Buszsávban peckeskedő bringásokról beszélt Tarlós

Interjút adott a főpolgármester, beszélt múzeumi negyedről, hármas metróról és a bringás konfliktusról.

FB
2016. 04. 18. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múzeumi negyed ötlete „nem Lázár miniszter úr szívügye, az az én 2010-es programom” – mondta a Hvg.hunak adott interjújában Tarlós István főpolgármester. Ő a Nyugati pályaudvar mögötti területen képzelte el, de nincs különösebb baja azzal, hogy végül a Városligetben valósul meg. A Liget viszonylagos autómentesítésével egyetért.

„A kerékpározás ésszerű fejlesztése nem lehet azonos a kerékpárosok radikális kisebbségének gátlástalan terrorjával. [ ] A városháza visszautasítja a radikálisok fenyegető zsarolását” – írta múlt heti közleményében a Fővárosi Önkormányzat.

Egy másik pályaudvar is szóba került: „Annak ellenére, hogy kellemes ifjúkori emlékek fűznek hozzá, hiszen onnan indultunk táborozni és nyaralni, a Déli pályaudvar ma már rossz helyen van.” Bár szerinte Kelenföld ma még nem tudná kiváltani a Délit. Kritizálta a kormányzatot, szerinte nem szabadott volna előállni a tervvel, amíg nincs megvalósítási terv, nincs forrás.

„Az nem megy, hogy mindenki a biciklisek ad hoc ötleteihez alkalmazkodjék” – közölte Tarlós István. Szerinte „sem méltányosság, sem józan paraszti ész” révén sem lehet érvelni amellett, hogy a Belvárost autómentesítsék. Ismét felszólalt a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Károly körúton futó párhuzamos bicikliút és buszos bringasáv ellen. „Miért épült akkor a kerékpárút? Mert a kerékpárosok többsége nem a bicikliutat használja, hanem ott peckeskedik a buszsávban” – jelentette ki a főpolgármester.

A nyilvánosságra került főpolgármesteri utasításról azt mondta, senki nem gondolta, hogy kilopnak a Városházáról egy ilyen munkaközi anyagot. Szerinte szó sincs visszafejlesztésről, csupán felülvizsgálatról, biztonsági intézkedésekről gondolkodnak. „Egyébként nem egészen értem, miért kézenfekvő bármilyen járművel egyirányú utcában visszafelé közlekedni” – közölte. Hozzátette:

„Egy nagyvárosban nincs olyan önálló közlekedési fejezet, hogy kerékpáros közlekedés.”

Úgy véli, hogy egy közlekedési koncepcióban mindent össze kell hangolni; szerinte nem igaz az sem, hogy nem támogatja a bringázást, de életszerűtlen, hogy hozzájuk igazodjanak. Elmondása szerint sok „súlyos levelet” kapott autósoktól. „Ne azonosítsuk a forgalomcsillapítást automatizmus alapján a kerékpározással” – közölte a főpolgármester. Hozzátette: 2010 és 2015 között 37 kerékpáros projektet valósítottak meg, 2019-ig további 29-et terveznek elvégezni. Egyébként „spekulatív piszkálódásnak” tartja az ezzel kapcsolatos kérdéseket.

Tarlós a pénteki Budapestinfó előtt – ahol a tütüzés elhangzott – készült interjúban beszólt Vitézy Dávid volt BKK-vezérnek is, aki szerinte „a fiatalságra mint megfellebbezhetetlen jogosítványra támaszkodva akart átugrani olyan lépcsőket, amelyeket Hollandiában és más országokban fokozatosan vezettek be, és át akarta állítani gyorsan az egész várost egy szigorú kerékpáros mentalitásra”. A főpolgármester infantilisnak nevezte a holland és kínai minták előhozását.

Mint elmondta, nem akar személyeskedni, „de vannak olyan, sajátos beállítottságú emberek, akikben talán valamiféle infantilis indulat is munkál, mivel nincs jogosítványuk, a fejlesztési területről elkerülnek egy múzeumba, és onnan próbálják heccelni az embereket és a fejlesztéseket manipulálni”.

Az interjú további részében beszélt a BKK-ról, a Vörösmarty téri könyvhétről, a Mádl Ferenc útról, valamint arról, hogy értékeli Lázár Jánosban, hogy nem sunyi. „Nem mondom, hogy egymás haját simogatjuk, de az utóbbi hónapokban nem emlékszem, hogy lett volna csattanásunk” – mondta a kancelláriaminiszterről Tarlós István. Kijelentette továbbá, hogy a jelenlegi miniszterelnök és kormány pozícióban tartása állampolgári érdeke. Hozzátette:

„Ehhez a közösséghez tartozom, mert egyszerűen nem látok jobbat, holott nem vagyok Fidesz-tag.”

Hangsúlyozta: már 2014-ben sem kapaszkodott a székébe, de nem zárja ki, hogy 2019-ben is elinduljon. Azt viszont, hogy 2024-ben újra induljon a főpolgármesterségért, ő 99,99 százalékban, felesége 100 százalékban zárja ki. Elmesélte azt is, hogy egy hónapja utazott utoljára a hármas metróval, amelyet ugyan mindennap kell ellenőrizni, a hétvégi javítások miatt javul a sínek állapota. „Ha a metrót életveszélyesnek minősítik, abban a pillanatban meg fogják állítani. De az politikai skandalum, ha a 3-as metró megáll” – tette hozzá a főpolgármester.

Azt is mondta, hogy ugyan nincs kompetenciája a kérdéshez, reméli, hogy Budapesten nem lesz terrortámadás a jövőben.

Vitézy: Ez nem személyes ügy

„Megtisztelő, hogy ilyen hosszan velem foglalkozik a főpolgármester úr papírból felolvasva” – mondta a TV2 Mokka című reggeli műsorában Vitéz Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, a BKK volt vezérigazgatója. Nem személyes ügynek gondolja a Tarlóssal fennálló vitáját. Szerinte a szabályos bicikliút megléte szabálykövetésre sarkallja a bringásokat, erre vonatkozóan adatai is vannak. Egy nagy egészként kell tekinteni a közlekedésre – ugyanezt mondja egyébként a főpolgármester is –, a kerékpárosok számának növelése viszont nem a biciklisek érdeke, hanem az egész városé, véli Vitézy. Az egykori BKK-vezér szerint további fejlesztésekre – például a Bubi tekintetében – van szükség visszalépések helyett. Bízik abban, hogy a mostani vitának ez lesz a vége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.