Létrejött a központi címregiszter

A cél a címkezelés egységes jogszabályi környezetének és igazgatási folyamatainak kialakítása volt.

MTI
2015. 06. 24. 13:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A címregiszter 2012. július 1. és 2015. június 30. között az Államreform operatív program (Árop) keretében, az Európai Szociális Alap és a magyar állam által nyújtott 950 millió forintos támogatásból valósult meg.

A tárca felidézte: a magyar közigazgatás korábban nem rendelkezett egységes, központi, az ország valamennyi címét lefedő címadatbázissal. A címkezelés nem volt teljes és egységes, mivel a különböző címnyilvántartásokról és a hozzájuk kapcsolódó folyamatokról egymástól elkülönült jogszabályok rendelkeztek.

A címregiszter kialakítását célzó projekt eredményeként nemcsak egységesített jogszabályi háttér jött létre, hanem egy központi mester-címadatnyilvántartás és a címek elsődleges változásainak egységesített kezelésének lehetősége is, amely kapcsolódik a személyiadat- és lakcímnyilvántartáshoz, valamint az ingatlan-nyilvántartáshoz.

A címregiszter adatai közvetlen vagy közvetett módon elérhetővé váltak a közigazgatás szereplői számára, és fokozatosan az egyes nyilvántartások referenciaadatai lesznek. A címadatok elterjesztése a közigazgatás további szereplői részére közvetett szolgáltatások formájában folyik, ahol az adatszolgáltatás csak valamilyen címhez kapcsolt további adattal lesz biztosítva. A címtár kezelését a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) végzi.

Az adatminőség fenntarthatóságát a címkezelés – jogi szabályozás által is megerősített – egységesítése biztosítja, írta a tárca. Hozzátették: a kialakított jogszabályi keret és az új címadatbázis segítségével biztosítható a közigazgatás hatékonyabb működése, az állampolgárok számára jobb minőségű közszolgáltatások nyújtása, valamint növelhető az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás.

A címregiszter kialakításáról 2013 nyarán számolt be a Vidékfejlesztési Minisztérium akkori jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkára, Simon Attila István. Azt mondta: a korszerűbb, pontosabb közhiteles címnyilvántartás elengedhetetlen a közigazgatási feladatok gyorsabb és egyszerűbb elvégzéséhez, a teljes lakosságot érintő adminisztrációs folyamat rövidebbé tételéhez.

Az akkori tájékoztatás szerint a munka nagyságát jellemzi, hogy – a mesternyilvántartás hiánya miatt – több mint 5 millió címadat karbantartását kell elvégezni. Magyarországon most több mint 7,5 millió telek és 9 millió ingatlan van, a lakások száma pedig a 2012 végi adatok szerint 4 358 858 volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.