Naponta ezrek tekernek Bubival

A hivatalos indulás óta eltelt tíz hónap alatt 67 milliós bevételt hozott a budapesti bérkerékpárrendszer.

2015. 07. 25. 6:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hetente többször is használja a Mol Bubi almazöld kerékpárjait a bérletes felhasználók többsége, idén tavasz óta pedig az átlagos napi bérlésszám stabilan 3 ezer fölött van – közölte lapunk érdeklődésére a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Adataik szerint április és június között csaknem 4 ezernyien tekerték a bérkerékpárokat. – Mivel egy regisztrációval egyszerre akár négy kerékpárt is lehet bérelni egy időben, sokan megosztják a bérletüket mással is, azaz a regisztráltak számánál vélhetően sokkal több ember használja rendszeresen a szolgáltatást – hangsúlyozta a fővárosi önkormányzat közlekedésszervező cége. A Bubik üzemeltetését a BKK évi csaknem 250 millió forintból végzi. Az úgynevezett közbringarendszer főszponzora a Mol, és évente 122 millió forinttal támogatják a működtetést, a költségeknek csaknem a felét. A bérleti díjak a BKK-hoz folynak be. A 2014. szeptember 8-án indult rendszer bevétele 2015 júniusáig meghaladta a 67 millió forintot. A BKK szerint következtetések levonására alkalmas elemzés legkorábban ősszel, az első év zárultával készülhet, ugyanakkor kedvezményekkel, különféle akciókkal még az ennél is jobb kihasználtságra törekednek.

Emlékezetes, a fővárosi önkormányzat fejlesztését – amely több mint egymilliárd forintba került, de csaknem teljes egészében az Európai Unió támogatta – sok bírálat érte már a kivitelezés időszakában. A tervek szerint a bérkerékpár-hálózatot tavaly márciusban kellett volna átadni. – Eddig még nem sikerült összehangolni a német T-Systems informatikai rendszerét és a magyar Csepel kerékpárok működését – ismerte el csaknem egy évvel ezelőtt Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes. Bejelentette: a kivitelező céggel szemben napi 1,8 millió forint kötbért érvényesítenek, amíg ki nem javítják a szoftverhibákat.

Így a nyáron kezdődött próbaüzemmel együtt öszszesen csaknem száz nap után 180 milliós bevétel folyt be a fővároshoz a szeptemberi hivatalos indulásig. Ezt a főváros tíz kerületében 76 gyűjtőállomásról igénybe vehető 1100 bérbicikli számának növelésére, illetve a rendszer bővítésére fordítják. Így idén június 12-étől 15 újabb gyűjtőállomást helyeztek üzembe Pesten és Budán, szeptember végéig további hét helyszínen, több mint 600 úgynevezett dokkolóállást adnak át, a kétkerekű járművek száma pedig félszázzal lesz több.

A BKK tájékoztatása szerint a Mol Bubi biciklijei – a jegyek és bérletek 24 órától akár egy évig is terjedő érvényességi ideje alatt – alkalmanként legfeljebb 30 perces időtartamban díjmentesen, korlátlan számban használhatók. A 30 percet meghaladó folyamatos használat után külön díjat kell fizetni. A fél órát meghaladó használatot egyre emelkedő használati díjjal büntetik. Elképzelésük szerint ezzel arra ösztönzik az ügyfeleket, hogy minél gyakrabban tegyék vissza a bicikliket a dokkolókba – és ne vigyék például magukkal munkahelyükre –, hogy más is használhassa őket. A bérlettel négy kerékpár használható egyszerre, és nem kell kauciót fizetni.

Ugyancsak négy kerékpár vihető el egy regisztrációval, amihez négy jegy vásárlása szükséges. Ekkor kerékpáronként 25 ezer forint kauciót zárolnak az ügyfél bankszámláján, amit a jegy érvényességi idejének lejártával kap vissza a használati díjak levonásával csökkentett összegben. A rendszerbe tíz hónap alatt több mint 21 ezren regisztráltak, a 12 ezer forintos éves bérletből 3200-at meghaladóan vásároltak, a 8 ezer forintba kerülő félévesből pedig csaknem kétezren. A Mol Bubi idén júliustól 5 ezer forintos áron már negyedéves bérlettel is használható. Egyébként sok, csaknem 12 ezer napijegy fogyott eddig, 1700-an három napra béreltek biciklit, a hetijegyből viszont alig 350 fogyott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.