Számolják a bringásokat a Bajcsyn, jön a visszalépés?

Az I bike Budapest és Vitézy Dávid szerint Tarlósék visszatáncolnak az eddigi kerékpáros fejlesztésekből.

Földi Bence
2016. 04. 12. 15:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Bringásokat számolnak a Bajcsyn” – közölte kedd délután a Facebookon az I bike Budapest biciklis közösség, amely a Critical Massek utódjaként szervez felvonulásokat a fővárosban. Állítása szerint ez annak a jele, hogy Tarlós István főpolgármester megkezdi azt az intézkedéssorozatot, amelynek lényege, hogy a főváros korábbi kerékpáros fejlesztéseit visszacsinálja.

Tarlós István december 11-én tartott sajtótájékoztatóján beszélt arról először, hogy nem tetszik neki, ahogy a kerékpárosok közlekednek Budapesten. Kilátásba helyezte, hogy ha a bringások továbbra is következetesen figyelmen kívül hagyják a piros lámpákat, kezdeményezni fogja a kötelező KRESZ-vizsgát számukra. Úgy vélte, hogy a kerékpáros kultúra az infrastruktúránál is nagyobb fejlesztésekre szorul.

Mindezeket a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) tanulmányára hivatkozva mondta. Ennek nyomán kritizálta azt is, hogy a buszsávokban kerékpárosok is közlekedhetnek, hogy az egyirányú utcákban lehet szembe is bringázni, valamint hogy vannak helyek, ahol párhuzamosan a járdán és az úttesten is van biciklisáv. Utóbbiak felülvizsgálatát javasolta akkor – azaz a Bajcsyn zajló bringásszámlálás ezt készítheti elő.

Erre utal az I bike Budapest is, amely azt írta fent említett posztjában: Tarlóst szerinte „különösen a Bajcsyn zavarta, hogy a Deák tér felé nem kell gyalogosokat kerülgetni, a Nyugati felé biciklizőknek pedig nem kell már az ellenkező oldal járdáira átkelni”.

Információink szerint az egész mögött a BKK feldarabolása áll: április elsejétől különböző feladatot lát el a BKK, a Budapest Közút és a FÖRI (Vitézy Dávid korábbi BKK-vezető akkor visszalépésként értékelte az ő idejében összefogott cég szétszedését). Ezek közül a Budapest Közút hatáskörébe kerültek a bringautak, a társaság pedig készségesen végrehajtja Tarlós fejlesztéseket visszacsináló terveit.

2013-ban, miután átadták a bringasávot, mi is beszámoltunk arról, hogy a Bajcsyn véget ért az életveszélyes közlekedés, egy héttel később pedig teszteltük is a bringasávot. Itt megnézheti, mit tapasztaltunk akkor.

Vitézy ezúttal sem fukarkodott a kritikával, Facebook-oldalán közölte: szerinte óriási visszalépés és kudarc lenne, ha a bringás közlekedés visszafejlesztésébe kezdene a fővárosi vezetés. Egy kommentelőnek válaszolva hozzátette: „Ha a buszsávban nem lehet biciklizni, akkor előáll a régi helyzet: az eggyel bentebbi sávban lehet, tehát a biciklisek a buszsáv és az autók között egyensúlyoznak majd. Biztonságosabb? Nem. Szabálytalanságra fogja ösztökélni a bicikliseket? Igen.” Vitézy úgy véli, hogy éppen emiatt infrastruktúra-fejlesztésre, nem pedig tiltásra és a bicikliseken való méltatlankodásra van szükség.

A decemberi bejelentéseket követően a Magyar Kerékpárosklub közleményben jelezte: szerinte a főpolgármester „a kerékpárt nem tekinti közlekedési eszköznek”, emellett „a Demszky-korszakba kívánja visszafordítani a régióban egyedülálló biciklis fejlődést”.

Tarlós erre válaszul azt közölte, hogy a kerékpárosklub félremagyarázza a szavait. „Szó sincs arról, miszerint a saját ötleteimről beszélnék, és nincs is semmiféle előterjesztés” – írta akkor Tarlós, ám információink szerint valójában mégis arról van szó, hogy a főpolgármester biciklisek iránti régi ellenszenve mutatkozik meg ismét, amelynek próbálnak eleget tenni a BKK szétdarabolt részei.

2013-ban egyébként volt már egy hasonló csörte bringásügyben, az akkor még BKK-vezérigazgató Vitézyhez intézett levelében az autópárti Tarlós több olyan intézkedést is javasolt, amely a kerékpárosok hátrányára lenne.

Akkor a kerékpárosklub azt írta válaszul, hogy a főpolgármester 2009-es, A nemzet fővárosa című programjában foglaltak szerint járjon el. Ebben Tarlós azt írta: „A prioritások meghatározásánál a gyalogos közlekedést, a közösségi közlekedést és a kerékpáros közlekedést előnyben kell részesíteni a személygépkocsi-közlekedéssel szemben, különösen a belvárosias területeken.”

A kerékpárosklubnak Tarlós akkor azt írta, hogy fokozatosan, de következetesen érvényesítik a bringások érdekeit 2010 óta, „tehát nem kell aggódniuk”. Most azonban mégis aggódnak a kerékpárosok. Kerestük az ügyben a Budapest Közút sajtóosztályát, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.