„A korrupció melegágya volt a 4-es metró beruházása”

A szakértelem hiánya, továbbá korrupciógyanú jellemezte a 4-es metró építését – hangzott el az ügyet vizsgáló fővárosi munkacsoport hétfői ülésén.

2017. 05. 22. 13:49
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Minden szál Demszky Gábor volt főpolgármesterhez, az egykori szabad demokratákhoz, valamint a szocialistákhoz vezet” – állapította meg Borbély Lénárd, a fővárosi metrókorrupciót vizsgáló fidesz–KDNP-s munkacsoport vezetője a testület hétfői ülése után. Szerinte a BKV 2007 és 2010 közötti igazgatósági tagjainak meghallgatása nyomán annak ellenére tovább tisztult a kép, hogy a közlekedési céget irányító egykori testület kilenc tagjából csak kettő ment el. A bizottság most is arra volt kíváncsi, hogy mi az igazság a metró több mint 400 milliárd forintos beruházása, valamint a 167 milliárd forintos szabálytalanságot és korrupciógyanút feltáró Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) jelentése körül.

Papp József, aki már csak a legvégén, 2009 októberétől 2010 októberéig, azaz egy éven át volt a BKV legfőbb testületének a tagja, leszögezte: a szocialista botrányok, a BKV-ügy kirobbanása után őt mint szakembert küldték oda, s már akkor is az volt a véleménye, hogy „a 4-es metró beruházása a korrupció melegágya”. Egyáltalán abban a formában a teljes metróépítést értelmetlennek találta. „Az igazgatóságot nem korrumpálta senki, de az látszott, hogy a hatalmas metrómegállók építése, a drága földmunkák, a rengeteg beton felhasználása tipikus hűtlen kezelés” – mondta Papp József, aki a Budapesti Corvinus Egyetemen tanít, s mint mondta, akkori pozícióját felhasználva tanítványainak is elképedve mutogatta az építkezést. Hozzátette: 2010 elején mindezekről cikkeket is írt, például a Hvg.hunak, a Demokratának, és nyilatkozott ezekről a Hír TV-nek is.

A másik igazgatósági tag, Kardos Péter azt vetette fel, amit két héttel már korábban az előző, a 2002 és 2006 között a BKV-nál tevékenykedő igazgatósági tagok: szerinte is a legfőbb problémát a fővállalkozó, illetve a szakértelem hiánya okozta, amit később pótoltak azzal, hogy a beruházást ténylegesen vezető, eleinte csupán hét fővel működő DBR Metró Projekt Igazgatóságot több mint negyventagúra duzzasztották. „Az akkori igazgatóság is érezhette, hogy nagy a baj, ugyanis a korábban megdöbbentően magasan, 10 milliárd forintban meghatározott döntési értékhatárt 2009-ben leszállították 5 milliárdra, s az igazgatóság valamennyi tagja tudhatott az 500 millió forintot meghaladó szerződésekről és megbízásokról. Nem dönthettünk mindenről, de az alsó értékhatár fölött magunk választhattunk, foglalkozunk-e a kérdéssel” – mondta Kardos Péter. Szerinte rá soha senki semmilyen politikai nyomást nem gyakorolt.

Bajnak nevezte azt is, hogy miután kiderült, EU-forrásokat is fordíthatnak a 4-es metróra, gyakran változott a finanszírozás, szerinte ettől rendkívül bonyolulttá vált a beruházás. Úgy véli, a költségek emelkedése ilyen nagy beruházásnál törvényszerű, s a legfőbb döntéseket egy úgynevezett előkészítő és egy tenderbizottság készítette elő. Arra viszont Kardos Péter sem adott magyarázatot, hogyan születhettek olyan szerződések, amelyek megkötése előtt a kötelező közbeszerzést is mellőzték.

Az OLAF-jelentéssel, valamint a brüsszeli testület által visszakérhető 59 milliárd forinttal kapcsolatban azt javasolta: vessék össze a jelentést a hazai hatóságok, így a Közbeszerzési Döntőbizottság, valamint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség legtöbbször mindent szabályosnak talált határozataival, s annak alapján, ahány esetben lehet, nyújtsanak be fellebbezést. 

A szeptember végéig működő munkacsoport a nyári szünet előtt, júniusban a BKV korábbi felügyelőbizottsági tagjait is meghallgatná.

Kedden szintén lesz egy meghallgatás: az Országgyűlés gazdasági bizottságába Budai Gyulát, a Fidesz–KDNP egykori elszámoltatási és korrupcióellenes kormánybiztosát, valamint a 4-es metró részben MSZP-s és SZDSZ-es tagokból állt volt tenderbizottságának tagjait hívták meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.