A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, ezen belül a MÁV tervezett átalakítását, valamint vasúti mellékvonalaknak a foglalkoztatást is érintő megszüntetését.
A legutóbbi egyeztetés után Andrási Miklós, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, a kormány kijelölt tárgyalója úgy nyilatkozott, hogy a következő tárgyaláson már aláírható lesz a foglalkoztatáspolitikai keretmegállapodás. Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke a tárgyalásról távozva újságíróknak azt mondta, hogy messze van a kormány és a szakszervezetük álláspontja egymástól. A VDSZSZ továbbra sem látja az indokát a mellékvonalak bezárásának, és ehhez semmilyen módon nem adják a nevüket. „A VDSZSZ azt mondja, ha továbbra is a vonalbezárások mellett kardoskodik a kormány, akkor sztrájkot kell tartani” – tette hozzá Gaskó István.
Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke a legutóbbi egyeztetés után az MTI-nek elmondta, hogy a leányvállalatokkal folytatott eddigi tárgyalások már részeredményekkel zárultak. Van olyan MÁV-csoportbeli cég, ahol egy-két tételen múlik csupán a megállapodás. Kifejtette, hogy szerinte a szakszervezetek többsége megállapodás-párti, és elsődleges kérdésnek tekinti a foglalkoztatás biztonságát. Ennek ellenére elutasítják a mellékvonalak részbeni megszüntetését, és szolidárisak a kistérségek lakóival. Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke elmondta: továbbra is elzárkóznak a szárnyvonalak bezárására irányuló kormányzati elképzelésektől.
(MTI)