– Februárban a pedagógustiltakozások fellángolásakor a köznevelés problémáira azt a hasonlatot alkalmazta, hogy „ha egy ujj fájdalmas, az egész szervezetet betegnek érezzük”. Azóta a kormánynak sikerült gyógyszert találnia?
– Minden jel arra mutat, hogy lényegesen sikerült enyhíteni a fájdalmat. A köznevelési kerekasztal tárgyalásai sok szakmai kérdésre megnyugtató választ adtak.
– A kritikusok szerint a kerekasztal döntései nem kötelezik semmire a kormányt, annak háttere sincs jogilag szabályozva.
– Több megállapodást már jogszabályba öntöttek. Továbbá ha egy államtitkár vezetésével zajlik egy egyeztetés, és ott megállapodás születik, annak komoly erkölcsi ereje van. Valamint nem is kell mindjárt mindent törvénybe foglalni, a törvényalkotáshoz megfontoltság, sok egyeztetés és idő kell. Úgyhogy ez mondvacsinált probléma.
– A tanárok terheinek csökkentését ígérte a kormány, ezért sok nyugdíj előtt álló pedagógust automatikusan felminősítettek az életpályamodellben. Ugyanakkor ezerháromszáz embert ebből kihagytak a korábbi sikertelen minősítésük miatt. Ez mennyire méltányos?
– Ez a szabályozásnak egy olyan részkérdése, amelyben nem vagyok teljesen otthon. Inkább arról szólnék, hogy a túlterhelés állandó hangoztatása veszélyes terep egy olyan világban, ahol minden a versenyről szól, és nyilvánvaló, hogy csak akkor lehet előrelépni, ha még megfeszítettebben dolgozunk. Mind a diákok, mind a pedagógusok túlterhelését higgadtan és alaposan meg kell vizsgálni, hogy nehogy ellenkezőleg, a lazaság irányába menjünk el.
– Amíg ön volt az államtitkár, a pedagóguséletpálya-modell béreit a minimálbérhez kötötték, amiről úgy fogalmazott, hogy gondoskodik a fizetések értékállóságáról. Ezt viszont később eltörölték, ami miatt a jövő évi nagyobb mértékű minimálbér-emelés után fennáll a veszély, hogy elértéktelenedik az eddigi emelés.
– Ne állítsuk be a kérdést úgy, hogy ez az én személyes tettem volt, mert erről szó sincs! Nem ismerem pontosan, mi volt az eltörlés oka, akkor már nem voltam a kormány tagja. Nem örültem neki, de elfogadtam, mert azt látni kell, hogy a pedagógusok reálbére azóta is növekszik. Kétségtelenül nem akkora mértékben, mint amikor a minimálbérhez kötöttük, de ez elfogadható kompromisszum.