Egy Petőfi-kötettel kapcsolatos interjút kell értelmezniük a magyarból középszinten érettségizőknek, majd egy humorról szóló érvelés és egy motivációs levél írása a feladat az írásbelin – tudta meg az Eduline. Azt írják, az első részben a diákok Petőfi imázsáról olvashatnak egy interjút a témában néhány éve megjelent könyv szerzőivel, illetve tíz kérdést kaptak a Petőfi-arculattal kapcsolatban.
Ezután az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás közül választhatnak, csak az egyik feladatot kell megoldaniuk, egy 120-200 szavas szöveget kell alkotniuk.
Az érveléses feladatnál Tisjlár Roland A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című doktori értekezéséből kaptak egy rövid részletet, az abban szereplő állítást kell megerősíteniük vagy megcáfolniuk a vizsgázóknak. A gyakorlati szövegalkotás részben a helyi közlekedési vállalat egyik nyitott pozíciójára kell jelentkezni, ehhez kell motivációs levelet írni – teszik hozzá.
A közép-, illetve emelt szintű írásbeli vizsga is 240 percig tart. Lényeges módosítás, hogy változott a szövegalkotási feladatlap szerkezete: a Gyakorlati írásbeliség feladata átkerült emelt szintről középszintre, és Köznapi írásbeliség megnevezés alatt az érveléssel párban áll. Változás továbbá, hogy a fogalomlistát a vizsgakövetelmények nem tartalmazzák, mivel arról a kerettanterv rendelkezik – és a tanterv követelményeihez igazították az írásbeli vizsgadolgozatok értékelését is. A helyesírás értékelése is megváltozott: a jó helyesírást jutalmazzák, ahelyett, hogy hibapontokkal csökkentenék az eredményt.
A szóbeli tételek száma nem változott, de Az anyanyelv fejezetben két korábbi témakör összevonásával új témakör jött létre Ember és nyelvhasználat néven. Az irodalmi témakörök megnevezésében az irodalmi művek állnak a középpontban. A regionális és interkulturális témakör része lett a határon túli magyar irodalom.
A második rész két műértemező szövegalkotási feladatot tartalmaz, a diákoknak 150 perc alatt kell írniuk egy 400-800 szavas esszét. Az érettségizők döntik el, hogy egy megadott művet elemeznek a feladat szempontjainak megfelelően, vagy inkább két megadott művet hasonlítanak össze a feladat utasításai alapján. Az eduline információi szerint a vizsgázók a következő két feladat közül választhatnak: vagy egy Kosztolányi Dezső-novellát kell elemezniük, vagy egy ismert József Attila- és egy szintén ismert Radnóti Miklós-költeményt kell elemezniük a megadott szempontok alapján.
Kedden a vizsgák a matematika-írásbelikkel folytatódnak; A középiskolákban – valamint a 20 fővárosi és megyei kormányhivatal szervezésében – 1170 vizsgahelyszínen szervezik meg az érettségiket.
Az érettségizők közül 73 ezer végzős középiskolás ebben a vizsgaidőszakban teszi majd le a „rendes” érettségit, azaz szerezhet érettségi bizonyítványt.
Rajtuk kívül még – az érettségi rendszer által nyújtott lehetőségekkel élve – 35 500-an tesznek a jelentkezések alapján legalább egy tárgyból érettségit.
A vizsgákat 3190 érettségi vizsgabizottság közreműködésével szervezik meg. A vizsgaidőszak kezdete május 5. (első vizsganap), a vége június 30. (a középszintű szóbelik utolsó vizsganapja) lesz. Az írásbeli vizsgák május 5-től május 26-ig tartanak. Az emelt szintű szóbeli vizsgák kezdő időpontja június 8., a végső időpontja pedig június 15. lesz, a középszintű szóbeli vizsgák időszaka a június 19–30. közötti időszakra esik.