Radikális zsarolók lettek a bringások Tarlósék szemében

Negyven évvel vetné vissza a fővárost az, amit a főpolgármester tervez – véli a Magyar Kerékpárosklub.

Földi Bence
2016. 04. 13. 10:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amint arról kedden beszámoltunk, számlálták a bringásokat a budapesti Bajcsy-Zsilinszky úton. A Magyar Kerékpárosklubhoz kötődő I Bike Budapest bringás mozgalom szerint ezzel készítik elő a terepet ahhoz, hogy Tarlós István főpolgármester a főváros eddigi kerékpáros fejlesztéseit visszacsinálja.

A városvezető a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) tanulmányára hivatkozva már decemberben kritizálta, hogy a buszsávokban kerékpárosok is közlekedhetnek, hogy az egyirányú utcákban lehet szembe is bringázni, valamint hogy vannak helyek, ahol párhuzamosan a járdán és az úttesten is van biciklisáv. Utóbbiak felülvizsgálatát javasolta akkor – azaz a Bajcsyn zajló bringásszámlálás ezt készíthette elő.

Kedd este aztán a kerékpárosklub megszerzett egy, a városházán keringő iratot. Ebben az áll, nem prioritás többé a főváros számára, hogy a bringások a legrövidebb úton juthassanak el A-ból B-be. Ez elv nyomán május 30-áig megszüntetik a kerékpársávokat; megvizsgálnak 120 egyirányú utcát a biciklis szembeforgalom miatt; csak a 4,5 méter széles buszsávokban lehet majd kerékpározni; és megszüntetik a párhuzamosságokat, például a Bajcsyn. A Magyar Kerékpárosklub szerint ezzel

„Tarlós István döntött: visszaviszi Budapestet a hetvenes évekbe, és újra kirobbantja a bringás forradalmat.”

Úgy vélik, a főpolgármester saját 2009-es programjának mond ellent a mostani intézkedésekkel. Ebben Tarlós azt írta:: „A prioritások meghatározásánál a gyalogos közlekedést, a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést előnyben kell részesíteni a személygépkocsi-közlekedéssel szemben, különösen a belvárosias területeken.” A kerékpárosklub hozzátette: csalódásként értékelik, hogy Szeneczey Balázs alpolgármester és Riz Levente tizenhetedik kerületi polgármester is „Tarlós oldalára állt”, mivel előbbivel nemrég még tárgyaltak, utóbbi pedig magát kerékpárosként hirdeti szerintük.

A klub korábban egyébként úgy jellemezte Tarlós terveit, hogy a főpolgármester „a Demszky-korszakba kívánja visszafordítani a régióban egyedülálló biciklis fejlődést”, azaz némi ellentmondás mutatkozik abban, hogy most akkor hova is lép vissza Tarlós.

Pontos adatokkal a BKK szolgálhat, hiszen tegnap mérték a bringás forgalmat a Bazilikánál. A tapasztalat azt mutatja, hogy a Bajcsyn a járdán futó bicikliút már nem bírja el a megnövekedett bringaforgalmat – mondta az MNO-nak a kerékpárosklub sajtókapcsolati felelőse, Halász Áron. Szerinte nagyon sokat segített a buszsávok három évvel ezelőtti megnyitása, mert nem kell fölösleges oldalváltásokat csinálnia egy biciklisnek, aki a Deák Ferenc tértől a Nyugati tér irányába hajt.

„Menetrendbeli csúszásokat nem okoz a buszsáv használata”

– jelentette ki BKK közleményekre hivatkozva Halász Áron, hozzátéve, hogy a normális kerékpárosok amúgy is félreállnak, ha jön a busz. A párhuzamosság szempontjából szerinte csak ez az egy szakasz érintett. A városházi utasítást úgy jellemezte, hogy „fogalmilag nincs rendben”, mert kerékpársávval párhuzamos buszsáv nem létezik, a Bajcsyn gyalogkerékpárút fut, amely „értelmetlen sűrűn beépített városi környezetben az utcasarki autós konfliktuspontok és a gyalogosok besétálása miatt”.

