FKF: uniós milliárdok a szemétben

Az állami elvonások gátolják a budapesti közterület-fenntartást és a takarítást.

2017. 02. 08. 8:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kivétel nélkül veszteségesek azok az európai uniós hulladékgazdálkodási beruházások, amelyekre az elmúlt négy-öt évben sok milliárd forintot költöttek – jelentette ki Csontos István. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Nonprofit Zrt. vezérigazgatója egy múlt év végi dolgozói gyűlésen készített – lapunk birtokába jutott – hangfelvételen beszélt arról, miért került kilátástalan helyzetbe az önkormányzati cég, miért nem tudnak felvenni embereket, miért van egyre nagyobb bajban a budapesti szemétszállítás és a köztisztaság, miért nincs pénz például a hóeltakarításra.

„Uniós forrásokból korábban olyan eszközöket, célgépeket vettünk, amelyek nem működnek, használhatatlanok. Csak az úgynevezett szelektív hulladékgyűjtés bevezetése évente 4,5 milliárdos veszteséget okoz, miközben nem tudjuk eladni a külön kukákba összegyűjtött hulladékot, annyira szennyezett. Egyre nő az illegális szemétlerakás” – panaszkodott Csontos István az elégedetlen, legalább 10 százalékos béremelést követelő dolgozók és szakszervezeti vezetők előtt.

Lapunk utánanézett: 2010 után két jelentős EU-támogatású beruházás zajlott Budapesten. Brüsszel és a hazai központi költségvetés együttesen csaknem 4,4 milliárd forintot adott a házhoz menő, szelektív hulladékgyűjtési rendszer kialakítására; a fővárosi önkormányzati önerő megközelítette a 800 milliót. A másik uniós pályázaton még sokkal többet, 8,4 milliárdot nyertek „környezetbarát technológiák bővítésére”.

Az FKF vezetőinek számításai szerint a következő években legalább 7,5 milliárd forintot kellene költeniük a Dunakeszin betelt és a Pusztazámoron hamarosan betelő szemétlerakó rekultiválására; 2025-re pedig lejár a rákospalotai szemétégető engedélye is. A korábbi, csaknem 120 darabból álló járműparkból már csak körülbelül 90 gép van meg, részben ez, valamint az emberhiány az oka, hogy az FKF-nek ma már néhány centiméter lehullott hó is gondot okoz.

„Az állam az elmúlt években csak az FKF-től összesen 7 milliárd forintot vont el, a vállalat éves költségvetéséből 10 milliárd forint hiányzik. Az úgynevezett Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. létrehozásával 2016 októberétől már számlát sem állíthatunk ki. További milliárdok mennek a fővárosi kasszába a finanszírozási problémákkal küszködő BKV fenntartására is” – sorolta a vezérigazgató. Azt mondta, amennyiben megadnák a kért 10 százalékos emelést, tavaszra már fizetésképtelenné válnának.

„Fizessék meg a dolgozókat, nemcsak kérni kell, adni is” – így fakadt ki a vezérigazgatói magyarázatok hallatán az egyik munkás, majd hozzáfűzte: „Kevesebbet kellene lenyúlni!” Erre Csontos István megjegyezte: „Én sem vagyok hülye, látom, mi megy az országban ” Majd így folytatta: „A rezsicsökkentés miatt nem lehet árat emelni, és új díjtételeket sem lehet bevezetni. Évente 36,5 milliárd forintos az árbevételünk, 17 milliárdra rúgnak a szociális kiadások, de ebben minden benne van: a bér, a kafetéria, egészségügyi intézmények eltartása a kötelező hozzájárulásból.”

„Tavaly nekiálltunk rendet csinálni: csökkentettük az internet- és nyomtatóhasználatot, a vezetők csak félprémiumot kaptak. Spóroltunk további fejlesztésekre, de a korábbi béremelések elvitték a pénzt. Újakat képtelenség felvenni. Ma már nem vállalják az emberek, hogy mínusz 20 és plusz 40 Celsius-fok között az utcán, hóban-fagyban, tűző napon dolgozzanak” – áradt a keserűség a vezérigazgatóból, aki egy nekiszegezett kérdésre, hogy tudja-e, ha a műhelyekben és a gyakran lepusztult járműveken dolgozók, szerelők és sofőrök minden szabályt, munkavédelmi és technológiai előírást betartanának, mennyi jármű menne ki a telephelyről, azt válaszolta: egy sem.

Csontos István, aki közgazdász, dolgozott már bankvezetőként is. Mint elmondta, őt személyesen Pintér Sándor belügyminiszter és Tarlós István főpolgármester kérlelte 2015-ben, hogy jöjjön, és próbáljon meg rendet tenni. „Amit elődeim tettek, azért felelősséget nem vállalhatok” – szögezte le a vezérigazgató; azt elismerte, továbbra is előfordulhat, hogy a szennyező anyagokat szállító autók „feketeürítéseket” végeznek. Ezzel egy néhány éve kipattant esetre is utalhatott, amikor benzinkutak olajszármazékait ürítették szippantósok a XVIII. kerületi Cséry-telepre.

Egy másik „bűnös” ügyre a dolgozók hívták fel Csontos István figyelmét: egybehangzó állításaik szerint csak a közelmúltban legalább harminc eset történt, amikor autóalkatrészeket vagy elektromos ellenállásokat a piaci ár tízszereséért vagy még magasabb áron szereztek be. A vezető vizsgálatot ígért. „A közbeszerzés nem más, mint a sikkasztás törvényesített változata” – vélekedett egy dühös FKF-es munkás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.