– Szépen hangzik, hogy a magyarországi örmény katolikusok Erdő Péterhez fordultak, hogy jöjjön ide a pátriárkájuk, erre pedig fogja magát a 75 esztendős XIX. Nerszész Péter, repülőre ül, és meg sem áll Budapestig. Miért jött valójában?
– Valóban nem „véletlenül” jöttem ide. Nekem mint az örmény katolikusok elöljárójának kötelességem, vagy mondjuk így, szokásom, hogy végiglátogatom a közösségeket szerte a világon. Régóta követem az erdélyi, illetve magyarországi örmény katolikusok életét. Már régóta szerettem volna idejönni, de csak most nyílt erre alkalmam. Erdő Péter bíboros úrral tartom a kapcsolatot, és valóban ő hívott engem most Magyarországra levélben. És ismert, ebben az évben emlékezünk meg az örmény genocídium századik évfordulójáról is, ami szintén erősítette, hogy most jöjjek. A bíboros úr egyetértett azzal is, hogy a népirtás legyen a fókuszban.
301-ben született az örmény egyház – mások szerint 314-ben, amikor Grigor misszionárius, „a megvilágosító” püspöki megbízatást kapott a kappadókiai Cezárea helytartójától. Ő volt tehát az első spirituális vezető. 608-ban hivatalosan is elváltak a Rómától, azon egyházak közé tartozva, amelyek nem fogadták el a kalkhédoni zsinat valamennyi ökumenikus döntését. (A 451-es zsinaton egyébként az örmény pátriárka nem tudott részt venni, mert az ország Perzsiával állt háborúban, és bár a hadszíntéren vesztesekké váltak, a perzsa tűzimádó vallást nem kellett felvenniük.) Az örmény egyház a történelem során több részre szakadt. A zsinatot követően nagy része, a koptokhoz és a nyugati szírekhez hasonlóan, elkülönült Bizánctól és Rómától. Ezt a hagyományt folytatja az Örmény Apostoli Egyház, amelynek központja Ecsmiadzinban található.
A 12. századtól erősödött meg az örmény katolikus mozgalom, ám a teljes örmény egyház Rómával való újraegységesítésének terve több száz év küzdelme után kudarcot vallott. Az örmény katolikusok végül 1740-ben saját katolikosz-pátriárkát választottak Apraham Ardzivján személyében, aki Róma iránti hűségből felvette a Péter (Bedrosz) nevet.