Jogsértésekre lelt a fővárosi Alstom-bizottság

Több mint gyanús Demszkyék metrókocsitenderének harmincmilliárdos árkülönbözete.

2017. 01. 04. 9:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2006-os, 65 milliárdos közbeszerzést a Központi Nyomozó Főügyészséggel párhuzamosan vizsgáló háromtagú testület még karácsony előtt elfogadta a Demszky-korszak egyik legbotrányosabb ügyéről készült, jogsértéseket is feltáró jelentését.

A december 16-i tanácskozás jegyzőkönyvét tegnap hozták nyilvánosságra a főváros honlapján. Magát a jelentést a közgyűlés január végi ülésére terjesztik elő. A dokumentumot a 4-es metró tanácsadói szerződéseinek, valamint az Alstom-metrókocsik beszerzésének ügyében hivatali vesztegetés miatt immár hetedik éve zajló nyomozást jelenleg vezető ügyész kérésére a Legfőbb Ügyészségnek is megküldik.

Borbély Lénárd (Fidesz–KDNP) bizottsági elnök szerint részben a rendelkezésre álló dokumentumokból, a közbeszerzési eljárás eseményeinek pontatlan rögzítése miatt, egyértelműen nem állapítható meg, hogy miért nem a kedvezőbb ajánlat nyert.

Itt azonban több mint gyanús az, hogy az első helyezett Alstom és a végül másodiknak kihozott orosz Metrovagonmas árajánlata között százmillió eurós, azaz harmincmilliárd forint különbözet volt. Még különösebb, hogy az ajánlatok eleinte tartalmazták a szerelvények legyártásának és szállításának, valamint harminc évre szóló karbantartásának a költségeit. Utóbbiak azonban a tárgyalások során már 5–25 éves időszakra korlátozódtak, sőt a szerződésben a BKV csupán hároméves karbantartásra szerződött, az ár mégsem csökkent.

A jegyzőkönyv szerint tény, hogy a fővárosi önkormányzat megbízásából a teljes közbeszerzést a BKV végezte, ám a lebonyolításért a DBR Metró Projekt Igazgatóság volt a felelős. A közbeszerzési szakértő az Eurometró Kft. volt, míg a közbeszerzés előkészítését és értékelését végző fővárosi bizottságok tagjait részben Demszky Gábor, volt SZDSZ-es főpolgármester, valamint helyettesei jelölhették ki. Az akkor ellenzéki fideszesek nem delegálhattak tagokat ezekbe a testületekbe.

A fővárosi Alstom-bizottság december közepén tételesen végigtárgyalta azokat az eseteket, amelyek szerintük megalapozzák a jogszabálysértések felvetését, egyben nagyban befolyásolták a beszerzés végkimenetelét. Az eredeti részvételi felhívásban közzétett értékelési módszert például jogszerűtlenül változtatták meg az ajánlattételi szakaszban. A legmegdöbbentőbb fordulat akkor történt, amikor az európai gyakorlatban is elfogadott 25 százalékos előleget az egyik hétről a másikra hirtelen felemelték 50 százalékra. Ezt a döbbenetesen sok, 30 milliárd forintot meghaladó összeget kamatoztatták az Alstom hasznára éveken keresztül. A teljesítés nélküli, megmagyarázhatatlan döntésre egyébként a bizottság előtt megjelenő, a Demszky-korszak, konkrétan az egykori főpolgármester „kézi vezérléséről” is valló Aba Botond volt BKV-vezérigazgató sem tudott magyarázatot adni. Vele ellentétben azonban Demszky Gábort meg sem hallgathatták, mert a volt főpolgármester még csak nem is reagált a bizottság levelére.

A testület ennek ellenére átrágta magát a hatalmas, félszobányi dokumentumon, s ezek között leltek rá arra az észszerűtlen lépésre, hogy az ajánlattevők számát még a kiírás előtt korlátozták. Az az elképesztő szerződéses kikötés már 2010-ben kiderült, hogy az eredeti szerződés szerint az Alstomtól a fővárosnak akkor is át kellett vennie a szerelvényeket, ha azok nem kapják meg a hatósági típusengedélyeket. Tovább fokozta a botrányt, hogy a bankgaranciát francia bankhoz kötötték, így amikor Tarlós István – milliárdokat visszaszerezve – újratárgyaltatta a szerződést, a pert Párizsban kellett „megvívni”. – Korántsem az Alstomé volt a legkedvezőbb ajánlat, az előírt műszaki paraméterek mégis nekik kedvezhettek leginkább, s a döntésnél az ár ötven százaléknál is kisebb arányban nyomott a latban – derült ki a jegyzőkönyvből.

Emlékezetes, hogy a magyar beszerzés miatt a brit Súlyos Csalások Elleni Hivatal bűnszervezetben elkövetett vesztegetés miatt már tavaly vádat emelt. A fővárosi testület ez után alakult meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.