BKV-dolgozók veszíthetik el állásukat a buszbérlés miatt

Tulajdonosi körökben sem értik, miért ragaszkodnak a konstrukcióhoz.

MNO
2015. 10. 07. 9:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezet úgy tudja, hogy tulajdonosi körökben sem értik, miért ragaszkodik a BKV a járműbeszerzések minden hibáját egyesítő konstrukcióhoz. A lap szerint a cégvezetés még a napokban is azzal nyugtatta őket, hogy elvi döntés sincs az ügyben. Az érdekképviselet már korábban is tiltakozott a bérlés ellen, mivel számításokkal bizonyította, hogy ugyanennyi pénzért kétszer ennyi új buszt lízingelhetne a cég.

A BKV tavaly októberben hirdette meg a 75 busz rendelkezésre tartására vonatkozó tendereket. A dízelbuszos közbeszerzésen a MABI-Bus Kft. és a Debrecen buszszolgáltatását végző Inter Tan-ker City Konzorcium győzött. A MABI 1milliárd 563 millió forintért bocsátja a BKV rendelkezésére a szólóbuszokat, míg a konzorcium 5 milliárd 247 milliárd forintért a csuklósokat – közölte a Népszabadság, hozzátéve: a másik tender alacsonypadlós, szóló, elektromos autóbuszok rendelkezésre tartását kérte 1 milliárd 452 millió forint keretösszegben. Ezt a holland BYD Europe BV nyerte. Az új buszok 2016 tavaszán állnának forgalomba, ha a főváros áldását adja rá.

A szerződést még nem is tárgyalta a közgyűlés, noha a főváros kifogást emelhet ellene. Az üzemeltetési konstrukció szerint a buszvezetőket, az üzemanyagot és a takarítást a BKV biztosítja, a karbantartás a tulajdonos feladata – írják.

A BKV szerda délután reagált a Népszabadságban megjelent cikkre, visszautasítják az EKSZ állításait:

„A BKV Zrt. meg akarja tartani piaci részesedését, ehhez pedig új buszok szükségesek; annak érdekében, hogy a fővárosi közösségi közlekedés a BKV által is megújuljon, két lehetőség jöhet szóba: az egyik új vagy használt autóbuszok vásárlása vagy lízingelése, a másik éppen a cikkben említett úgynevezett rendelkezésre tartási konstrukció.

A rendelkezésre tartási konstrukcióban tervezetten állományba álló járművek érkezése, illetőleg a médiában több alkalommal is éles kritikával illetett koncepció a hozzáférhető források függvényében éppen a további piacvesztés megakadályozását és az autóbusz-járművezetői munkahelyek megtartását szolgálja. A BKV Zrt. vezetése éppen azért döntött a rendelkezésre tartási modell mellett is, mert ezzel szolgálja leginkább a járművezetők érdekeit. Ebben a modellben a járművezetőket a BKV Zrt. alkalmazza, azaz rájuk nézve az új autóbuszok esetleges forgalomba állítása semmilyen veszélyt nem jelent. Természetesen a BKV Zrt. ezzel párhuzamosan új autóbuszok beszerzésére is indított eljárást, amelyek még nem zárultak le, illetve adósságállományt keletkeztethet.

Jóllehet, akárcsak bármely más formában, a flottához csatlakozó új autóbuszok esetén a karbantartói létszám csökkenése indokolttá válhat, azonban a BKV Zrt. a saját hatáskörben összeszerelésre kerülő autóbuszok projektjével, továbbá a felújítási feladatok visszaszervezésének kezdeményezésével igyekszik ezt a foglalkoztatottságra nézve negatív következményt enyhíteni.”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.