Volán: leépítések, járatok megszűnése, összevonás?

Nem takarít meg az integrációval annyit az állam, amennyit remél – legalábbis a Kisalföld Volán első embere így számol. Pócza Mihály azt mondja: attól, hogy 2010 márciusától regionális szinten konzorciumba tömörülnek a Volán-társaságok még nem lesz pénz új buszokra. Azt a kormány is elismeri, hogy a közlekedési vállalatok „részleges összevonása” leépítésekkel és buszjáratok megszűnésével járhat – konkrétumokról azonban egyelőre nem beszélnek.

MNO
2009. 12. 26. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem látni tisztán, mi a kormány szándéka a Volán-társaságokkal. Annyi biztos, hogy a 22 cégnek regionális konzorciumba kell tömörülnie. Nyugat-Magyarországon a Kisalföld Volán vezetőjét bízta meg a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő azzal, hogy vasi és zalai kollégáival egyeztetve dolgozza ki az együttműködés pénzügyi és szervezeti kereteit. A konzorciumi szerződést január 15-ig kell aláírni.

Nem tudni, mennyi buszjáratot törölnek

A konzorciumi szerződés rögzíti a menetrendek összehangolását, a párhuzamosságok felszámolását, a távolsági járatok indokoltságának felülvizsgálatát, az üzemanyag-felhasználás központi ellenőrzését és a szervízháttér egységesítését. Régiós szinten szervezik újjá az alkatrészellátást, az ügyeleti- és a helyettesítési rendet is. A munkaerő-gazdálkodásban tervezett intézkedéseket egyeztetni kell az érintett Volán-társasággal és a helyi szakszervezettel. Azt nem tudni, hogy a párhuzamosságok felszámolása hány buszjárat törlésével jár majd. Az MNV Zrt. egyelőre nem ad részletes tájékoztatást.

„A műszaki állománynál sem nagyon tudok elképzelni megtakarítást, mert azzal együtt, hogy a forráshiány a Volánokat is érinti, nem jellemző az, hogy nagy mennyiségű új autóbuszt lehet beszerezni. Ha pedig öregszik a járműpark, akkor a műszaki személyzetre is szükség van. Amivel egyáltalán megtakarítást lehet elérni, az az adminisztratív létszám” – mondta Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A kormányszóvivő nem zárja ki, hogy a regionális átszervezéssel munkahelyek szűnnek meg, de a részletekről ő sem beszél. „A tervek között szerepel az is, hogyan lehetne a létszámot racionálisabban csinálni – de korai lenne belemenni bármilyen spekulációba, hogy lesz-e leépítés, ha lesz mikor lesz, kiket fog érinteni. Jelenleg nem ebben a fázisban van a munka. Ha lesz esetleges leépítés, akkor azt először a szakszervezetekkel közöljük – közölte Szollár Domokos kormányszóvivő.

Maradhat az önállóság

Az igazgatósági és felügyelő-bizottsági tagoknak nem kell lemondaniuk a jövedelem-kiegészítésről, a konzorciumot képező Volán-társaságok a törvény értelmében megőrizhetik „önállóságukat”. A Nemzeti Közlekedési Hatóság hiába kifogásolja az alvállalkozók által üzemeltetett kínai buszok műszaki állapotát, a Bajnai-kormány továbbra is szorgalmazza a magántőke bevonását.

A járatkiszervezésekben élen járó Volánbusz Zrt.-nek jelenthet segítséget, hogy 2011-től minden második járatát kiadhatja bérbe. Ám kérdés, hogy újra a jórészt King Long buszokat üzemeltető Color Tours és luxemburgi, offshore hátterű cégtársai lesznek-e a befutók, hiszen az MNV Zrt. közleményében az áll, hogy csak az „átlátható tulajdonosi szerkezetű” alvállalkozók bevonását támogatja.

(hírTV)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.