Volán: leépítések, járatok megszűnése, összevonás?

Nem takarít meg az integrációval annyit az állam, amennyit remél – legalábbis a Kisalföld Volán első embere így számol. Pócza Mihály azt mondja: attól, hogy 2010 márciusától regionális szinten konzorciumba tömörülnek a Volán-társaságok még nem lesz pénz új buszokra. Azt a kormány is elismeri, hogy a közlekedési vállalatok „részleges összevonása” leépítésekkel és buszjáratok megszűnésével járhat – konkrétumokról azonban egyelőre nem beszélnek.

MNO
2009. 12. 26. 17:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre nem látni tisztán, mi a kormány szándéka a Volán-társaságokkal. Annyi biztos, hogy a 22 cégnek regionális konzorciumba kell tömörülnie. Nyugat-Magyarországon a Kisalföld Volán vezetőjét bízta meg a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő azzal, hogy vasi és zalai kollégáival egyeztetve dolgozza ki az együttműködés pénzügyi és szervezeti kereteit. A konzorciumi szerződést január 15-ig kell aláírni.

Nem tudni, mennyi buszjáratot törölnek

A konzorciumi szerződés rögzíti a menetrendek összehangolását, a párhuzamosságok felszámolását, a távolsági járatok indokoltságának felülvizsgálatát, az üzemanyag-felhasználás központi ellenőrzését és a szervízháttér egységesítését. Régiós szinten szervezik újjá az alkatrészellátást, az ügyeleti- és a helyettesítési rendet is. A munkaerő-gazdálkodásban tervezett intézkedéseket egyeztetni kell az érintett Volán-társasággal és a helyi szakszervezettel. Azt nem tudni, hogy a párhuzamosságok felszámolása hány buszjárat törlésével jár majd. Az MNV Zrt. egyelőre nem ad részletes tájékoztatást.

„A műszaki állománynál sem nagyon tudok elképzelni megtakarítást, mert azzal együtt, hogy a forráshiány a Volánokat is érinti, nem jellemző az, hogy nagy mennyiségű új autóbuszt lehet beszerezni. Ha pedig öregszik a járműpark, akkor a műszaki személyzetre is szükség van. Amivel egyáltalán megtakarítást lehet elérni, az az adminisztratív létszám” – mondta Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A kormányszóvivő nem zárja ki, hogy a regionális átszervezéssel munkahelyek szűnnek meg, de a részletekről ő sem beszél. „A tervek között szerepel az is, hogyan lehetne a létszámot racionálisabban csinálni – de korai lenne belemenni bármilyen spekulációba, hogy lesz-e leépítés, ha lesz mikor lesz, kiket fog érinteni. Jelenleg nem ebben a fázisban van a munka. Ha lesz esetleges leépítés, akkor azt először a szakszervezetekkel közöljük – közölte Szollár Domokos kormányszóvivő.

Maradhat az önállóság

Az igazgatósági és felügyelő-bizottsági tagoknak nem kell lemondaniuk a jövedelem-kiegészítésről, a konzorciumot képező Volán-társaságok a törvény értelmében megőrizhetik „önállóságukat”. A Nemzeti Közlekedési Hatóság hiába kifogásolja az alvállalkozók által üzemeltetett kínai buszok műszaki állapotát, a Bajnai-kormány továbbra is szorgalmazza a magántőke bevonását.

A járatkiszervezésekben élen járó Volánbusz Zrt.-nek jelenthet segítséget, hogy 2011-től minden második járatát kiadhatja bérbe. Ám kérdés, hogy újra a jórészt King Long buszokat üzemeltető Color Tours és luxemburgi, offshore hátterű cégtársai lesznek-e a befutók, hiszen az MNV Zrt. közleményében az áll, hogy csak az „átlátható tulajdonosi szerkezetű” alvállalkozók bevonását támogatja.

(hírTV)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.