– Német nemzetiségű családba született. A rendszerváltás előtt mennyiben volt más a nemzetiségi lét az ön számára, mint az azt követő időkben?
– Az én olvasatomban nem változtak meg a dolgok, inkább a környezetem számára. A rendszerváltozás előtt a nagyszüleim generációja hátrányként élte meg német mivoltát. Ez nagyot változott 1990 után. A tragikus az, hogy az a generációs tudat, kollektív emlékezet, ami kialakult a második világháború után, ma is rendkívül negatívan hat. A fiatalok identitását részben ma is meghatározza az a rengeteg sorscsapás, ami a nagyszüleiket érte és amiről most is beszélnek.
– Közel hatvanéves tapasztalatokról beszélünk.
– Így van, de két-három generációnak kell felnőnie ahhoz, hogy ez az attitűd eltűnjön és helyét egy másik kollektív emlékezet vegye át.
– Baranyáról úgy tartják: soknemzetiségű, türelmes megye. Ön szerint is így van?
– Talán igen. Érzékelhető is ez, hiszen régóta élnek együtt itt a különböző nemzetiségek; befogadóbbak, elfogadóbbak talán az emberek. De ez igaz Tolna megyére is: a családom Bátaszékről származik, ami korábban többségében német ajkú település volt, ám mivel vasúti csomópont, ezért mindig is több nemzetiség lakta: még a németek betelepítése előtt szerbek, aztán cigányok és magyarok is.
– Ön másképpen éli meg mindennapjait nemzetiségiként?
– Alapvetően meghatározza az életemet az, hogy gyerekkorom óta két nyelvet és két kultúrát, a magyart és németet is a magaménak tudhatom. Az említett negatívumok ellenére én ezt kifejezetten előnyként élem meg. A mai globalizálódott világban szinte természetes, hogy rendkívül sokszínű az identitásunk. A mai fiatalok identitásának alakulásában több nyelv és kultúra lehet jelen, időről időre akár változó intenzitással. Ez persze nem volt mindig így, hiszen például a magyarországi németek is évszázadokon át homogén közegben éltek, a családban csak németül beszéltek, egymás között házasodtak, mindig ugyanazzal a kultúrával találkoztak. Az identitást ma a heterogenitás jellemzi.
– Külső szemlélő sokszor csak annyit lát ebből, hogy nemzetiségi önkormányzatok működnek, a hagyományőrzés a néptánccsoportokban testesül meg.
– Évtizedes adottság. 1949 óta garantálja az alkotmány, hogy nemzetiségeknek joguk van a saját kultúrájuk ápolásához, hagyományaik őrzéséhez. Az etnikai identitástudat korábban adottság volt, mely az említett homogén nyelvi és kulturális közegben az egyén és a közösség szintjén is kialakult. Ma részben a származás, részben a nyelv ismerete, részben a kulturális örökség ápolása jelentheti a nemzetiséghez való tartozás vállalását, kinyilvánítását. Szerencsére úgy tűnik, hogy a német nemzetiséghez, nyelvhez és kultúrához való kötődésüket egyre többen vállalják. A fiatalok előnyt kovácsolnak ebből, ők a pozitív kollektív emlékezet záloga, mely az asszimiláció ellen hat.