VEKE: újabb „semmitmondó koncepció” készült a BKV-ról

Értelmezhetetlennek tartja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a BKV átalakításáról szóló szocialista előterjesztést. Ezzel kapcsolatban Vitézy Dávid az MNO-nak arról beszélt, hogy a Horváth Csaba által pénteken bemutatott „tanulmány” egy újabb „semmitmondó koncepció”, amely – az eddigiekhez hasonlóan – nem tudja orvosolni a BKV súlyos finanszírozási problémáit.

Forrai Mária Melinda
2009. 11. 20. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Horváth által bemutatott terv „érdemi járatcsökkenéssel” nem, de mintegy 100-200 fős, az adminisztrációt érintő létszámleépítéssel számol, továbbá úgy véli, hogy a szolgáltatás minőségének javításával többen váltanak majd jegyet. A leköszönő főpolgármester-helyettes azt is hozzátette, a tanulmány „nulla forintba” került.

Semmitmondó koncepció

Horváth Csaba még szeptemberben azt ígérte, hogy 3 hónap alatt rendbe teszi a BKV-t, és nem pedig azt, hogy egy semmitmondó koncepciót készít el erről – ráadásul úgy, hogy közben főpolgármester-helyettesként megbukott – jelentette ki az MNO-nak Vitézy Dávid, a VEKE elnöke.

Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának tagja úgy fogalmazott: az elkészült „tanulmányt” azért sem tudja értelmezni, mert a jövő csütörtöki Fővárosi Közgyűlés ülésére éppen Horváth Csaba terjesztett elő egy javaslatot, amely 4 százalékos jegyáremelést tervez, amelyhez azt is hozzáteszi, hogy ez csupán 0,6 százalékos bevételnövekedést jelent majd a közlekedési vállalatnak. Azért csak ennyit – ismeri el a dokumentum –, mert az emberek a tarifaemelés miatt egyre kevésbé választják a tömegközlekedési eszközöket. Vitézy úgy fogalmazott: a pénteken bemutatott hétmilliárd forintos megtakarítással számoló terv tehát nem tudni, mire épül, de utaslétszám-növekedésre biztosan nem.

A BKV költségeinek egyébként a felét sem teszi ki a jegyárbevétel – tette hozzá Vitézy, aki szerint fontos az utasszámemelés, ám a fővárosnak és az államnak is sokkal nagyobb szerepet kell vállalnia a cég finanszírozásában. „Horváth Csaba 3 éve dolgozik a főváros vezetésében, ezidáig egyetlen forinttal sem járultak hozzá a közlekedési társaság működési gondjainak megoldásához” – jelentette ki. A tanulmány adataira – mint az akár 200 fős leépítésre – úgy reagált: rengeteg hasonló dokumentum készült már a hosszabb távú finanszírozási tervekről, a most elkészültben sem újdonság, sem konkrétum nem szerepel, ilyet bárki tud készíteni.

Emlékeztetett: Hagyó Miklós – aki Horváth Csaba előtt felelt a BKV működéséért – szintén úgy kezdte, hogy ő rendbe teszi a BKV-t, és majdnem megszüntettek 40 buszjáratot, amelyet a VEKE akadályozott meg. Akkor azt állították – valótlanul –, hogy az átalakítással 11 milliárdos megtakarítást ér majd el a cég.

Vitézy szerint félő, hogy ismét tömnges járatritkítással akarnak pénzt spórolni. „Újabb és újabb tanulmányok, átalakítási tervek születtek az évek folyamán, ám egy forinttal sem lett olcsóbb a BKV működése” – hangsúlyozta Vitézy. Mint hozzátette, a BKV 120 milliárdos költségvetéséből több mint 20 milliárd forint hiányzik minden évben, miközben 90 milliárd forint az adósságállománya. „Horváth Csabáéknak minderre egy újabb 30 miliárd forintos hitelfelvétel lenne a megoldásuk” – fogalmazott a szóvivő. A cég helyzetét hosszú távon csak úgy lehet megoldani, ha a főváros és az állam is mélyen a zsebébe nyúl – emelte ki.

Kizárta, hogy a Horváth Csaba-féle tanulmány „nulla forintba került”. Mint mondta, éveken át összesen közel 1 milliárd forintot költöttek különböző tanulmányokra, amelyekből semmi nem valósult meg. A döntéshozók csak a járatritkításokig, és a jegyáremelésig jutnak el. Mindezek mellett pedig a járműállomány katasztrofális, az utóbbi években egyetlen új autóbuszt sem vettek, így jelenleg az autóbuszok átlagéletkora 17 év, de nem ritka a 24 éves busz az utcákon – tette hozzá.

Az MNO még tavaly decemberben számolt be arról, hogy a főváros által a BKV hosszú távú finanszírozására kiírt közbeszerzést a Boston Consulting Group nyerte el, amely 200 millió forintért készítette el a tanulmányt. A Magyar Nemzet szeptemberben szedte csokorba a közlekedési cég tanulmányokra kifizetett legkirívóbb eseteit: az egyik villamospálya meghosszabbításával kapcsolatos tanulmányokra például 238 millió forintot fizetett ki, és arra is volt pénze a közlekedési társaságnak, hogy politikai elemzéseket készíttessen, szervezetfejlesztési tanácsokra pedig óránként 40 ezer forintot fizetett.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.