Gripen-balesetek: őszre várhatók az eredmények

Benkő Tibor beszámolt a májusi csehországi és a júniusi kecskeméti Gripen-, valamint a múlt heti szolnoki gyakorlórepülőgép-balesetről is.

MTI
2015. 07. 01. 10:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eredetileg zártra tervezett ülés a vezérezredes kérésére kezdődött nyíltan, Benkő Tibor a sajtó jelenlétében számolt be a májusi csehországi és a júniusi kecskeméti Gripen-, valamint a múlt heti szolnoki gyakorlórepülőgép-baleset eddigi információiról.

Kifejtette: a Magyar Honvédség kétüléses Gripen gépe május 19-én Kecskemétről felszállva hajtott végre feladatot a cseh légtérben. A cáslavi repülőtéren a leszálláskor a repülőgép – fékezés ellenére, és magas fordulatszámon üzemelő futóművel – nagy sebességgel túlfutott a pályán, a pilóták katapultáltak. A két pilóta sérülést, egészségkárosodást nem szenvedett.

Benkő Tibor elmondta: a baleset körülményeit cseh vezetéssel svéd és magyar szakemberekből álló vizsgálóbizottság tárja majd fel, ebben a testületben a Magyar Honvédségtől független Közlekedésbiztonsági Szervezet szakemberei vesznek részt.

A vezérkari főnök hozzátette, hogy a Honvédelmi Minisztériumban – Hende Csaba miniszter, Fucsku Sándor, a Magyar Honvédség Összhaderőnemi Parancsnokságának vezetője, és az ő részvételével – egy külön vizsgálatot is indítottak az okok feltárására és a következmények levonására. Továbbá a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei is elemzik a baleset körülményeit, vizsgálatuk végén megválaszolják a felelősség kérdését és a hasonló esetek jövőbeni elkerülésére javaslatokat fogalmaznak meg.

A vezérkari főnök azt mondta: a szakmai vizsgálatok fő kérdése, hogy a balesetet valamilyen műszaki hiba, a pilóták tevékenysége, környezeti vagy egyéb hatások, esetleg ezek kombinációja okozta-e.

Benkő Tibor ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy e baleset vizsgálata hosszadalmas lehet, mivel három nemzet is érintett az ügyben. Így a vezérkari főnök szerint a májusi Gripen-baleset vizsgálatának október környékén lehet eredménye.

A júniusi Gripen-balesetről elmondta: a pilóta a felszállás után észlelte és jelezte a futóművek rendellenes működését. Ezt követően magyar és svéd műszaki szakemberek próbáltak neki segíteni. Miután a problémát nem sikerült megoldani, a pilótának két választása volt: a kijelölt zónába repül, katapultál és veszni hagyja a repülőt, vagy megkísérli a futómű nélküli leszállást.

A pilóta az üzemanyag elhasználása után az utóbbi megoldást választotta. A gép kisodródott a leszállópályán, emiatt a pilóta katapultálni kényszerült. Benkő Tibor elmondta, hogy a katapultrendszer valóban nem működött megfelelően. A pilóta viszont elhagyhatta a kórházat, műteni nem kellett, így a remények szerint felépülhet és folytathatja a repülést. Hozzátette: ennek a balesetnek az ügyét svéd és magyar szakemberek vizsgálják, a végleges eredmények szintén őszre várhatók. Megjegyezte, a jelenlegi információk szerint a futóművek meghibásodását nagy valószínűséggel műszaki hiba okozta.

A vezérkari főnök ismertette a JAK–52-es típusú gyakorlógépnek a múlt héten, a szolnoki helikopterbázison történt balesetét is. A kétüléses gép gyakorlatot hajtott végre, amikor az első kabinban ülő pilóta lángokat észlelt a motortérben. A bázis területén kényszerleszállást hajtottak végre, a lángokat rövid idő alatt eloltották. Az egyik pilóta viszont súlyos égési sérüléseket szenvedett, jelenleg is a Magyar Honvédség Egészségügyi Központban ápolják. A pilótán már megkezdték a bőrtranszplantációs műtéteket, mélyaltatásban tartják, állapota stabil.

Benkő Tibor a balesetet szenvedett gépről azt mondta: a gyakorlórepülő rendszeresen, tervszerűen átesett a műszaki átvizsgáláson. Legutóbb tavaly október közepén 200 órás repülőkeretet kapott, amelyből a baleset bekövetkeztéig 97 órát repült a gép. Mostanáig sem karbantartási, sem üzemben tartási rendellenességet nem állapítottak meg, de a végleges vizsgálati eredmények ebben az esetben is nagyjából őszre várhatók.

A bizottság ülésén a vezérkari főnök felolvasta a kecskeméti pilóták és a műszaki állomány levelét, amelyben a repülőbázis dolgozói azt írták, a közelmúltban történt repülőbalesetek miatt sok esetben részinformációk alapján jelennek meg találgatások, s ítélkeznek róluk.

Benkő Tibor a nemzetbiztonsági bizottság tagjait és a sajtó képviselőit is arra kérte: várják meg a szakmai vizsgálatok végét, hogy a Magyar Honvédség repülőállománya nyugodtan elláthassa a hazai és a nemzetközi légtérben vállalt feladatait.

Molnár Zsolt, a bizottság szocialista elnöke a balesetekkel kapcsolatban azt kérdezte a vezérkari főnöktől, hogy igazak-e azok a vádak, miszerint a Magyar Honvédség pilótái kevesebbet repülnek, mint más szomszédos NATO-országok pilótái.

Erre válaszolva Benkő Tibor leszögezte: ez így nem igaz. A környező NATO-tagországok között valóban van olyan, ahol a pilóták többet repülnek, de van olyan tagállam is, ahol jóval kevesebbet, mivel gépük is alig van. Benkő Tibor hozzátette: a repült óraszámokról részletesebb információt csak zárt ülés keretében adhat.

Ezt követően a nemzetbiztonsági bizottság ülése zárt ajtók mögött folytatódott.

Az elsődleges szakértői vélemények alapján a honvédelmi tárca abban bízik, hogy a Kecskeméten futóműhiba miatt megsérült Gripen vadászrepülő javítható. Így csak a korábban Csehországban balesetet szenvedett, teljes mértékben javíthatatlan gép pótlásáról kell gondoskodniuk – mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter kedden újságíróknak Budapesten.

A Gripen-balesetek ügyében vizsgálóbizottságot hoztak létre. A testületnek július 31-ig kell jelentést tennie a balesetek lehetséges kiváltó okairól. A honvédség légierejének rendszerszintű hátterével többször foglalkoztunk a Magyar Nemzet hasábjain.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.