Pintér Sándor belügyminiszter a bemutatón elmondta: a fejlesztésről 2010-ben, azt követően döntöttek, hogy tapasztalták, mennyire eltérő műszaki színvonalon működnek az ország tűzoltóságai, ami befolyásolja beavatkozóképességüket is. A gyártás lehetővé teszi, hogy a magyar tűzoltók a jövőben a lehető legfejlettebb járműveket használják, egyben új munkahelyeket is jelent – közölte a tárcavezető.
Mint mondta, azt tapasztalták, hogy a jobb technikával felszerelt, gazdagabb önkormányzatok jobb tűzbiztonságot tudtak biztosítani, mint a szegényebb települések. Volt, ahol több mint 34 éves eszközt használtak, illetve egyes tűzoltóautók kora elérte a 30 évet, ami már nem felel meg a kor követelményeinek – fűzte hozzá. Ebben a helyzetben egy olyan fejlesztés megindítása mellett döntöttek – folytatta –, ami elősegíti a foglalkoztatást, a tűzoltók munkáját és növeli a tűzbiztonságot.
A munkában természetes partnernek tekintették a Rábát, amely már 1920-ban is ellátta gépjárművekkel a hazai tűzoltóságokat. Ezt a hagyományt élesztették fel, amelynek eredménye a most bemutatott korszerű tűzoltóautó – mondta Pintér Sándor.
Bakondi György, az OKF főigazgatója hangsúlyozta, hogy a most bemutatott tűzoltóautó a jelenlegi 15 éves átlagéletkorú, 43 típusból álló járműállományt hivatott kiváltani. Ettől azt is várják, hogy a járműállomány egységesítése révén hatékonyabbá és olcsóbbá válik a flotta fenntartása, szervizelése. Felhívta a figyelmet arra, hogy a legjobb felkészültségű személyi állomány sem tud hatékonyan dolgozni, ha nem rendelkezik a munkájához szükséges eszközökkel.
Ezért nemcsak a tűzoltóautók cseréje történik meg, hanem számos új eszközzel látják el a tűzoltókat, többek között konténerszállítóval, minihelikopterrel és mobil laboratóriumokkal – fűzte hozzá.
Arról is szólt, hogy az eddigi erőfeszítéseknek köszönhetően az elmúlt évben, a korábbi időszakhoz képest már 50 százalékkal csökkent a tűzesetek száma. Ugyanakkor a következő négyéves ciklusban megtörténik a tűzoltóautók cseréje, amitől a beavatkozási képesség további javulását várják – mondta Bakondi György.
Az új, négyezer literes víztartállyal rendelkező tűzoltóautó prototípusa a katasztrófavédelem irányítása alatt álló BM Heros Zrt. és a Rába Járműipari Holding Nyrt. együttműködésében készült el. A sorozatgyártás a tervek szerint 2015 első negyedévében kezdődhet meg.
A Heros Aquadux-X 4000 típusú járművet egy összkerékhajtású Rába-alvázra építette a BM Heros Zrt., amely egy évtizede gyárt tűzoltóautó-felépítményeket a magyar tűzoltóság számára. Eddig kizárólag külföldi gyártók alvázait használták. A Rába a Renault-val együttműködve alakította ki az új tűzoltóautó-alvázat – hangzott el a járműbemutatón.