Számolják a bringásokat a Bajcsyn, jön a visszalépés?

Az I bike Budapest és Vitézy Dávid szerint Tarlósék visszatáncolnak az eddigi kerékpáros fejlesztésekből.

Földi Bence
2016. 04. 12. 15:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Bringásokat számolnak a Bajcsyn” – közölte kedd délután a Facebookon az I bike Budapest biciklis közösség, amely a Critical Massek utódjaként szervez felvonulásokat a fővárosban. Állítása szerint ez annak a jele, hogy Tarlós István főpolgármester megkezdi azt az intézkedéssorozatot, amelynek lényege, hogy a főváros korábbi kerékpáros fejlesztéseit visszacsinálja.

Tarlós István december 11-én tartott sajtótájékoztatóján beszélt arról először, hogy nem tetszik neki, ahogy a kerékpárosok közlekednek Budapesten. Kilátásba helyezte, hogy ha a bringások továbbra is következetesen figyelmen kívül hagyják a piros lámpákat, kezdeményezni fogja a kötelező KRESZ-vizsgát számukra. Úgy vélte, hogy a kerékpáros kultúra az infrastruktúránál is nagyobb fejlesztésekre szorul.

Mindezeket a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) tanulmányára hivatkozva mondta. Ennek nyomán kritizálta azt is, hogy a buszsávokban kerékpárosok is közlekedhetnek, hogy az egyirányú utcákban lehet szembe is bringázni, valamint hogy vannak helyek, ahol párhuzamosan a járdán és az úttesten is van biciklisáv. Utóbbiak felülvizsgálatát javasolta akkor – azaz a Bajcsyn zajló bringásszámlálás ezt készítheti elő.

Erre utal az I bike Budapest is, amely azt írta fent említett posztjában: Tarlóst szerinte „különösen a Bajcsyn zavarta, hogy a Deák tér felé nem kell gyalogosokat kerülgetni, a Nyugati felé biciklizőknek pedig nem kell már az ellenkező oldal járdáira átkelni”.

Információink szerint az egész mögött a BKK feldarabolása áll: április elsejétől különböző feladatot lát el a BKK, a Budapest Közút és a FÖRI (Vitézy Dávid korábbi BKK-vezető akkor visszalépésként értékelte az ő idejében összefogott cég szétszedését). Ezek közül a Budapest Közút hatáskörébe kerültek a bringautak, a társaság pedig készségesen végrehajtja Tarlós fejlesztéseket visszacsináló terveit.

2013-ban, miután átadták a bringasávot, mi is beszámoltunk arról, hogy a Bajcsyn véget ért az életveszélyes közlekedés, egy héttel később pedig teszteltük is a bringasávot. Itt megnézheti, mit tapasztaltunk akkor.

Vitézy ezúttal sem fukarkodott a kritikával, Facebook-oldalán közölte: szerinte óriási visszalépés és kudarc lenne, ha a bringás közlekedés visszafejlesztésébe kezdene a fővárosi vezetés. Egy kommentelőnek válaszolva hozzátette: „Ha a buszsávban nem lehet biciklizni, akkor előáll a régi helyzet: az eggyel bentebbi sávban lehet, tehát a biciklisek a buszsáv és az autók között egyensúlyoznak majd. Biztonságosabb? Nem. Szabálytalanságra fogja ösztökélni a bicikliseket? Igen.” Vitézy úgy véli, hogy éppen emiatt infrastruktúra-fejlesztésre, nem pedig tiltásra és a bicikliseken való méltatlankodásra van szükség.

A decemberi bejelentéseket követően a Magyar Kerékpárosklub közleményben jelezte: szerinte a főpolgármester „a kerékpárt nem tekinti közlekedési eszköznek”, emellett „a Demszky-korszakba kívánja visszafordítani a régióban egyedülálló biciklis fejlődést”.

Tarlós erre válaszul azt közölte, hogy a kerékpárosklub félremagyarázza a szavait. „Szó sincs arról, miszerint a saját ötleteimről beszélnék, és nincs is semmiféle előterjesztés” – írta akkor Tarlós, ám információink szerint valójában mégis arról van szó, hogy a főpolgármester biciklisek iránti régi ellenszenve mutatkozik meg ismét, amelynek próbálnak eleget tenni a BKK szétdarabolt részei.

2013-ban egyébként volt már egy hasonló csörte bringásügyben, az akkor még BKK-vezérigazgató Vitézyhez intézett levelében az autópárti Tarlós több olyan intézkedést is javasolt, amely a kerékpárosok hátrányára lenne.

Akkor a kerékpárosklub azt írta válaszul, hogy a főpolgármester 2009-es, A nemzet fővárosa című programjában foglaltak szerint járjon el. Ebben Tarlós azt írta: „A prioritások meghatározásánál a gyalogos közlekedést, a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést előnyben kell részesíteni a személygépkocsi-közlekedéssel szemben, különösen a belvárosias területeken.”

A kerékpárosklubnak Tarlós akkor azt írta, hogy fokozatosan, de következetesen érvényesítik a bringások érdekeit 2010 óta, „tehát nem kell aggódniuk”. Most azonban mégis aggódnak a kerékpárosok. Kerestük az ügyben a Budapest Közút sajtóosztályát, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.