Amint arról kedden beszámoltunk, számlálták a bringásokat a budapesti Bajcsy-Zsilinszky úton. A Magyar Kerékpárosklubhoz kötődő I Bike Budapest bringás mozgalom szerint ezzel készítik elő a terepet ahhoz, hogy Tarlós István főpolgármester a főváros eddigi kerékpáros fejlesztéseit visszacsinálja.
A városvezető a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) tanulmányára hivatkozva már decemberben kritizálta, hogy a buszsávokban kerékpárosok is közlekedhetnek, hogy az egyirányú utcákban lehet szembe is bringázni, valamint hogy vannak helyek, ahol párhuzamosan a járdán és az úttesten is van biciklisáv. Utóbbiak felülvizsgálatát javasolta akkor – azaz a Bajcsyn zajló bringásszámlálás ezt készíthette elő.
Kedd este aztán a kerékpárosklub megszerzett egy, a városházán keringő iratot. Ebben az áll, nem prioritás többé a főváros számára, hogy a bringások a legrövidebb úton juthassanak el A-ból B-be. Ez elv nyomán május 30-áig megszüntetik a kerékpársávokat; megvizsgálnak 120 egyirányú utcát a biciklis szembeforgalom miatt; csak a 4,5 méter széles buszsávokban lehet majd kerékpározni; és megszüntetik a párhuzamosságokat, például a Bajcsyn. A Magyar Kerékpárosklub szerint ezzel
„Tarlós István döntött: visszaviszi Budapestet a hetvenes évekbe, és újra kirobbantja a bringás forradalmat.”
Úgy vélik, a főpolgármester saját 2009-es programjának mond ellent a mostani intézkedésekkel. Ebben Tarlós azt írta:: „A prioritások meghatározásánál a gyalogos közlekedést, a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést előnyben kell részesíteni a személygépkocsi-közlekedéssel szemben, különösen a belvárosias területeken.” A kerékpárosklub hozzátette: csalódásként értékelik, hogy Szeneczey Balázs alpolgármester és Riz Levente tizenhetedik kerületi polgármester is „Tarlós oldalára állt”, mivel előbbivel nemrég még tárgyaltak, utóbbi pedig magát kerékpárosként hirdeti szerintük.
A klub korábban egyébként úgy jellemezte Tarlós terveit, hogy a főpolgármester „a Demszky-korszakba kívánja visszafordítani a régióban egyedülálló biciklis fejlődést”, azaz némi ellentmondás mutatkozik abban, hogy most akkor hova is lép vissza Tarlós.
Pontos adatokkal a BKK szolgálhat, hiszen tegnap mérték a bringás forgalmat a Bazilikánál. A tapasztalat azt mutatja, hogy a Bajcsyn a járdán futó bicikliút már nem bírja el a megnövekedett bringaforgalmat – mondta az MNO-nak a kerékpárosklub sajtókapcsolati felelőse, Halász Áron. Szerinte nagyon sokat segített a buszsávok három évvel ezelőtti megnyitása, mert nem kell fölösleges oldalváltásokat csinálnia egy biciklisnek, aki a Deák Ferenc tértől a Nyugati tér irányába hajt.
„Menetrendbeli csúszásokat nem okoz a buszsáv használata”
– jelentette ki BKK közleményekre hivatkozva Halász Áron, hozzátéve, hogy a normális kerékpárosok amúgy is félreállnak, ha jön a busz. A párhuzamosság szempontjából szerinte csak ez az egy szakasz érintett. A városházi utasítást úgy jellemezte, hogy „fogalmilag nincs rendben”, mert kerékpársávval párhuzamos buszsáv nem létezik, a Bajcsyn gyalogkerékpárút fut, amely „értelmetlen sűrűn beépített városi környezetben az utcasarki autós konfliktuspontok és a gyalogosok besétálása miatt”.
Az egyirányú utcákkal kapcsolatban elmondta: 130 vagy 140 olyan egyirányú útszakasz van Budapesten, amely kerékpárosok számára kétirányú. A Tarlós-csomag ebből a szempontból is rosszul van megfogalmazva, olyan útszakasz, amilyen az iratban szerepel, alig van – véli Halász Áron. Hozzátette: „Teljesen értelmetlen a parkolási nehézségek miatt visszaszorítani a bringázást”, hiszen pont a kerékpározás oldaná fel a túlzott autóhasználat okozta közlekedési nehézségeket.
