A címregiszter 2012. július 1. és 2015. június 30. között az Államreform operatív program (Árop) keretében, az Európai Szociális Alap és a magyar állam által nyújtott 950 millió forintos támogatásból valósult meg.
A tárca felidézte: a magyar közigazgatás korábban nem rendelkezett egységes, központi, az ország valamennyi címét lefedő címadatbázissal. A címkezelés nem volt teljes és egységes, mivel a különböző címnyilvántartásokról és a hozzájuk kapcsolódó folyamatokról egymástól elkülönült jogszabályok rendelkeztek.
A címregiszter kialakítását célzó projekt eredményeként nemcsak egységesített jogszabályi háttér jött létre, hanem egy központi mester-címadatnyilvántartás és a címek elsődleges változásainak egységesített kezelésének lehetősége is, amely kapcsolódik a személyiadat- és lakcímnyilvántartáshoz, valamint az ingatlan-nyilvántartáshoz.
A címregiszter adatai közvetlen vagy közvetett módon elérhetővé váltak a közigazgatás szereplői számára, és fokozatosan az egyes nyilvántartások referenciaadatai lesznek. A címadatok elterjesztése a közigazgatás további szereplői részére közvetett szolgáltatások formájában folyik, ahol az adatszolgáltatás csak valamilyen címhez kapcsolt további adattal lesz biztosítva. A címtár kezelését a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) végzi.
Az adatminőség fenntarthatóságát a címkezelés – jogi szabályozás által is megerősített – egységesítése biztosítja, írta a tárca. Hozzátették: a kialakított jogszabályi keret és az új címadatbázis segítségével biztosítható a közigazgatás hatékonyabb működése, az állampolgárok számára jobb minőségű közszolgáltatások nyújtása, valamint növelhető az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás.
A címregiszter kialakításáról 2013 nyarán számolt be a Vidékfejlesztési Minisztérium akkori jogi és igazgatási ügyekért felelős helyettes államtitkára, Simon Attila István. Azt mondta: a korszerűbb, pontosabb közhiteles címnyilvántartás elengedhetetlen a közigazgatási feladatok gyorsabb és egyszerűbb elvégzéséhez, a teljes lakosságot érintő adminisztrációs folyamat rövidebbé tételéhez.
Az akkori tájékoztatás szerint a munka nagyságát jellemzi, hogy – a mesternyilvántartás hiánya miatt – több mint 5 millió címadat karbantartását kell elvégezni. Magyarországon most több mint 7,5 millió telek és 9 millió ingatlan van, a lakások száma pedig a 2012 végi adatok szerint 4 358 858 volt.