Négy napig tartott a balesetveszély a Margit hídnál

Kábelzárlat és kibertámadás is bénította a Budapest Közutat. De már kicserélték a huzalokat és az informatikusok is felpörögtek.

Kuthi Áron
2017. 05. 17. 13:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfő óta nem működnek a jelzőlámpák a Margit híd budai hídfőjénél, a Frankel Leó utcai kereszteződésnél. A gyalogosok bátorsági alapon lépnek az úttestre, szemkontaktust keresve a sofőrökkel. Ha az egyik sávban meg is áll az autó, a másikban még simán továbbrongyol egy másik. A gyalogos-autós forgalom teljesen esetlegesen váltakozik - írtuk szerdán, amikor be is jelentettük a problémát a Budapest Közútnál. Még két napot kellett várni a válaszra, és egyet a javításra, csütörtök délelőtt viszont sikerült felkapcsolni a villanyt, újra működnek a lámpák. A helyszíni állapotok leírása alább következik, utána pedig a Közút válasza.

A gépkocsiforgalom ütemtelen megállása miatt szinte folyamatos a torlódás. A délutáni csúcsban a hídra felvezető irányban és Pestről Budára is jó hosszú autóoszlop várja a továbbhaladást, pedig lehet, hogy a sor elején csak egy öreg néni tipeg át a zebrán. Pestről Budára érve az is megállás nélküli továbbhaladásra csábítja az autósokat, hogy a Török utcai kereszteződésben működnek a lámpák. A zöld jelzés már a hídról látszik, egyesek onnan vesznek lendületet, hogy felszökjenek a meredek Margit utcán. 

A lámpák meghibásodása miatt a villamosoknak sincs könnyű dolguk. A Bécsi út – Vörösvári út felé közlekedő 17-es járat pályáját – mondjuk meghibásodástól függetlenül – befoglalják azok a türelmetlen autósok, akik még átszöknek a lámpa nélküli zebrán, de felkoppannak a Török utcai lámpára várók sorára. A sínen várva a villamos aztán nem tud lefordulni a körútról a Frankel Leó utcába. Ez a mondhatni rendszeres jelenség most újabb gellert kapott a random közlekedéssel. Mondjuk ez néha pont jó a gyalogosoknak, mert a villamos takarásában mehetnek át a túloldalra.

Harmadik napja megy a bátorságpróba, az esélylatolgatás és persze az udvariasság erényének gyakorlása a közlekedő partnerek között, de mivel mindkét gyerekemmel mindennap kétszer is itt navigálok át, úgy gondoltam, ideje bejelenteni a problémát.

A Budapest Közút fogadta a bejelentést, iktatta egy számon az ímélemet. De ha már bejelentés, rákérdeztem, milyen hibaelhárítás tarthat három napba. 

De ne szaladjunk ennyire előre, a hibabejelentő telefon az igazgatóságon csöng, mivel rendes hibabejelentő telefonszám nincs. Csak egy gomb van a nyitóoldalon, amely egy űrlapot nyit meg. A kitöltés után viszont hibaüzenet érkezik, a bejelentőlapot nem lehet elküldeni. És például helyszínen készített fotót sem lehet csatolni. 

Rendben, gondoltam, hogy lesz ebből bejelentés? Ekkor jött szembe az igazgatósági telefon ezen az oldalon, ahol megadták a [email protected] címet, amit a neve alapján biztosan nem csak hibabejelentésre használnak.

Mivel kicsit abszurdnak tartottam, hogy egy közlekedési hibabejelentésnek ennyire kafkai módja van, a BKK Facebook-oldalán található számot tárcsáztam. Itt megadták a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Osztályának, vagyis a közterület-felügyeletnek a telefonszámát, ahol szintén be lehet jelenteni az ilyen meghibásodásokat – és, gondolom, még sok másféle ügyes-bajos dolgot –, de mint a kezelőtől megtudtam, ő is csak azt fogja csinálni, hogy átküldi az ügyet a Budapest Közútnak. 

A Közút levélben megküldött pénteki válaszából aztán sokminden kiderült. A legfontosabbak:

Mint írták, a jelzőlámpák szervizfeladatait a Budapest Közút Zrt. és a Siemens Zrt. – AR Elektronika Zrt. konzorcium között létrejött vállalkozási keretszerződés alapján végzi a szerződött konzorcium a főváros területén belül. A jelzett csomópont esetén kábelzárlattal kapcsolatos hiba lépett fel, melynek elhárítása hosszabb időt igényelt a szükséges kábelcserék elvégzésének időigénye miatt. A hibaelhárítást követően csütörtök délelőttől a jelzőlámpa ismét üzemel. A főváros területén belül a forgalmi szempontból kiemelt helyszíneken lévő jelzőlámpák működését a forgalomirányító központon keresztül felügyeljük, így ott minden jelzőlámpa hibáról azonnal értesülünk és haladéktalanul felkérjük a szerviz konzorciumot a hiba javítására. Ebben az esetben is így történt. A hibabejelentőnket sajnos elég komoly robot támadás érte a múlt héten, az informatikus kollégák most javítják és ezért időlegesen nem működik. Természetesen lehetőség van emailes bejelentésre és az email cím, illetve a BKK ügyfélszolgálata, ami a mi bejelentéseinket is kezeli, elérhető a kapcsolat fülön a honlapon.

Amivel szerintünk csak annyi a baj, hogy ez nem egy dedikált hibabejelentő szám, és az űrlapot megnyitó online hibabejelentés gombjától is teljesen elkülönülve található. De rendben, nem szívózunk, megjavult a lámpa, lehet közlekedni. Négy napba került, de megjavult. Bocsánat, megjavították. És hát ha így vesszük, bejelentésre lett volna szükség, hiszen a forgalomirányításnál rögtön észlelik, hogy valami nem stimmel a flaszteren. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.