Zsúfolásig megtelt újságírókkal a Nagytemplom utcai Grund nevű rendezvényközpont péntek reggel, pedig „csak egy kis háttérbeszélgetésre” hívták a sajtót bringás ügyekben. A házigazda Révész Máriusz újsütetű kerékpáros kormánybiztos először szervezett ilyen kerékpáros „közgyónást” a tollforgatók számára, eláruljuk, ennyire őszinte és fontos párbeszéd ritkán alakul ki felelős döntéshozók és kérdések tömegével érkező médiamunkások között. Bartók Béla út, Üllői út, Nagykörút, kötelező bicikliút-használat, kerékpáros rendszám, Budapest–Balaton és Balaton–Fertő tó kerékpáros túraút? A Révész, Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Berencsi Miklós NFM kerékpáros koordinációs főosztályvezető és Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke részvételével megtartott beszélgetésen az MNO is kérdezett. A legfontosabb elhangzottakat kérdés-felelet formában közöljük!
– Lesz-e biciklis rendszám vagy valamilyen azonosító?
Kürti – A kerékpárok azonosítása egy olyan trend, ami visszaszorulóban van. Utoljára Svájcban volt ilyen rendszer, nekem van svájci kerékpáros rendszámom. Óriási adminisztrációja van, hisz sokkal több biciklink van, mint autónk. A kapcsolódó felelősségbiztosításból pedig olyan kicsi összeg folyna be, hogy értelmetlen lenne fenntartani az egész rendszert. Nem mellékesen Magyarország aláírt egy bizonyos Bécsi egyezményt, amivel ellenkezik. Ha valami ez irányú jogalkotásra szükség van, az az volna, hogy az utakon az erősebbnek kelljen vigyáznia a gyengébbre. Ez a kerékpárosok esetében is kötelező lenne a gyalogosok felé.
– A kerékpárutak mekkora része járdára festett vonal?
Szeneczey – Nem tudom megmondani pontosan. A baleseti statisztikák alapján látszik, hogy a kerékpárforgalmi sáv a legbiztonságosabb megoldás, ez is a tendencia az útépítésnél.
Berencsi – A biztonságot tovább növeli, hogy a Magyar Kerékpárosklubbal együttműködve KRESZ-módosításokat készítünk elő. Nekik erre már megvan a javaslatcsomagjuk.
– Hogyan szoríthatóak rá a kerékpárosok, hogy a bicikliutat használják az autóút helyett?
Kürti – Ha jó az infrastruktúra, használják, ha nem, nem. Nem az a jó következtetés, hogy rebellis emberekről van szó. A saját testi épségüket védve választják vagy nem választják a kerékpárutat. A baleseti statisztikákat mi is olvassuk, elemezzük, a baleseti pontok pedig meg vannak határozva.
Révész – Különböző kerékpározók vannak. Akik az 5 éves gyermekükkel szeretnének biciklizni, meg akik úgy néznek ki, mint a versenyzők, és 30-as tempó fölött mennek 150 kilométert. Ők nem terelhetők egy felületre, nagyon veszélyes lenne. Egy kerékpárúton nem is lehet 40-nel menni.