Mekkora öngólt rúgtak Tarlósék a Bartók Béla úton?

A főváros két forgalmi sávot akart – nem sikerült, mert az áteresztési ponton nem fér el, csak egy.

2016. 09. 28. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az élet eldöntötte, hogy egysávos, széles járdás, kerékpárutas, minden helyi érintett szerint élhetőbb belső Bartók Béla út lesz-e, avagy megvalósul a „Tarlós-torzó”, vagyis a Móricz Zsigmond és Szent Gellért tér közötti útszakaszon két autóforgalmi sáv lesz, a villamosperonoknál egybefolyva. Már az elején lelőjük a poént: utóbbi valósult meg, a Gellért téri végződésnél már leburkolt, felfestett útfelület várja, pontosabban zavarja össze az autósokat.

Gyorsan szedjük pontokba, hogyan juthattunk idáig:

A kerékpáros ügyekre szakosított egyik internetes riadóláncra tehát felkerült egy, a lapunk által is elkészítettéhez hasonló beállítású fénykép, amely bizonyítja, az útfelújításért felelős főváros eldöntötte a vitát: masszív idézőjelbe tett „kétsávos” belső Bartók Béla út lesz.

2002: búcsú a macskakövektől

2010: a XI. kerületi önkormányzat és a BME közös terve az út egysávúsításáról, járdával, parkolósávval, kerékpársávval, tömegközlekedő folyosóval. Részletek ITT. A tervre Újbuda Városfejlesztési Koncepciója is hivatkozik.

2013: A BKK a BuBi-hálózat tervezésekor átvette a kerület koncepcióját.

2014: Elkészült a négyes metró, ezzel a felszíni utasforgalom jelentős része a föld alá került.

2016: Átadták a fonódó villamoshálózatot, amely jelentősen javította a környék tömegközlekedését.

2016: három beruházás zajlik párhuzamosan, uniós pénzből – 1: villamosmegállók akadálymentesítése, 2: villamospálya felújítása, 3: Főtáv-vezeték cseréje.

És akkor az idézőjelet fejtsük ki egy kicsit!

Egy olyan úton, amelyen elvileg két sáv halad, de időről időre egy sávra szűkül, ott a forgalom gyakorlatilag egysávos. Márpedig a felújított villamosmegállók peronjai olyan szélesek lettek, hogy két teljes, rendes szélességű sáv nem fér el a járda széléig tartó közúti keresztmetszeten. Ebből született a Szent Gellért téri öszvér megoldás: a fotón szereplő (egyébként sárga színe miatt ideiglenesnek tűnő) táblával libasorba rendezik az addig egymás mellett haladó autósokat, így a belső Bartók Béla út áteresztése egy egysávos úténak felel meg.

Emiatt nehezen érthető, hogy a korábbi, a BKK, a kerület, a helyi főépítész, a civilek és a kerékpáros érdekvédők közötti, valóban egysávos, csökkentett autóforgalmú, bringasávos, busz-villamos sávos megoldásról szóló egyetértéshez végül nem tartották magukat a döntéshozók. Pedig sokak szerint így egy sokkal élhetőbb Bartók Béla út jöhetett volna létre.

A Magyar Kerékpárosklub egyébként korábban, a baljós hírekre reagálva gyorsan le is írta, mire gondolt közlekedési infrastruktúra-fejlesztés terén. A kommunikáció a főváros vezetésével azonban – finoman szólva is – igen hézagos volt, aztán pedig maga a klub is a felfestésekből értesült a megakadt egyeztetések gyakorlati eredményéről.

A Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény. 8. paragrafus 1. bekezdése kimondja: „a közutak tervezése, fejlesztése során úgy kell eljárni, hogy a biztonságos közlekedési feltételek valamennyi, a közúton közlekedni jogosult számára biztosítottak legyenek”. A kerékpársáv elvetése szembemegy a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott, és a főpolgármester által aláírt Balázs Mór Terv elveivel és programjával, mely 2030-ra 10 százalékos kerékpáros arányt írt elő Budapesten. A Bartók Béla úton és ehhez hasonló főhálózati elemeken (például Üllői út) elmaradó fejlesztések hiányában nem tarthatóak a célok.

És hogy mennyire nem egyszerűen a kerékpárosok elégedetlenkedéséről van szó, azt nemcsak a fent említett megállapodás igazolja, hanem az is, hogy a 4-es metró létrejötte után már a sínre terelhetők az immár csökkentett számú buszok, erre pedig a BKK szakembere is rájött, már 2014-ben.

Arról, hogy miért baj a Bartók „álkétsávúsítása”, a kerékpárosklub meglehetősen tárgyilagos összefoglalót készített, bemutatva, hogyan nézne ki szerintük optimális esetben a budai sugárút.

 

A Bartók Béla út kerékpáros forgalma az idén tavaszi számlálási adatok (European Cycling Challenge) alapján a Bajcsy-Zsilinszky út bringásforgalmával vetekszik.

Egy dolog feltűnhet a Bartókon készült fotón, ez pedig a tábla; ideiglenes forgalmi rendet jelez a sárga alapon fekete nyíl, ahogy a burkolaton is sárga felfestés egyesíti a két sávot a Gellért tér felé. Kérdéses azonban, mire vonatkozhat az ideiglenesség, hiszen a téren még egy sáv nem fog elférni, két dolog marad: vagy a végleges tábla nem készült még el, vagy a végleges rendezésen még mindig gondolkodnak odafent. Miközben a fehér felfestés már végleges...

„Az nem megy, hogy mindenki a biciklisek ad hoc ötleteihez alkalmazkodjék” – közölte Tarlós István. Szerinte „sem méltányosság, sem józan paraszti ész” révén nem lehet érvelni amellett, hogy a Belvárost autómentesítsék. Ismét felszólalt a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Károly körúton futó párhuzamos bicikliút és buszos bringasáv ellen. „Miért épült akkor a kerékpárút? Mert a kerékpárosok többsége nem a bicikliutat használja, hanem ott peckeskedik a buszsávban” – jelentette ki a főpolgármester idén áprilisban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.