Fokozatosan kiürül a Cserepes sori piac

Sokan a város fűthető üzlethelyiségeibe költöztetik portékáikat.

Gidró Kriszta
2016. 05. 12. 18:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Cserepes sori piacot nem véletlenül nevezik a szegények piacának: a legtöbb kereskedő olcsó ruhaneműt, cipőt, táskákat árul, de kaphatók alapvető higiénés termékek, papíráru, rövidáru, gyermekjáték és olcsó műszaki cikkek is. Természetesen büfések és néhány zöldséges is dolgozik a vásártéren, amelynek körülményeit egyébként nehéz lenne komfortosnak, huszonegyedik századinak nevezni.

A piac állandó árusai pavilonokat bérelnek, állandó bérleti szerződéssel dolgoznak a területen. A vásártéren emellett lehetséges asztalokat bérelni, de van mód a betonfelület bérbevételére is, ilyenkor általában pokrócot vagy ponyvát terítenek le, arra teszik ki az árujukat. Az asztalok és a placcok bérlésével azok az alkalmi árusok élnek, akik nem mindennap járnak ki árulni. Ők is sokan vannak, többségük nyugdíjas, de aki nem, az is általában a fizetését egészíti ki például kinőtt gyermekruhák, kézimunka vagy saját kertben termett zöldség és gyümölcs eladásával. A vevők sem a gazdagok közül kerülnek ki, azok járnak ide vásárolni, akik nem engedhetik meg maguknak a bevásárlóközpontokat.

A piac bérlői között akad olyan, aki már hosszú évek óta árul a vásártéren, és akad olyan is, aki tavaly az év második felében került oda. Egy egyedi ékszereket árusító pavilonbérlő lánya azt mondja: ő maga jóformán a Cserepes soron nőtt fel. Tízéves volt, amikor az édesanyja megnyitotta az üzletet a vásártéren. Most azonban ennek vége: Szeged belvárosában találtak egy üzlethelyiséget, amelyet négyzetméterenként ezer forinttal olcsóbban bérelnek, mint a pavilont a Cserepes soron. – Az új boltban ráadásul télen nem fogunk fázni, nyáron pedig nem lesz melegünk – teszi hozzá. A most 26 éves nő egyébként elmondta azt is: mélységesen megérti azon kortársait, akik több diplomával a zsebükben akár mosogatni is elmennek külföldre, itthon ugyanis már annak is örülni kell, ha nem akadályozzák a fiatalokat ötleteik megvalósításában, segítségre, támogatásra pedig végképp nem számíthatnak.

Nem könnyű a helyzete annak a fiatal férfinak sem, aki tavaly ősszel vette át édesapjától az egyik büfé üzemeltetését. Ő egy a fiatal vállalkozók elindulását segítő pályázaton nyert el másfél millió forintnyi támogatást, további másfél milliót pedig családi segítséggel költött el a büfé felújítására, a berendezések, eszközök modernizálására. Az akkor elkészített üzleti terve természetesen a régi bérleti díjakkal számolt. A megemelt díj és az áfa kivetése mellett azt a tervet lényegében dobhatja a kukába. Vállalkozását azonban a pályázatban megjelölt helyen és tartalommal három évig mindenképpen működtetnie kell, ellenkező esetben vissza kell fizetnie a támogatást.

Egy rövidáru-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás már el is költözött a piacról. A vállalkozás tulajdonosa szerencsésnek tartja magát, amiért még márciusban, a bérleti díjak emeléséről szóló értesítéskor talált egy a belvároshoz közel lévő üzlethelyiséget, amelyet – bár kétszer akkora, mint a pavilon a Cserepes soron – havonta néhány ezer forinttal olcsóbban bérel. Az idősebb kereskedők azonban nem akarnak elmenni. Mint mondják, az elmúlt 15-20 évben törzsvásárlóik mindig ugyanott találták őket, és ezen nem szeretnének változtatni. Ők nem örülnek annak sem, ha más üzletek zárnak be a Cserepesen, mert ha csökken a piac kínálata, az előbb-utóbb a vevők elmaradásával jár.

Az új piacigazgató intézkedései mindannyiuk életét nehezebbé tették az átalakított díjfizetési rendszerrel. A szombati napokon dupla helypénzt kell fizetniük azoknak, akik az asztalokat és a placcot bérlik. Az eddig ingyenes parkolóért is pénzt kérnek szombatonként, autónként 200 forintot, de ezt nem csak az árusoktól, a vevőktől is beszedik.

A legtöbb problémát egyébként az áfa tervezett kivetése okozza, az is főleg a pavilonbérlőknél. Az ingatlan bérbeadása a jogszabály szerint áfamentes, de van lehetőség áfával együtt kiszámlázni. A Cserepes soron eddig áfamentes volt a bérleti díj, ez az árusok többségének azért volt kedvező, mert többségük éves árbevétele nem éri el a hatmillió forintot, így egyéni vállalkozásaik és betéti társaságaik is alanyi áfamentesek. Ha azonban áfával számlázzák ki részükre a bérleti díjat, az egyszerűen 27 százalékos díjemelést jelent számukra, mert az áfát nem tudják visszaigényelni.

De Rácz Attila piacigazgató emellett további díjemelést vezetett volna be. A kereskedők első számítása alapján az áfa nélkül is ötven és 100 százalék közötti mértékben emelkedett volna a bérleti díjuk. A piacigazgató eközben öt és tíz százalék közötti emelésről beszélt, vérig is sértette a kereskedőket, amikor azt mondta, hogy rosszul számolnak, az árusok szerint – munkájukból fakadóan – ha máshoz nem is, de a számoláshoz biztosan értenek.

A pavilonosok módosított szerződése azt is tartalmazza, hogy lemondanak a birtokvédelemről, azaz a piacvezetés különösebb indok nélkül bármikor kirakhatja őket, árukészletüket és az általuk beépített berendezést a pavilonból.

Azt pedig mindenki csak találgatja a kereskedők közül, hogy mi is a cél a piac ilyen szintű ellehetetlenítésével. Az árusok úgy látják, az egyébként jó helyen lévő, nagyméretű, közművesített ingatlan alkalmas lehet bevásárlóközpont építésére, csakhogy a piactól egysaroknyira már van egy, így üzletileg valószínűleg ez nem jó befektetés. A másik tipp egy lakóparkra vonatkozik, amely a családi otthonteremtési kedvezmény bevezetésével akár rentábilis is lehetne egy építési vállalkozónak, ha nem a Cserepes sor lenne Szeged egyik legrosszabb állapotban lévő lakókörnyezete, önkényes lakásfoglalókkal, lényegében már csak falakkal rendelkező épületekkel, elhanyagolt, gazos kertekkel, szeméttel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.