Továbbra sincs döntés a hármas metró felújításának idejére megvásárolni kívánt autóbuszokról, pedig a közbeszerzésen győztes magyar cég ugrásra készen várja a zöld jelzést. Egyebek mellett erről beszélgettünk a társaság első emberével, ám előbb tegyük tisztába, hol is tart az üzlet:
Mészáros Csaba az MNO-nak hangsúlyozta: a közvélemény hajlamos figyelmen kívül hagyni, hogy a Solaris nem a legújabb típusával nyerte meg a másik tendert, hanem egy régebbi verzióval, amely valamivel kevesebb embert tud szállítani, és jóval kisebb az alacsony padlós férőhelyek száma, mint a MODULO-ban. S a novemberi szállítási határidő sem igazi szempont, mert az valójában teljesen irreális. Maga a metrófelújítás ugyanis műszaki okok miatt csak február-márciusban indulhat – mutat rá a szakember. Ekkorra pedig elkészülhetne az első 75 busz, nyárig pedig a maradék. Az országban egyébként több mint ezer busz parkol, a Volán is ugrásra készen várakozik. „Túl jó üzlet ez ahhoz, hogy senkit ne érdekeljen” – közölte Mészáros.
Széles Gáborék bevonása több szempontból is érdekes. A milliárdos nagyvállalkozó nevével fémjelzett székesfehérvári Ikarus Műszertechnikától 2014 végén vált külön az az ARC Kft., mellyel addig közösen gyártották – Ikarus néven – a kiíráson győztes busz korábbi verzióját. Ekkor Széles megtartotta a patinás brandet, de abban állapodtak meg, hogy a közös fejlesztésű járművet mindketten gyárthatják. Hogy a helyzet még összetettebb legyen: az ARC később csatlakozott az evopro Holding Zrt. által összefogott cégcsoportba, ráadásul ide tartozik a már említett MABI mellett az Ikarus Egyedi is, amely nem azonos a Széles-vállalattal. Az Egyedi és a MABI nemrég egybeolvadt, a cég mátyásföldi telepe pedig megkapja az Ikarus Egyedi nevet, de az ott gyártott buszokat nem fogják Ikarusnak hívni.
Minderre azért van szükség, mert a magyar buszgyártás csak közös erőfeszítések árán lehet sikeres. Ezenkívül még három dolog kell: termelékenység, hatékonyság, innováció. „Meg kell érteni végre: ahhoz, hogy versenyképes körülményeket tudjunk teremteni Kelet-Európában, termelékenynek kell lenni. Úgy nem lehet bért emelni, hogy amíg mi legyártunk két buszt, addig a nyugati cég tízet” – fogalmazott Mészáros. Ehhez pedig folyamatos megrendelések és sorozatgyártás kellene, szemben a mostani gyakorlattal, amikor csak esetenként, néhány járművet vásárolnak a gyártóktól.