Átalakítanák Budapest tömegközlekedését

Ismét tanácsadóktól várja a főváros a megoldást a BKV finanszírozási bajaira.

2017. 01. 02. 5:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közbeszerzési Kft. honlapján olvasható teljes dokumentáció szerint a még decemberben kiírt eljárás nyertesének átfogó tanulmányt kell készítenie a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve a BKV működéséről, az elmúlt hét évre visszamenőleg.

Ebben intézkedési javaslatokat kell kidolgoznia annak a cégnek, amely hasonló területen az elmúlt hat évben összességében legalább 50 millió forintos ellenértékű megbízást kapott. A tanácsadótól elvárják, hogy intézkedéseket vázoljon fel a rendszer „továbbfejlesztésére”, a budapesti közösségi közlekedés szolgáltatási színvonalának a javítására, valamint az állami és fővárosi finanszírozási források reformjára, az úgynevezett integrált közlekedésszervezésre.

Itt nyilván az állam által visszavett agglomerációs, elővárosi, illetve a budapesti tömegközlekedés, a menetrendek és a tarifák összehangolására gondoltak. Az is egyértelmű, hogy a viteldíjakhoz mindenképpen hozzá akarnak nyúlni a jövőben, s a tarifákat „rugalmasan”, a Bubi biciklikölcsönző rendszerrel és a P+R parkolóhálózattal együtt vizsgáltatnák felül. Végül, de nem utolsósorban azt kéri majd a nyertestől a megbízó főváros, hogy éves szintre lebontva, 3–5 éves távlatra beruházási terveket, valamint tíz évre szóló stratégiát is készítsen.

Hogy mindez mennyibe kerül majd, a hirdetményből nem derült ki, ugyanis a tavalytól hatályos közbeszerzési törvény szerint a kiírónak már megbecsülnie sem kell a várt munka ellenértékét. Némi támpontot adhat, hogy utoljára a Demszky-korszakban, 2008-ban rendelt meg ilyen tanulmányt a főváros. Akkor az eredetileg 250 millió forintra becsült dolgozatért 2009 tavaszán több mint 300 milliót fizetett ki az önkormányzat.

A jelenlegi kiírás nem csupán hivatkozik a Boston Consulting Group (BCG) akkor hatalmas botrányt kavaró tanulmányára, de a teljes anyagot is mellékelték a kiíráshoz. A saját jellemzése szerint „globális vezetési tanácsadó vállalat” javasolta a főváros akkori vezetésének a drasztikus, 30 százalékos BKV-s járatritkítást, folyamatos, infláció feletti jegyáremelést, létszámleépítést és kiszervezést, amellyel a fővárosi önkormányzatnak gyakorlatilag tulajdonosi jogköréről is le kellett volna mondania, a BKV-t pedig végső soron privatizálták volna. A közlekedési cég az MSZP–SZDSZ-es városvezetés és a Gyurcsány–Bajnai-kormányok idején a csőd szélére sodródott, 80 milliárd forintos adósságállománnyal, illetve évente 20 milliárdos veszteséggel küszködött.

A 2010 utáni fideszes városvezetés a BCG javaslatát csak részben fogadta meg. A megrendelői feladatokat a BKK-hoz telepítették, a buszok üzemeltetését viszont kiszervezték csaknem 50 százalékos arányban. Az adósságállományt az állam 2015-ben átvállalta, de a BKV, illetve az agglomerációs közlekedés finanszírozásának megoldása helyett a hévágazatot „államosították”. Kormányzati segítséggel a főváros 2014-ben átadta a 4-es metrót, ám a rossz állapotú 3-as metró felújításához szükséges forrásokat az állam máig függőben hagyta.

Az új közbeszerzésben a főváros nem kért több változatot, csak egyet. Annak elkészítéshez csatolták a nemzetközi „fenntartható városi mobilitási terv” kritériumrendszerét, illetve a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2014 augusztusában közzétett stratégiáját a nemzeti közlekedési infrastruktúra-fejlesztésről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.