Ma én sem fogadnék arra, hogy az eredetileg tervezett 2019. szeptember végi határidőre elkészül-e a 3-as metró felújítása – közölte lapunk kérdésére Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester. Mint mondta, a 2016 végére ütemezett kezdéshez képest 4-6 hónap lehet a késés a metrópótló buszok beszerzésének ügye, az állam által kért szolgáltatásvásárlás miatt.
– Nem értem, hogy a buszpótlás ügyében miért állt elő megkésett kívánságokkal a kormány, amikor már régóta tudható, hogy nekünk a nemzeti érdekek teljes tiszteletben tartásával, de már idén ősztől kellenek a járművek. A magyar buszgyártás segítése nem az önkormányzat feladata (erről programot hirdetett a kormány – a szerk.), ettől függetlenül mi szívesen vennénk magyar gyártmányt, ha lenne. Ha egyszer azonban már van egy nyertes tender, olcsóbb buszvásárlási lehetőséggel, nekünk pedig mégis egy jóval drágább és időben bizonytalanabb megrendelést kell választanunk, akkor a kettő közti költségkülönbség teljes megtérítésére a kabinetnek kell garanciát adnia. Ennek pontosan 2016. július 5-ig kell megjelennie a Magyar Közlönyben, s akkor a főváros minden tekintetben, jogi és pénzügyi szempontból is védett lesz – mondta a főpolgármester.
Kijelentette: nem ők akarták a buszkiszervezést, de azon gondolkodnak, hogy a 3-as metró felújításának három szakaszából elsőként csak az északin kezdik meg a munkát. Ott a számítások szerint a szükséges 150-nél kevesebb pótlóbusz is elég.
– Ha a BKV saját állományából, még ha régebbi buszokkal is, de kiállítja a szükséges járműveket, még az sem lehetetlen, hogy a beruházás nem késik semmit. A lényeg mégiscsak az, hogy elkészüljön – tette hozzá Tarlós István. Arra kérte tehát az ellenzéki politikusokat, hogy a 3-as metró biztonságáról – politikai haszonszerzésből – ne tegyenek felelőtlen nyilatkozatokat, ne rémisztgessék az embereket.
Megjegyezte, a síncserék a komplett felújítástól függetlenül jelenleg is zajlanak. A BKV-nak állandó felülvizsgálatokat kell végeznie a teljes vonalon. Ha csak egyetlenegyszer is életveszélyt jeleznek, és azonnali javítással nem küszöbölhető ki a hiba, abban a pillanatban leállítják a metrót. Budapest vezetője szerint a BKV vezetésének elemi kötelessége így cselekedni.