Félelemre épít az új kormányzati kampány

A terrorizmus és a nők zaklatása is szerepel az októberi népszavazást felvezető kormányzati üzenetekben.

Katona Mariann
2016. 07. 20. 5:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem létezik a félelemnél hatékonyabb eszköz a politikában a befolyásolásra – így vélekedett a Magyar Nemzet megkeresésére a kormány legújabb, a kvótaellenes népszavazási kampányhoz készített üzeneteiről Csepeli György szociálpszichológus.

Az már kiderült, hogy az eddigi, „Üzenjünk Brüsszelnek” feliratú plakátok helyébe napokon belül újak kerülnek, amelyek leginkább a félelemérzetre alapoznak. A HVG.hu cikke szerint ezeken szó lesz többek között arról, hogy a bevándorlási válság kezdete óta ugrásszerűen emelkedik a nők elleni zaklatások száma, ahogyan a kormány azt is egyértelművé akarja majd tenni, hogy a párizsi merényletet bevándorlók követték el.

Csepeli György szerint habár Magyarországon szerencsére nem történtek olyan események, mint Franciaországban vagy Kölnben, a médiának köszönhetően ezek jelen vannak a magyar köztudatban, és egyértelműen kirajzolódik miattuk egy „borzalmas fenyegetettségi állapot”. – Ezt pedig nagyon könnyen ki lehet használni egy kampányban – mondta. A szakember felhívta a figyelmet ugyanakkor arra is, hogy hosszú távon rettegésben tartani egy országot politikailag sem kifizetődő. „A félelem rossz tanácsadó” – emlékeztetett a közmondásra, hozzátéve, hogy ez a jelenség nemcsak az embereket, hanem a politikai vezetőket is rossz útra vezetheti, a magyar történelemben már bőven láttunk erre példát. Csepeli György szerint a félelem érzésének kampánycélokra való felhasználásakor az sem számít igazán, hogy valaki jobb- vagy baloldalinak vallja magát, ez ugyanis egy zsigeri érzés.

Azzal a Magyar Nemzet által megkérdezett politológusok is egyetértettek, hogy a kormány új üzenetei a kampány szempontjából sikeresek lehetnek. Kiszelly Zoltán kifejtette, hogy egy kampányban két eszköz van, a remény és a félelem. Előbbi jelen esetben nem igazán helytálló, míg a félelemmel fel lehet rázni az embereket. Ennek az érzetnek a használata egyáltalán nem is meglepő egy kampányban. A politológus azt is kiemelte, hogy a kormány ezzel ismét egy olyan pozíciót foglalt el, ahol az ellenzék csak veszíthet, ha ellentmond. Ráadásul az üzenetek témája, a terrorizmus kérdése nagy valószínűséggel még ősszel, a népszavazás idején is ugyanannyira aktuális lesz, mint most.

A Political Capital elemzője is úgy látta, hogy a propaganda hatásos eszköz a magyar kormány számára csakúgy, mint egyébként egész Európában. Juhász Attila felidézte a tavaly ősszel vízbe fulladt hároméves kisfiú esetét, akinek képe bejárta a sajtót, és ezzel együtt a szolidaritás érzését is növelte a legtöbb emberben. Ám ez szinte abban a pillanatban az ellenkezőjére fordult, amikor a franciaországi terrortámadásokról szóló videók és képek lepték el a médiát és az internetet. Az elemző ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a kormány mostani üzenetei egyáltalán nem helytállók, hiszen ismét, teljesen hamisan összemossa a menekültválságot és a terrorizmust.

Azt egyébként továbbra sem tudni, hogy pontosan mennyibe kerül a plakátok kihelyezése, ahogyan a várható rádiós és televíziós hirdetések költségei sem ismertek. A Kormányzati Tájékoztatási Központ néhány nappal ezelőtt lapunkkal azt közölte, hogy mivel a kényszerbetelepítés elleni népszavazásról indított kormányzati kampány folyamatosan zajlik, ezért a végleges költségekről a tájékoztató akció végeztével, a teljesítési igazolások aláírását követően tudnak információt adni.

A kormányzati üzenetek mellett már megkezdték országszerte kihelyezni az október 2-i népszavazás hirdetményét. A nemzetiszínű keretbe foglalt hirdetmény tartalmazza egyebek mellett a népszavazás napját és a szavazással kapcsolatos információkat is: tájékoztatást ad arról, hogy magyarországi lakcímmel rendelkező választópolgár csak személyesen szavazhat, és aki a szavazás napján Magyarországon, de a lakóhelyétől eltérő településen (vagy fővárosi kerületben) szeretne szavazni, ezt szeptember 30-án 16 óráig kérheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.