Az egyirányú utcákkal kapcsolatban elmondta: 130 vagy 140 olyan egyirányú útszakasz van Budapesten, amely kerékpárosok számára kétirányú. A Tarlós-csomag ebből a szempontból is rosszul van megfogalmazva, olyan útszakasz, amilyen az iratban szerepel, alig van – véli Halász Áron. Hozzátette: „Teljesen értelmetlen a parkolási nehézségek miatt visszaszorítani a bringázást”, hiszen pont a kerékpározás oldaná fel a túlzott autóhasználat okozta közlekedési nehézségeket.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen gyakran fordul elő konfliktus a buszsofőrök és a kerékpárosok között, Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt mondta: előfordul – mint ahogy mindenhol vannak konfliktusok –, de nem gyakran. Kialakult már az a gyakorlat a kerékpárosokban, hogy félreállnak, ha busz jön mögöttük.

Szerinte akkor szabad buszsávi kerékpározási lehetőséget felszámolni, ha a bringásoknak külön sávot létesítenek – ugye a Bajcsyn futó gyalogkerékpárút nem különösebben alkalmas, és a forgalmat sem bírja el. Nemes Gábor kijelentette:

„Fontos szempont, hogy a kerékpáros-társadalom se veszítsen ezen az ügyön.”

„Egy bicikliutat sem szüntetek meg” – jelentette ki az Indexnek kedd este Tarlós István főpolgármester. Csak a párhuzamosságokat akarja felszámolni – bár a dokumentum nem ezt sugallja. „Azokon a helyeken, ahol ilyen közel vannak egymáshoz a bicikliutak, plusz a buszsáv is bicikliút, a buszsávban egyszerűen letöröljük a piktogramokat. Ez történik, semmi más” – közölte Tarlós.

Szerda délelőtt aztán egészen elképesztő közleményt adott ki Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. „Rejtélyes rágalmazási kampány vette kezdetét a bulvársajtóban a városvezetés kerékpáros koncepciójával kapcsolatban. A megjelenített mondatokban már-már a Btk. határát súroló rágalmak olvashatók” – írták. Szűcs Somlyó szerint a főpolgármester nem adott utasítást kerékpáros fejlesztések megszüntetésére, az erről szóló kép hamis, és gátlástalanul hergeli a közvéleményt. Egy mondattal később viszont azt írták, hogy külön kérdés, hogy kerülhetett a sajtóhoz egy vezetői értekezleti jegyzőkönyv. A közleményben ez is szerepel:

„A kerékpározás ésszerű fejlesztése nem lehet azonos a kerékpárosok radikális kisebbségének gátlástalan terrorjával. [ ] A városháza visszautasítja a radikálisok fenyegető zsarolását.”

A BKK egykori vezérigazgatója, Vitézy Dávid – aki jelenleg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot vezeti – kedd este az ATV Egyenes beszéd című műsorában az intézkedéssel kapcsolatban azt mondta: „A jövő ellen küzdeni, az időt megállítani nem lehet”, a kerékpáros közlekedésnek pedig van jövője. Hangsúlyozta, hogy ez a legkörnyezetbarátabb, legegészségesebb közlekedési mód, ezért inkább a kerékpáros közlekedés fejlesztése lenne a város érdeke, a visszafejlődés súlyos közlekedéspolitikai hiba. Kedd délután, még a konkrét irat megjelenése előtt ezt írta a Facebookon: „Ha a buszsávban nem lehet biciklizni, akkor előáll a régi helyzet: az eggyel bentebbi sávban lehet, tehát a biciklisek a buszsáv és az autók között egyensúlyoznak majd. Biztonságosabb? Nem. Szabálytalanságra fogja ösztökélni a bicikliseket? Igen.”

Információink szerint egyébként az egész mögött a BKK feldarabolása áll: április elsejétől különböző feladatot lát el a BKK, a Budapest Közút és a FÖRI – Vitézy Dávid akkor visszalépésként értékelte az ő idejében összefogott cég szétszedését. Ezek közül a Budapest Közút hatáskörébe kerültek a bringautak, a társaság pedig készségesen végrehajtja Tarlós fejlesztéseket visszacsináló terveit.

Kerestük az ügyben a Budapest Közút sajtóosztályát, ahol azt mondták, hogy mivel a BKK végezte a számlálást, őket keressük. A BKK-nál szintén nem voltak túl segítőkészek, ők a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatóságához passzoltak át minket. Innen Kertész Péter kommunikációs munkatárs közölte az MNO-val, hogy Tarlós István a pénteki Budapestinfón válaszol kérdéseinkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.