– És ha arra gondolunk, mi történt Kölnben, Hamburgban tavaly szilveszterkor? Ott mi nyilvánult meg? Nem a miénkkel összeférhetetlen kultúra?
– Az erőszak nem kultúra. Vagy ha igen, akkor a magyar férfi kultúrája milyen? Minden héten egy nőt megöl a férfi házastársa. Ötvenkét ilyen haláleset történik egy évben. Az erőszakos viselkedést minden formájában elítélem, ezt a viselkedést nem szabad tolerálni senkitől. Ha bűncselekmények történnek, fel kell deríteni, és lépni kell.
– Vallásszabadságról gondolkodik mostanában. Ez aktuális kérdés lenne Magyarországon?
– Ahol nem bíróság dönti el, hogy ki lehet egyház, hanem a parlamentbe, egy politikai térbe kerül be ez a kérdés, ott van aktualitása. Felmerül a kérdés, előfordulhat-e, hogy ha egy vallási közösség az adott politikai vezetés számára esetleg politikailag nem vállalható, az nem kap elismerést. Amíg igen, kérdés lehet a vallásszabadság is. Nem arról van szó, hogy mindenkinek felekezeti státust adunk, Franciaországban például be van tiltva a szcientológia. A törvényeket a felekezeteknek is be kell tartaniuk. De nem mindegy, ez a kérdés bekerül-e a politikai térbe vagy semleges térben marad, mint a bíróság. Ráadásul a rendszerváltás óta egyetlen kormány sem törekedett az egyházi finanszírozás átláthatóbbá tételére, és emiatt függelmi viszonyba kerültek az egyházak. Aki jobban helyezkedik, több forráshoz jut. Ez demoralizáló.
– Ilyen a politikai pénzosztás, nem? Hozzátartozik a lobbi.
– A normatív támogatáson túli pénzeket is lehetne valamilyen átláthatóbb szempontrendszer mentén osztani. Több mint 120 milliárd forintot osztott szét legutóbb az állam az egyházak között a normatív támogatáson felül, ebből az evangélikus 2,2 milliárdot kapott, van olyan vallási közösség, amelyik pedig semmit. Ez nem létszámarányos, nem tevékenységarányos – nem tudom, mi alapján dőlt el.
– Az Index nemrég cikket írt arról, hogy egyenesen azért csökkentek az evangélikusoknak adott támogatások, mert nem feltétlenül a kormányéval egyező politikai véleményt fogalmaztak meg az utóbbi időben. Sőt: az egyház újabban azért nem nyilvánít kritikus véleményt, hogy a forrásait ne veszélyeztesse. Ennek lehet alapja?
– Ez a rendezetlen szabályozás egyszerűen olyan képzeteket kelt emberekben, hogy vannak megvehető vélemények. Ezt teljességében vissza kell utasítani. Az egyedüli jó válasz ezekre a helyzetekre, hogy az egyház autonóm szereplő, és a véleményét nem jutalmazás függvényében alakítja. De minél tisztábbak, átláthatóbbak a viszonyok, annál kisebb a befolyásolásra alkalmas játéktér, és annál kevésbé érdemes a politikának ezzel próbálkoznia.
– Ez a közéleti véleményszabadság fontos az evangélikus lelkészeknek?
– Van, akinek igen, és van olyan is, aki a közösség belső világával foglalkozik szívesebben. Hogy nyilvánosan artikuláljuk-e közéleti kérdésekben a véleményünket, az választás kérdése. Ez a művészeknél, más értelmiségieknél is így van. De ettől még minden egyház gondolkodó-beszélgető közösség, ezek a kérdések elő fognak kerülni mindenütt, és valamilyen vélemény mindenképpen kialakul. Arról szól a tanítványság, hogy Jézus akaratát próbáljuk megfejteni. Ez érinti a magánszférát és az állampolgári aktivitást is, mert nem választható el a kettő. Ettől függetlenül az egyház nyilván nem erről szól: akik egy keresztény közösséghez csatlakoznak, Krisztust keresik, és a gyülekezeti alkalmak nem politikai vitaestek, nálunk sem. Viszont törekszünk arra, hogy lelkiségi kérdésekben közös véleményt is próbáljunk kialakítani, ami nem a lelkész véleménye, hanem a miénk.
– Az egyházának mi a véleménye arról, hogy politikai fórumokon is megjelenik?
– Nincs központi vélemény, az egyházunk sem így épül fel. Bizonyos lelkészeknek fontos, amit teszek, sok támogatást kapok. Mások úgy érzik, hogy attól, hogy én vagy bárki más szakpolitikai kérdésekben a kormányzó erővel ellentétes véleményt fogalmaz meg, ők is eleshetnek valamilyen anyagi forrástól.
– Az evangélikus egyház nyitottnak tűnik a különböző véleményekre. Mit gondol, miért ilyen az egyházuk?
– Talán azért, mert sosem volt homogén közösség, nemzetiségi gyökereink vannak. Hagyományosan három nagy nemzetiségből áll az egyház: német, szlovák és magyar ajkú közösségekből. A lutheri hagyományhoz amúgy is hozzátartozik az ember szabadsága. Luther Luder néven született, az akkori humanista hagyomány szerint választotta magának a Luther nevet, ami a görög megszabadított szóból származott. Úgy írt alá németül, hogy „der Freie”, vagyis „a szabad”. Egy feudalista rendszerben, egy hierarchikusan szerveződő egyházban ez nagy lépés volt. Az, hogy a tekintélytisztelet nálunk nem domináns, és nincs tanítói hivatal, azzal jár, hogy végig kell gondolnunk a kérdéseket. Nem csaphatom fel egyszerűen a könyvet, hogy mi mit tanítunk. Ez kritikus gondolkodásra nevel.
– Élt fél évet Finnországban, egy évet Lipcsében. Mit hozott onnan?
– Finnországban éltem először külföldön, és csodálkozva figyeltem a politikai kultúrát – egész más minőségű, mint nálunk. Ott tisztelet és megbecsülés övezi a politikust, a rendőrt, a köztisztviselőt. Nincsenek ezek a stigmák, hogy a politikus korrupt. Minden sokkal egészségesebb mederben folyik, például nagy az adózási kedv. Ez nekem idegen volt, de megszerettem. A demokratikus kultúra feltételei csak korlátozottan voltak meg a történelmünkben, de szerintem ez a mentalitás nálunk is kialakulhat. Sokat segítene, ha az érdekvédelmi csoportokat, helyi közélettel foglalkozó szervezeteket nem stigmatizálnák. A társadalmi vita akkor is előrevisz, ha végül nem a civil csoportok véleménye érvényesül. Szemléletformáló, ha az emberek azt látják, hogy nem tehetetlen szemlélői a döntéseknek.
###HIRDETES2###