A balliberális elitnek csupán nagy buli a vonalbezárás?

Míg a MÁV 2015-ig csupán 200 kilométernyi fővonalon tervez felújítást, addig a GYSEV összesen 600 kilométernyi vonalat kíván átvenni és felújítani – olvasható a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) nyilatkozatában. A szakszervezet szerint ha nem jön létre elfogadható megállapodás, akkor sztrájkok sorozata kezdődhet. • Jövő héten nyilvánossá válik, mely vonalakat zárják be

MNO
2009. 09. 22. 11:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak ellenére, hogy a GYSEV több mint fele magyar állami tulajdonban van, a cég többek között a korábban a MÁV által bezárásra ítélt Körmend–Zalalövő vonalszakasz üzemeltetésében is fantáziát lát – olvasható a VDSZSZ közleményében. A GYSEV összesen mintegy hatszáz kilométernyi vasútvonalat kíván átvenni a MÁV-tól, köztük olyanokat is, amit a MÁV korábban már halálra ítélt. A cég a Sopron–Szombathely, valamint a Szombathely–Szentgotthárd közötti vonalszakaszokhoz hasonlóan ezeket teljesen felújítaná, így a pályán megengedett legnagyobb sebesség a jelenlegi 60-80 km/h-ról 120 km/h-ra emelkedne – teszik hozzá.

Eközben a MÁV arányaiban ennél jóval kevesebb vasútvonalat újítana fel: egy, a VDSZSZ birtokába került dokumentum szerint 2015-ig csupán mintegy 200 kilométernyi fővonalon terveznek fejlesztést. Az érdekvédők szerint ez gyakorlatilag elenyésző, különösen ha figyelembe vesszük, hogy az utóbbi évtizedekben a MÁV hálózatán alig történt pályafelújítás.

A VDSZSZ úgy véli: ennek a hozzáállásnak az lett a következménye, hogy a kormány a 40 milliárd forint elvonása érdekében hajtóvadászatot indíthatott a mellékvonalakon kívül már a fővonalak ellen is. Emiatt a fővonalakon még viszonylag elfogadható vasúti személyszállítás is a mellékvonali közlekedés minősíthetetlen színvonalára jut – áll a közleményben.

„Amennyiben belátható időn belül a vasútnál meghatározó szakszervezetek és a kormány között nem jön létre elfogadható megállapodás, akkor – ahogy erről hétfőn megegyeztünk – sztrájkok sorozatával fogjuk kikényszeríteni a kormányzattól, hogy a vasutat tekintse olyan infrastruktúrának, amilyennek az uniós tagállamok többségében tekintik” – hívják föl a figyelmet nyilatkozatukban az érdekvédők.

A VDSZSZ Szolidaritás a Vasúti Érdekegyeztető Tanács szeptember 25-i ülésén választ vár arra a kérdésre is, hogy a GYSEV-vel ellentétben milyen tényezők, vagy kik gátolják a MÁV-ot vonalai megtartásában, felújításában. Ez azért időszerű, mivel a fejlesztések 85 százalékára az Európai Unió biztosítana fedezetet – zárul a kommüniké.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.