A szakszervezet úgy tudja, hogy tulajdonosi körökben sem értik, miért ragaszkodik a BKV a járműbeszerzések minden hibáját egyesítő konstrukcióhoz. A lap szerint a cégvezetés még a napokban is azzal nyugtatta őket, hogy elvi döntés sincs az ügyben. Az érdekképviselet már korábban is tiltakozott a bérlés ellen, mivel számításokkal bizonyította, hogy ugyanennyi pénzért kétszer ennyi új buszt lízingelhetne a cég.
A BKV tavaly októberben hirdette meg a 75 busz rendelkezésre tartására vonatkozó tendereket. A dízelbuszos közbeszerzésen a MABI-Bus Kft. és a Debrecen buszszolgáltatását végző Inter Tan-ker City Konzorcium győzött. A MABI 1milliárd 563 millió forintért bocsátja a BKV rendelkezésére a szólóbuszokat, míg a konzorcium 5 milliárd 247 milliárd forintért a csuklósokat – közölte a Népszabadság, hozzátéve: a másik tender alacsonypadlós, szóló, elektromos autóbuszok rendelkezésre tartását kérte 1 milliárd 452 millió forint keretösszegben. Ezt a holland BYD Europe BV nyerte. Az új buszok 2016 tavaszán állnának forgalomba, ha a főváros áldását adja rá.
A szerződést még nem is tárgyalta a közgyűlés, noha a főváros kifogást emelhet ellene. Az üzemeltetési konstrukció szerint a buszvezetőket, az üzemanyagot és a takarítást a BKV biztosítja, a karbantartás a tulajdonos feladata – írják.
A BKV szerda délután reagált a Népszabadságban megjelent cikkre, visszautasítják az EKSZ állításait:
„A BKV Zrt. meg akarja tartani piaci részesedését, ehhez pedig új buszok szükségesek; annak érdekében, hogy a fővárosi közösségi közlekedés a BKV által is megújuljon, két lehetőség jöhet szóba: az egyik új vagy használt autóbuszok vásárlása vagy lízingelése, a másik éppen a cikkben említett úgynevezett rendelkezésre tartási konstrukció.
A rendelkezésre tartási konstrukcióban tervezetten állományba álló járművek érkezése, illetőleg a médiában több alkalommal is éles kritikával illetett koncepció a hozzáférhető források függvényében éppen a további piacvesztés megakadályozását és az autóbusz-járművezetői munkahelyek megtartását szolgálja. A BKV Zrt. vezetése éppen azért döntött a rendelkezésre tartási modell mellett is, mert ezzel szolgálja leginkább a járművezetők érdekeit. Ebben a modellben a járművezetőket a BKV Zrt. alkalmazza, azaz rájuk nézve az új autóbuszok esetleges forgalomba állítása semmilyen veszélyt nem jelent. Természetesen a BKV Zrt. ezzel párhuzamosan új autóbuszok beszerzésére is indított eljárást, amelyek még nem zárultak le, illetve adósságállományt keletkeztethet.
Jóllehet, akárcsak bármely más formában, a flottához csatlakozó új autóbuszok esetén a karbantartói létszám csökkenése indokolttá válhat, azonban a BKV Zrt. a saját hatáskörben összeszerelésre kerülő autóbuszok projektjével, továbbá a felújítási feladatok visszaszervezésének kezdeményezésével igyekszik ezt a foglalkoztatottságra nézve negatív következményt enyhíteni.”