Egyelőre nem látni tisztán, mi a kormány szándéka a Volán-társaságokkal. Annyi biztos, hogy a 22 cégnek regionális konzorciumba kell tömörülnie. Nyugat-Magyarországon a Kisalföld Volán vezetőjét bízta meg a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő azzal, hogy vasi és zalai kollégáival egyeztetve dolgozza ki az együttműködés pénzügyi és szervezeti kereteit. A konzorciumi szerződést január 15-ig kell aláírni.
Nem tudni, mennyi buszjáratot törölnek
A konzorciumi szerződés rögzíti a menetrendek összehangolását, a párhuzamosságok felszámolását, a távolsági járatok indokoltságának felülvizsgálatát, az üzemanyag-felhasználás központi ellenőrzését és a szervízháttér egységesítését. Régiós szinten szervezik újjá az alkatrészellátást, az ügyeleti- és a helyettesítési rendet is. A munkaerő-gazdálkodásban tervezett intézkedéseket egyeztetni kell az érintett Volán-társasággal és a helyi szakszervezettel. Azt nem tudni, hogy a párhuzamosságok felszámolása hány buszjárat törlésével jár majd. Az MNV Zrt. egyelőre nem ad részletes tájékoztatást.
„A műszaki állománynál sem nagyon tudok elképzelni megtakarítást, mert azzal együtt, hogy a forráshiány a Volánokat is érinti, nem jellemző az, hogy nagy mennyiségű új autóbuszt lehet beszerezni. Ha pedig öregszik a járműpark, akkor a műszaki személyzetre is szükség van. Amivel egyáltalán megtakarítást lehet elérni, az az adminisztratív létszám” – mondta Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. elnök-vezérigazgatója.
A kormányszóvivő nem zárja ki, hogy a regionális átszervezéssel munkahelyek szűnnek meg, de a részletekről ő sem beszél. „A tervek között szerepel az is, hogyan lehetne a létszámot racionálisabban csinálni – de korai lenne belemenni bármilyen spekulációba, hogy lesz-e leépítés, ha lesz mikor lesz, kiket fog érinteni. Jelenleg nem ebben a fázisban van a munka. Ha lesz esetleges leépítés, akkor azt először a szakszervezetekkel közöljük – közölte Szollár Domokos kormányszóvivő.
Maradhat az önállóság
Az igazgatósági és felügyelő-bizottsági tagoknak nem kell lemondaniuk a jövedelem-kiegészítésről, a konzorciumot képező Volán-társaságok a törvény értelmében megőrizhetik „önállóságukat”. A Nemzeti Közlekedési Hatóság hiába kifogásolja az alvállalkozók által üzemeltetett kínai buszok műszaki állapotát, a Bajnai-kormány továbbra is szorgalmazza a magántőke bevonását.
A járatkiszervezésekben élen járó Volánbusz Zrt.-nek jelenthet segítséget, hogy 2011-től minden második járatát kiadhatja bérbe. Ám kérdés, hogy újra a jórészt King Long buszokat üzemeltető Color Tours és luxemburgi, offshore hátterű cégtársai lesznek-e a befutók, hiszen az MNV Zrt. közleményében az áll, hogy csak az „átlátható tulajdonosi szerkezetű” alvállalkozók bevonását támogatja.
(hírTV)