthetetlen színvonalára jut – áll a közleményben.

„Amennyiben belátható időn belül a vasútnál meghatározó szakszervezetek és a kormány között nem jön létre elfogadható megállapodás, akkor – ahogy erről hétfőn megegyeztünk – sztrájkok sorozatával fogjuk kikényszeríteni a kormányzattól, hogy a vasutat tekintse olyan infrastruktúrának, amilyennek az uniós tagállamok többségében tekintik” – hívják föl a figyelmet nyilatkozatukban az érdekvédők.

A VDSZSZ Szolidaritás a Vasúti Érdekegyeztető Tanács szeptember 25-i ülésén választ vár arra a kérdésre is, hogy a GYSEV-vel ellentétben milyen tényezők, vagy kik gátolják a MÁV-ot vonalai megtartásában, felújításában. Ez azért időszerű, mivel a fejlesztések 85 százalékára az Európai Unió biztosítana fedezetet – zárul a kommüniké.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.