Arra a kérdésünkre, hogy milyen gyakran fordul elő konfliktus a buszsofőrök és a kerékpárosok között, Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt mondta: előfordul – mint ahogy mindenhol vannak konfliktusok –, de nem gyakran. Kialakult már az a gyakorlat a kerékpárosokban, hogy félreállnak, ha busz jön mögöttük.
Szerinte akkor szabad buszsávi kerékpározási lehetőséget felszámolni, ha a bringásoknak külön sávot létesítenek – ugye a Bajcsyn futó gyalogkerékpárút nem különösebben alkalmas, és a forgalmat sem bírja el. Nemes Gábor kijelentette:
„Fontos szempont, hogy a kerékpáros-társadalom se veszítsen ezen az ügyön.”
„Egy bicikliutat sem szüntetek meg” – jelentette ki az Indexnek kedd este Tarlós István főpolgármester. Csak a párhuzamosságokat akarja felszámolni – bár a dokumentum nem ezt sugallja. „Azokon a helyeken, ahol ilyen közel vannak egymáshoz a bicikliutak, plusz a buszsáv is bicikliút, a buszsávban egyszerűen letöröljük a piktogramokat. Ez történik, semmi más” – közölte Tarlós.
Szerda délelőtt aztán egészen elképesztő közleményt adott ki Szűcs Somlyó Mária, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. „Rejtélyes rágalmazási kampány vette kezdetét a bulvársajtóban a városvezetés kerékpáros koncepciójával kapcsolatban. A megjelenített mondatokban már-már a Btk. határát súroló rágalmak olvashatók” – írták. Szűcs Somlyó szerint a főpolgármester nem adott utasítást kerékpáros fejlesztések megszüntetésére, az erről szóló kép hamis, és gátlástalanul hergeli a közvéleményt. Egy mondattal később viszont azt írták, hogy külön kérdés, hogy kerülhetett a sajtóhoz egy vezetői értekezleti jegyzőkönyv. A közleményben ez is szerepel:
„A kerékpározás ésszerű fejlesztése nem lehet azonos a kerékpárosok radikális kisebbségének gátlástalan terrorjával. [ ] A városháza visszautasítja a radikálisok fenyegető zsarolását.”
A BKK egykori vezérigazgatója, Vitézy Dávid – aki jelenleg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumot vezeti – kedd este az ATV Egyenes beszéd című műsorában az intézkedéssel kapcsolatban azt mondta: „A jövő ellen küzdeni, az időt megállítani nem lehet”, a kerékpáros közlekedésnek pedig van jövője. Hangsúlyozta, hogy ez a legkörnyezetbarátabb, legegészségesebb közlekedési mód, ezért inkább a kerékpáros közlekedés fejlesztése lenne a város érdeke, a visszafejlődés súlyos közlekedéspolitikai hiba. Kedd délután, még a konkrét irat megjelenése előtt ezt írta a Facebookon: „Ha a buszsávban nem lehet biciklizni, akkor előáll a régi helyzet: az eggyel bentebbi sávban lehet, tehát a biciklisek a buszsáv és az autók között egyensúlyoznak majd. Biztonságosabb? Nem. Szabálytalanságra fogja ösztökélni a bicikliseket? Igen.”
Információink szerint egyébként az egész mögött a BKK feldarabolása áll: április elsejétől különböző feladatot lát el a BKK, a Budapest Közút és a FÖRI – Vitézy Dávid akkor visszalépésként értékelte az ő idejében összefogott cég szétszedését. Ezek közül a Budapest Közút hatáskörébe kerültek a bringautak, a társaság pedig készségesen végrehajtja Tarlós fejlesztéseket visszacsináló terveit.
Kerestük az ügyben a Budapest Közút sajtóosztályát, ahol azt mondták, hogy mivel a BKK végezte a számlálást, őket keressük. A BKK-nál szintén nem voltak túl segítőkészek, ők a Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatóságához passzoltak át minket. Innen Kertész Péter kommunikációs munkatárs közölte az MNO-val, hogy Tarlós István a pénteki Budapestinfón válaszol kérdéseinkre.