A hidegháború mint fő kormányzati érv

Nincs szó a lex Heineken visszavonásáról, de módosítani kell rajta – mondta Kósa Lajos frakcióvezető.

Markotay Csaba
2017. 03. 21. 12:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több helyen módosítani kell a lex Heinekenként emlegetett, az önkényuralmi jelképek kereskedelmi célú használatának tilalmáról szóló törvényjavaslatot, amelyet hétfőn kezdett tárgyalni a parlament. Arról azonban egyes sajtóhírekkel ellentétben nincs semmilyen döntés, hogy kihátrálnának a javaslat mögül vagy ejtenék – derült ki a Fidesz-frakcióvezető mai tájékoztatóján. Mint mondta, olyan módosításokra van szükség, amelyek kiküszöbölik az előterjesztéssel kapcsolatban felmerülő esetleges veszélyeket, jelen formájában ugyanis a javaslat számos olyan problémát nem old meg, amelyet meg kellene. Úgy fogalmazott, nem akarnak olyan szabályozást, amely Magyarországot komoly pénzbüntetéssel járó perekkel fenyegeti, ahogyan olyat sem, amely „Btk.-s alakzattal” fenyegeti azokat a kereskedőket, akik ilyen márkákat forgalmaznak.

Az egyik legfurcsább érvelés a Heinekennel kapcsolatban az volt, miszerint ugyan a vörös csillagot számos más cég is használja – elhangzott például a San Pellegrino és a Converse neve –, ezek mindig is használták a termékeiken. A Heineken viszont 1951-ben, legalábbis Európában fehérre cserélte a vörös csillagot, épp arra hivatkozva, hogy önkényuralmi jelképről van szó, és ezt a társaság hangsúlyozta is a döntésnél. 1992-ben azonban visszatért a vörös színhez – hívta fel a figyelmet Kósa Lajos. A politikus szavaiból az következik, hogy a fellépés célpontja részben azért a Heineken, mert ő maga minősítette a hidegháború idején ezt önkényuralmi jelképnek.

Senki nem akar horogkeresztes sört vagy sarló-kalapácsos bort látni – igyekezett tágítani az érintettek körét Kósa Lajos, elismerve, hogy itt valójában két ügy csúszott össze: az, hogy ne lehessen tiltott önkényuralmi jelképet használni kereskedelmi céllal, illetve a Heineken-csoportnak az erdélyi Igazi Csíki Sörrel kapcsolatos védjegyvitája. (Utóbbi gyártója elvesztette a Heinekennel szembeni névhasználati pert Romániában.) „Nekünk minden brand védelmében ki kell állni, ha valaki az erőfölénnyel visszaél” – tette hozzá a frakcióvezető.

Az egyébként már a hétfői parlamenti napon kiderült, hogy még a kormánypárti képviselők sem látnak tisztán az ügyben. A KDNP-s Hollik István például azt mondta, hogy a szabálynak mindenkire kell vonatkoznia. De hogy ez valóban így lesz-e, az egyelőre kérdéses.

„Jönnek a bizottsági viták, és ott minden bizonnyal kell a benyújtott szövegen javítani”, vagyis a törvényjavaslat még változni fog, hogy mindenben megfeleljen a jogszabályoknak – emelte ki Kósa Lajos. Több konkrét kérdés elől azonban kitért a frakcióvezető. Például amikor arról faggatták, hogy mivel a cég a Bajnokok Ligája egyik főszponzora, mi lesz a pálya mellett kihelyezett reklámokkal, illetve a szünetekben látható szpotokkal, közölte: minden kérdésre nem tudja a választ.

Lapunknak egyébként az egyik előterjesztő, a fideszes Vas Imre ugyancsak arról beszélt, hogy nincs szó visszavonásról, és még az elfogadás előtt egy úgynevezett notifikációs eljárás keretében kikérik Brüsszel véleményét is. Ez két-három hónapos folyamat, meg kell várni, hogy ez milyen eredménnyel zárul – mondta. Ami azt is jelenti, hogy tavasszal aligha lesz törvény az önkényuralmi jelképek kereskedelmi célú használatáról.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.