Nőtt az átlagpontszám és 30 ezerrel a felvételizők száma is

Tízzel nőtt a felsőoktatási intézményekbe felvettek által elért átlagpontszám az idén, eredményes volt a képzési területeken a keretszámok feltöltése és 30 ezerrel többen jelentkeztek felsőfokú intézménybe, mint tavaly. Kiteljesedett a többciklusú képzés második ciklusa, a mesterképzés – közölte az Oktatási és Kulturális Minisztérium (OKM) hétfőn. A tárca szeretné, hogy minél többen jelentkezzenek emelt szintű érettségire, ezzel egy időben viszont csökkentik azon tárgyak számát, amikből szerveznek ilyen érettségit.

MNO
2009. 12. 28. 15:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tárca összegzése szerint az idén – a tavalyinál 30 ezerrel több jelentkező közül – mintegy 12 ezer a 2004-ben indult középiskolai nyelvi előkészítő keretében egy évvel később érettségiző volt, 10 ezer a kibővült mesterképzési lehetőségek iránt érdeklődött, míg a fennmaradó 8 ezres szám a felsőoktatás iránti keresletnövekedést mutatja.

Sokan jelentkeztek műszaki, természettudományos képzési területre, illetve a felsőoktatás által kínált felsőfokú szakképzésekre, így a képzési területeken a keretszámok feltöltése eredményes volt – áll a közleményben.

Az idén 2008-hoz képest 10 ponttal, 376-ra nőtt a felvettek által elért átlagpontszám, s az intézmények jóval kevesebb hallgatót vettek fel 160 és 200 pont közötti eredménnyel. A tárca szerint ez erősíti a kormány korábbi döntését, amely szerint 2010-ben 200 pont lesz a minimális ponthatár az alapképzésben és az egységes, osztatlan képzésben. A tervek szerint 2012-től pedig már 240 lesz ez a ponthatár.

A három szakaszból álló felvételi eljárásban – keresztféléves, normál, pótfelvételi – 143 813 jelentkező volt 2009-ben. A felsőoktatási intézmények összesen 108 523 hallgatót vettek fel államilag támogatott vagy költségtérítéses képzésre.

A minisztérium szerint mind a közoktatás, mind a felsőoktatás minőségi fejlesztése szempontjából indokolt, hogy növeljék azok számát, akik emelt szintű érettségivel jelentkeznek a felsőoktatásba. Az OKM kitért arra: csökken a közoktatás területén azon vizsgatárgyak köre, amelyekből emelt szintű érettségit szerveznek. A cél az, hogy olyan vizsgatárgyak legyenek, amelyeken egyenlő eséllyel lehet érettségizni bármely középiskolában – szögezte le, hozzátéve: az előrejelzések szerint az érettségizők száma – a korosztályhoz tartozók számának várható alakulása miatt – kisebb emelkedés után folyamatosan, mintegy 8 százalékkal csökkenni fog.

Mint írta, 2008/2009-es tanévben napirenden volt a természettudományos oktatás fejlesztésének kérdése a közoktatásban és a felsőoktatásban egyaránt. A már meghozott döntés következtében a felsőoktatásba való bejutás új követelménye lesz 2012-től egy természettudományos tantárgy kötelező beszámítása a tanulmányi pontokba.

A képzési szerkezet átalakításának fordulópontja a minisztérium szerint a 2009/2010-es tanév. Emlékeztetett arra: 2006-ban teljes körűvé vált az alapképzésben az új, többciklusú rendszerre történő áttérés és ennek keretében 2009-ben végeztek az első hallgatók.

A tárca közölte: az idén teljesedett ki a többciklusú képzés második ciklusa, a mesterképzés. A tanári szakképzésekkel együtt több mint 200 mesterképzési szakra lehetett az idén jelentkezni. A mesterképzésekre 17 ezren jelentkeztek, közülük 14 ezren államilag támogatott képzésre.

A többciklusú képzésre történő átállás – összhangban a bolognai folyamatban részt vevő országokban végbement oktatási és képzésfejlesztési változásokkal – az Európai Felsőoktatási Térségben és Magyarországon megtörtént – tartalmazza a közlemény. Mint írták, a képzések tartalmi fejlesztése, az első kifutó évfolyamok után a tapasztalatok értékelése a felsőoktatási intézmények folyamatos, napirenden lévő feladata.

Az OKM kiemelte, hogy Európa-szerte a képzés tartalmi és minőségi megvalósításával kapcsolatos kérdések kerültek a figyelem középpontjába. Hozzáfűzték: az Európai Képesítési Keretrendszer elfogadásával az előttünk álló feladat a Nemzeti Képesítési Keret megalkotása.

A bolognai folyamat célja a mobilitás erősítése – írta a tárca. Hozzátette: ehhez arra van szükség, hogy a magyar felsőoktatás aktív részese legyen a nemzetközi folyamatoknak. A lisszaboni stratégia céljaként szereplő tudás alapú társadalom kialakítása az Európai Unióban összehangolt lépések, együttműködés nélkül nem valósítható meg.

A tárca előrevetítette, hogy Magyarországra az elkövetkező időszakban aktív szerep hárul a bolognai folyamatban: a jövő márciusi Budapest-Bécs miniszteri találkozókon a folyamat társalelnöke, 2011 első félévében pedig elnöke lesz.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.