VEKE: újabb „semmitmondó koncepció” készült a BKV-ról

Értelmezhetetlennek tartja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a BKV átalakításáról szóló szocialista előterjesztést. Ezzel kapcsolatban Vitézy Dávid az MNO-nak arról beszélt, hogy a Horváth Csaba által pénteken bemutatott „tanulmány” egy újabb „semmitmondó koncepció”, amely – az eddigiekhez hasonlóan – nem tudja orvosolni a BKV súlyos finanszírozási problémáit.

Forrai Mária Melinda
2009. 11. 20. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Horváth által bemutatott terv „érdemi járatcsökkenéssel” nem, de mintegy 100-200 fős, az adminisztrációt érintő létszámleépítéssel számol, továbbá úgy véli, hogy a szolgáltatás minőségének javításával többen váltanak majd jegyet. A leköszönő főpolgármester-helyettes azt is hozzátette, a tanulmány „nulla forintba” került.

Semmitmondó koncepció

Horváth Csaba még szeptemberben azt ígérte, hogy 3 hónap alatt rendbe teszi a BKV-t, és nem pedig azt, hogy egy semmitmondó koncepciót készít el erről – ráadásul úgy, hogy közben főpolgármester-helyettesként megbukott – jelentette ki az MNO-nak Vitézy Dávid, a VEKE elnöke.

Vitézy Dávid, a BKV felügyelőbizottságának tagja úgy fogalmazott: az elkészült „tanulmányt” azért sem tudja értelmezni, mert a jövő csütörtöki Fővárosi Közgyűlés ülésére éppen Horváth Csaba terjesztett elő egy javaslatot, amely 4 százalékos jegyáremelést tervez, amelyhez azt is hozzáteszi, hogy ez csupán 0,6 százalékos bevételnövekedést jelent majd a közlekedési vállalatnak. Azért csak ennyit – ismeri el a dokumentum –, mert az emberek a tarifaemelés miatt egyre kevésbé választják a tömegközlekedési eszközöket. Vitézy úgy fogalmazott: a pénteken bemutatott hétmilliárd forintos megtakarítással számoló terv tehát nem tudni, mire épül, de utaslétszám-növekedésre biztosan nem.

A BKV költségeinek egyébként a felét sem teszi ki a jegyárbevétel – tette hozzá Vitézy, aki szerint fontos az utasszámemelés, ám a fővárosnak és az államnak is sokkal nagyobb szerepet kell vállalnia a cég finanszírozásában. „Horváth Csaba 3 éve dolgozik a főváros vezetésében, ezidáig egyetlen forinttal sem járultak hozzá a közlekedési társaság működési gondjainak megoldásához” – jelentette ki. A tanulmány adataira – mint az akár 200 fős leépítésre – úgy reagált: rengeteg hasonló dokumentum készült már a hosszabb távú finanszírozási tervekről, a most elkészültben sem újdonság, sem konkrétum nem szerepel, ilyet bárki tud készíteni.

Emlékeztetett: Hagyó Miklós – aki Horváth Csaba előtt felelt a BKV működéséért – szintén úgy kezdte, hogy ő rendbe teszi a BKV-t, és majdnem megszüntettek 40 buszjáratot, amelyet a VEKE akadályozott meg. Akkor azt állították – valótlanul –, hogy az átalakítással 11 milliárdos megtakarítást ér majd el a cég.

Vitézy szerint félő, hogy ismét tömnges járatritkítással akarnak pénzt spórolni. „Újabb és újabb tanulmányok, átalakítási tervek születtek az évek folyamán, ám egy forinttal sem lett olcsóbb a BKV működése” – hangsúlyozta Vitézy. Mint hozzátette, a BKV 120 milliárdos költségvetéséből több mint 20 milliárd forint hiányzik minden évben, miközben 90 milliárd forint az adósságállománya. „Horváth Csabáéknak minderre egy újabb 30 miliárd forintos hitelfelvétel lenne a megoldásuk” – fogalmazott a szóvivő. A cég helyzetét hosszú távon csak úgy lehet megoldani, ha a főváros és az állam is mélyen a zsebébe nyúl – emelte ki.

Kizárta, hogy a Horváth Csaba-féle tanulmány „nulla forintba került”. Mint mondta, éveken át összesen közel 1 milliárd forintot költöttek különböző tanulmányokra, amelyekből semmi nem valósult meg. A döntéshozók csak a járatritkításokig, és a jegyáremelésig jutnak el. Mindezek mellett pedig a járműállomány katasztrofális, az utóbbi években egyetlen új autóbuszt sem vettek, így jelenleg az autóbuszok átlagéletkora 17 év, de nem ritka a 24 éves busz az utcákon – tette hozzá.

Az MNO még tavaly decemberben számolt be arról, hogy a főváros által a BKV hosszú távú finanszírozására kiírt közbeszerzést a Boston Consulting Group nyerte el, amely 200 millió forintért készítette el a tanulmányt. A Magyar Nemzet szeptemberben szedte csokorba a közlekedési cég tanulmányokra kifizetett legkirívóbb eseteit: az egyik villamospálya meghosszabbításával kapcsolatos tanulmányokra például 238 millió forintot fizetett ki, és arra is volt pénze a közlekedési társaságnak, hogy politikai elemzéseket készíttessen, szervezetfejlesztési tanácsokra pedig óránként 40 ezer forintot fizetett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.