Nemcsak Orbán ellenőrizhetetlen, máshol sem világítják át a kormányfőket

Nem tudni, mikor teríti ki kártyáit Gyurcsány a nemzetbiztonsági bizottság elnöke előtt.

Fekete Gy. Attila
2017. 05. 16. 10:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlen, hogy a rendszerváltozás óta egyetlen magyar miniszterelnök sem esett át nemzetbiztonsági átvilágításon. És nem is példa nélküli ez a gyakorlat a világban. Mások mellett a cseh és a brit miniszterelnököt, a német kancellárt, sőt az Egyesült Államok elnökét sem világították át – ez derült ki abból az összeállításból, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság elnöke számára készített a Képviselői Információs Szolgálat. Azért is érdekes ez, mert ahogy a magyar miniszterelnök, úgy az említett vezetők is korlátozás nélkül hozzáférhetnek a minősített (titkos) adatokhoz.

Molnár Zsolt, a testület szocialista elnöke azt nem árulhatta el, a titkosszolgálatok mi alapján jelentették ki a testület múlt heti zárt ülésén, hogy „nem áll rendelkezésükre Orbán Viktorral kapcsolatban olyan információ, amely arra utalna, hogy a miniszterelnököt bárki zsarolná vagy zsarolhatná”. A belügyminiszter tájékoztatása alapján ugyanis a kormányfőt nem kell átvilágítani.

Sőt még titoktartási nyilatkozatot sem íratnak vele alá, és személyi biztonsági tanúsítványa sincsen.

Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció elnöke a közelmúltban azt állította, látott olyan dokumentumokat, amelyekkel zsarolható lehet Orbán Viktor. Ám hiába invitálták meghallgatásra, sem ő, sem pedig a miniszterelnök nem ment el. Gyurcsány később azt mondta, hogy tájékoztatja majd a nemzetbiztonsági bizottság elnökét. Kettejük találkozójának időpontja azonban még nem dőlt el.

Molnár Zsolt elmondása szerint jogállami módon valószínűleg nem lehet átvilágítani a miniszterelnököket. Ha az érintettet hivatalba lépése előtt a távozó kormány miniszterelnökének alárendelt titkosszolgálat világítaná át, az éppen olyan aggályos lenne, mint ha hivatalba lépése után történne meg a vizsgálat, azaz a „saját titkosszolgálatának” kellene döntenie arról, hordoz-e magában bármilyen nemzetbiztonsági kockázatot a frissen megválasztott kormányfő személye, vagy sem.

Külön probléma, hogy a jog szerint akit átvilágítanak, nem ismerheti meg azokat az információkat, amelyek alapján őt esetleg kockázatosnak minősítették, ugyanakkor a kormányfő külön engedély nélkül is megismerhet minősített, így elvileg rá vonatkozó átvilágítási adatokat is. A kérdés azért is különösen kényes, mert ha a miniszterelnököt átvilágító titkosszolgálat nemzetbiztonsági kockázatot állapítana meg, az egyet jelentene a megválasztott kormányfő és kormánya bukásával. Még akkor is, ha a kockázat nem jelent mást, csak kockázatot. Például hogy olyan személyekkel került kapcsolatba korábban, akik idegen titkosszolgálatokkal vagy bűn-, illetve terrorszervezetekkel állnak vagy álltak kapcsolatban.

Hivatalba lépése után a miniszterelnök már nemzetbiztonsági védelem alatt áll, ekkor már a titkosszolgálatoknak és a terrorelhárításnak lehetősége van, sőt kötelessége figyelmeztetni a kormányfőt, ha a nemzet biztonságára veszélyes emberekkel tart fenn kapcsolatot. Arra viszont nincs szabály, ha a kormányfő a figyelmeztetés ellenére is fenntartja kapcsolatát az illetővel, vagy ha a kockázatot jelentő személyek a miniszterelnök családjával, rokonságával kezdenek el „kokettálni”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.