Hétfő óta nem működnek a jelzőlámpák a Margit híd budai hídfőjénél, a Frankel Leó utcai kereszteződésnél. A gyalogosok bátorsági alapon lépnek az úttestre, szemkontaktust keresve a sofőrökkel. Ha az egyik sávban meg is áll az autó, a másikban még simán továbbrongyol egy másik. A gyalogos-autós forgalom teljesen esetlegesen váltakozik - írtuk szerdán, amikor be is jelentettük a problémát a Budapest Közútnál. Még két napot kellett várni a válaszra, és egyet a javításra, csütörtök délelőtt viszont sikerült felkapcsolni a villanyt, újra működnek a lámpák. A helyszíni állapotok leírása alább következik, utána pedig a Közút válasza.
A gépkocsiforgalom ütemtelen megállása miatt szinte folyamatos a torlódás. A délutáni csúcsban a hídra felvezető irányban és Pestről Budára is jó hosszú autóoszlop várja a továbbhaladást, pedig lehet, hogy a sor elején csak egy öreg néni tipeg át a zebrán. Pestről Budára érve az is megállás nélküli továbbhaladásra csábítja az autósokat, hogy a Török utcai kereszteződésben működnek a lámpák. A zöld jelzés már a hídról látszik, egyesek onnan vesznek lendületet, hogy felszökjenek a meredek Margit utcán.
A lámpák meghibásodása miatt a villamosoknak sincs könnyű dolguk. A Bécsi út – Vörösvári út felé közlekedő 17-es járat pályáját – mondjuk meghibásodástól függetlenül – befoglalják azok a türelmetlen autósok, akik még átszöknek a lámpa nélküli zebrán, de felkoppannak a Török utcai lámpára várók sorára. A sínen várva a villamos aztán nem tud lefordulni a körútról a Frankel Leó utcába. Ez a mondhatni rendszeres jelenség most újabb gellert kapott a random közlekedéssel. Mondjuk ez néha pont jó a gyalogosoknak, mert a villamos takarásában mehetnek át a túloldalra.
Harmadik napja megy a bátorságpróba, az esélylatolgatás és persze az udvariasság erényének gyakorlása a közlekedő partnerek között, de mivel mindkét gyerekemmel mindennap kétszer is itt navigálok át, úgy gondoltam, ideje bejelenteni a problémát.
A Budapest Közút fogadta a bejelentést, iktatta egy számon az ímélemet. De ha már bejelentés, rákérdeztem, milyen hibaelhárítás tarthat három napba.
De ne szaladjunk ennyire előre, a hibabejelentő telefon az igazgatóságon csöng, mivel rendes hibabejelentő telefonszám nincs. Csak egy gomb van a nyitóoldalon, amely egy űrlapot nyit meg. A kitöltés után viszont hibaüzenet érkezik, a bejelentőlapot nem lehet elküldeni. És például helyszínen készített fotót sem lehet csatolni.
Rendben, gondoltam, hogy lesz ebből bejelentés? Ekkor jött szembe az igazgatósági telefon ezen az oldalon, ahol megadták a [email protected] címet, amit a neve alapján biztosan nem csak hibabejelentésre használnak.
Mivel kicsit abszurdnak tartottam, hogy egy közlekedési hibabejelentésnek ennyire kafkai módja van, a BKK Facebook-oldalán található számot tárcsáztam. Itt megadták a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Osztályának, vagyis a közterület-felügyeletnek a telefonszámát, ahol szintén be lehet jelenteni az ilyen meghibásodásokat – és, gondolom, még sok másféle ügyes-bajos dolgot –, de mint a kezelőtől megtudtam, ő is csak azt fogja csinálni, hogy átküldi az ügyet a Budapest Közútnak.
A Közút levélben megküldött pénteki válaszából aztán sokminden kiderült. A legfontosabbak:
Mint írták, a jelzőlámpák szervizfeladatait a Budapest Közút Zrt. és a Siemens Zrt. – AR Elektronika Zrt. konzorcium között létrejött vállalkozási keretszerződés alapján végzi a szerződött konzorcium a főváros területén belül. A jelzett csomópont esetén kábelzárlattal kapcsolatos hiba lépett fel, melynek elhárítása hosszabb időt igényelt a szükséges kábelcserék elvégzésének időigénye miatt. A hibaelhárítást követően csütörtök délelőttől a jelzőlámpa ismét üzemel. A főváros területén belül a forgalmi szempontból kiemelt helyszíneken lévő jelzőlámpák működését a forgalomirányító központon keresztül felügyeljük, így ott minden jelzőlámpa hibáról azonnal értesülünk és haladéktalanul felkérjük a szerviz konzorciumot a hiba javítására. Ebben az esetben is így történt. A hibabejelentőnket sajnos elég komoly robot támadás érte a múlt héten, az informatikus kollégák most javítják és ezért időlegesen nem működik. Természetesen lehetőség van emailes bejelentésre és az email cím, illetve a BKK ügyfélszolgálata, ami a mi bejelentéseinket is kezeli, elérhető a kapcsolat fülön a honlapon.
Amivel szerintünk csak annyi a baj, hogy ez nem egy dedikált hibabejelentő szám, és az űrlapot megnyitó online hibabejelentés gombjától is teljesen elkülönülve található. De rendben, nem szívózunk, megjavult a lámpa, lehet közlekedni. Négy napba került, de megjavult. Bocsánat, megjavították. És hát ha így vesszük, bejelentésre lett volna szükség, hiszen a forgalomirányításnál rögtön észlelik, hogy valami nem stimmel a flaszteren.